Gå til innhold

Lus - blir ikke kvitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har tre gutter i alderen 7, 11 og 12 år. Vi kjører veldig ofte lusekur, og det virker som om det kommer mest på eldstemann. Alle har ganske kort hår (men ikke helt kort). De har alle god hygiene (lus kommer heller ikke av det har jeg skjønt). Vi kjemmer også med lusebørste ukentlig. 
Som behandling har vi prøvd ulike lusekurer de har på apoteket, og også en type børste som skal gi de støt. Licitin rosa flaske har gitt best effekt, men vi blir altså IKKE kvitt problemet på eldstemann. 2-3 uker etter har vi samme problem igjen. 
 

Noen som har noen gode tips? 🫣🫣 

 

hilsen litt fortvilt mor

Anonymkode: 0fba2...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er ikke villig til å barbere av seg alt håret? Nå er det jo ferie og det rekker å vokse ut til skolestart.

Anonymkode: 67530...382

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det er en kompis med familie som han til stadighet får lus fra?

Anonymkode: 5a055...f6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har tre gutter i alderen 7, 11 og 12 år. Vi kjører veldig ofte lusekur, og det virker som om det kommer mest på eldstemann. Alle har ganske kort hår (men ikke helt kort). De har alle god hygiene (lus kommer heller ikke av det har jeg skjønt). Vi kjemmer også med lusebørste ukentlig. 
Som behandling har vi prøvd ulike lusekurer de har på apoteket, og også en type børste som skal gi de støt. Licitin rosa flaske har gitt best effekt, men vi blir altså IKKE kvitt problemet på eldstemann. 2-3 uker etter har vi samme problem igjen. 
 

Noen som har noen gode tips? 🫣🫣 

 

hilsen litt fortvilt mor

Anonymkode: 0fba2...db9

Sjekk vennene hans som resmitter han hele tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Han er ikke villig til å barbere av seg alt håret? Nå er det jo ferie og det rekker å vokse ut til skolestart.

Anonymkode: 67530...382

Lurt! Lusa trives ikke med 1 cm hår!

Anonymkode: f01c0...c07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Som behandling har vi prøvd ulike lusekurer de har på apoteket, og også en type børste som skal gi de støt. Licitin rosa flaske har gitt best effekt, men vi blir altså IKKE kvitt problemet på eldstemann. 2-3 uker etter har vi samme problem igjen. 

Anonymkode: 0fba2...db9

Du  må kjemme barna daglig etter lusekurer for å ta de som har overlevd. 

Anonymkode: 16463...30f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode råd. Tusen takk!! 🙏🙏Skal forsøke å kjemme daglig nå fremover. Han vil helst ikke barbere hodet selv om jeg har anbefalt det. Tenkte å få klipt det svært kort imidlertid for å redusere hårmengden på hodet. 
Ingen produkter noen syns har hjulpet? Så det var en nettside som skulle selge sterkere lusemiddel, men syns det hørtes litt skummelt ut og ikke hørt om noen som har brukt det 🫣

Anonymkode: 0fba2...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lusekam daglig, helst flere ganger. Jeg fikk lus på backpacking og ble kjapt kvitt det med bare hjelp av lusekam, selv om det var langt og tykt. Greide meg 10-20 ganger daglig i et par dager. 

Anonymkode: 51a13...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dere ny lusekur 1-2 uker etter første? Jeg har bare måttet brukte det en gang, og da skulle det tas ny kur etter 1-2 uker (husker ikke eksakt nå, men det stod på pakningen) for å ta knekken på eventuelle egg som ikke hadde gått med i første runde.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg og jentene har hår ned til rompa. Vi har hatt lus sikkert 10 ganger, men blir alltid kvitt lusa med den grønne fra apoteket. At du ikke klarer det er for meg veldig merkelig. Informert skolen?

Vi kjemper hver dag til kur nr.2 er tatt. Aldri blitt resmittet eller noe.

Er vel du for sløv med kjemming tenker jeg eller så er en av vennene full av lus 🤷‍♀️

Vask sengetøy og bytt ofte.

