Gå til innhold

Flytte rett før eller rett etter at baby nr.2 har meldt sin ankomst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det første barnet vil være rundt 2 år når nr.2 kommer. Vi bor i leilighet i byen, og planen er å flytte litt mer barnevennlig hvor vi kan få hage og større plass. Planen var å flytte om ca ett år, og nå har jeg altså blitt gravid igjen med termin til våren, og lurer på om noen har erfaringer med flytting enten som høygravid eller med en ganske liten baby? Økonomien vår er sånn at vi må selge før vi kjøper, og altså er litt bundet av å finne noe relativt kjapt etter å ha solgt. I tillegg må vi kanskje litt ned i standard, altså kjøpe noe som må pusses opp litt, for å få den større plassen vi ønsker oss og plutselig trenger med både ett og to barn. Så det blir fort både flytting og litt oppussing. Hva er lurt å gjøre?

Anonymkode: d8752...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville flyttet før! Er utrolig kjipt å bruke opp babytida på flytting og oppussing. Evt utsett til yngste skal begynne i barnehage. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før, 100% før. Du vet aldri hvordan du eller baby har det etter fødselen, mens «alle» hjelper en gravid dame. Kan dere hive dere rundt og ta det mer nå i slutten av andre trimester eller tiiidlig tredje? Statistisk sett er det høyest sannsynlighet for at du er i grei form da. Men du må nok unngå det meste av oppussing selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis før så må du ha godt støtteapparat rundt deg, som høygravid skal du såvidt flytte en finger ❤️

Anonymkode: c34c4...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før (om dere uansett skal flytte rundt da)! Alt som kan gjøres før babyen kommer ut er gull, i etterkant har man mer enn nok med å ta vare på baby og søsken, og med å komme seg etter fødselen.

Venter dere ville jeg utsatt det til babyen er minst 6 mnd. (greit at den ikke er helt mobil enda 😄).

Vi flyttet da jeg var 7-8 mnd på vei. Jeg var i god form og fikk gjort masse de tre ukene med fri før fødsel, var i fullt bygge rede-modus. Det kan man selvfølgelig ikke vite, så ville sjekket at dere har et nettverk som er klare til å hjelpe til med flytting om du ikke er i form.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De anbefaler ikke å ha noen store livsendringer som å flytte, bytte barnehage osv samtidig som et barn får søsken (må man så må man selvfølgelig), så tenker jo lengre tid før ny baby kommer jo bedre er det. Det blir jo allerede veldig mye å forholde seg til å skulle få et søsken. 

Vi er litt i samme situasjon, men vi rekker ikke å finne noe før lillesøster kommer så nå håper jeg drømmehuset ikke dukker opp før neste år en gang. Blir trangt der vi bor, men lillesøster trenger jo ikke eget rom før hun nærmer seg året uansett :) 

Anonymkode: 02726...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis før så må du ha godt støtteapparat rundt deg, som høygravid skal du såvidt flytte en finger ❤️

Anonymkode: c34c4...cff

Da leier man inn flyttebyrå. 

Ts, flytt før. Veldig tungt å drive med inn og ut pakking med en baby på armen. 

Har dere fått innvilget lån? Også en grunn å snakke med banken før barn nr to ankommer, det blir mindre lån. 

Anonymkode: 230e8...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da leier man inn flyttebyrå. 

Anonymkode: 230e8...14b

Det er mye jobb som skal leies inn om man ikke skal gjøre det selv, da må man også leie inn pakkebyrå og vaskebyrå om man ikke skal gjøre det selv. 
Det er så mye stress og jobb å flytte for den som må gjøre det selv, jeg ville heller stresset etter fødsel enn som gravid med tanken på egen mental helse og barnets selv om ingen av delene er ideelt.

Anonymkode: c34c4...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Men det aller beste hadde selvsagt vært at TS slapp mye jobb eller stress med dette overhodet, men altså fikk veldig mye hjelp til å flytte og helst før baby.)

Anonymkode: c34c4...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er mye jobb som skal leies inn om man ikke skal gjøre det selv, da må man også leie inn pakkebyrå og vaskebyrå om man ikke skal gjøre det selv. 
Det er så mye stress og jobb å flytte for den som må gjøre det selv, jeg ville heller stresset etter fødsel enn som gravid med tanken på egen mental helse og barnets selv om ingen av delene er ideelt.

Anonymkode: c34c4...cff

Mye som kan pakkes mens man sitter på en stol, begynne i god tid så det ikke blir så mye på en gang. 

Er allerede mange som leier inn både flyttebyrå og utvask. 

Alle disse tingene er ikke