Anonymkode: e8b44...8f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en liten ringerunde til de han henger mest med eller besøker og spurt om de kunne sjekke sine egne kanskje? Kjipt om du tar håret og de ikke behandler seg så vil det jo bare smitte ham igjen når det vokser ut

Anonymkode: 8aff8...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, informerer skolen hver gang og bytter sengetøy ofte. Vi mistenker at det er noen i vennekretsen. En av jentene i klassen sier de aldri tar lusekur fordi de er motstandere og «vil la lusa leve» som min sønn referer til det som. Han vil ikke si hvem det er som sier dette, så litt vanskelig å angripe det helt. Har forøkt å løfte i klasse-Facebook-gruppe, men får ikke noe napp. 
 

Får fortsette med kjemming og håpe at sommerferie hjelper på - har også bestilt klippetime i dag 😅 

 

takk for gode råd! 

Anonymkode: 0fba2...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg, for mange år siden, hadde barn i "risikogruppen" ble vi anbefalt å blande tetreolje i sjampoen. Dette skal visstnok ha en avskrekkende effekt på lusa.

Hvis alt annet er prøvd, så er det kanskje verd et forsøk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har tre gutter i alderen 7, 11 og 12 år. Vi kjører veldig ofte lusekur, og det virker som om det kommer mest på eldstemann. Alle har ganske kort hår (men ikke helt kort). De har alle god hygiene (lus kommer heller ikke av det har jeg skjønt). Vi kjemmer også med lusebørste ukentlig. 
Som behandling har vi prøvd ulike lusekurer de har på apoteket, og også en type børste som skal gi de støt. Licitin rosa flaske har gitt best effekt, men vi blir altså IKKE kvitt problemet på eldstemann. 2-3 uker etter har vi samme problem igjen. 
 

Noen som har noen gode tips? 🫣🫣 

 

hilsen litt fortvilt mor

Anonymkode: 0fba2...db9

Tar du kur nr 2 på dag 8?

Lusekuren tar bare de som lever men ikke eggene. På dag 8 er alle egg klekket  men ikke begynt å legge nye egg

Anonymkode: 07022...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har tre gutter i alderen 7, 11 og 12 år. Vi kjører veldig ofte lusekur, og det virker som om det kommer mest på eldstemann. Alle har ganske kort hår (men ikke helt kort). De har alle god hygiene (lus kommer heller ikke av det har jeg skjønt). Vi kjemmer også med lusebørste ukentlig. 
Som behandling har vi prøvd ulike lusekurer de har på apoteket, og også en type børste som skal gi de støt. Licitin rosa flaske har gitt best effekt, men vi blir altså IKKE kvitt problemet på eldstemann. 2-3 uker etter har vi samme problem igjen. 
 

Noen som har noen gode tips? 🫣🫣 

 

hilsen litt fortvilt mor

Anonymkode: 0fba2...db9

Hva med dere? Er det dere som er kilden til dette? Smitter dere barna igjen?

Ha han hjemme en hel helg med olje i håret og plastfolie på hodet. Det tar knekken på dem. 

Anonymkode: 240a9...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir "aldri" smitta. Bank i bordet.... Bruker mye oljer inkl essensielle oljer. Dette er også hva de selger sterkt overpriset på luseklinikken i Asker. Lus stortrives i hår strippet for fett/oljer. Det kveles av olje, fett, essensielle oljer.  Istedenfor sterke hårkurer, prøv kokosolje med noen dråper tetreolje og  sitronolje.  Ha på badehette el lign. Låsen kveles vel så effektivt som av de ekle kurene fra apoteket. 

Australian Bodycare har en serie mot lus som er mildere enn det fra apoteket. Inneholder det samme som produktene fra luseklinikken i Asker.

Anonymkode: 56db5...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dere to lusekurer? For det holder ikke med én. Du må ta en ny 1-2 uker etter den første.

Hvis ikke lusa blir borte av det, kan du prøve et annet merke. Evt. bare barbere av håret på ungene. Under 4 mm klarer ikke lusa å leve i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lus som barn og det som tok knekken på dem var en time i en glovarm badstue. Hadde aldri lus igjen 😊

Anonymkode: 0afb1...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...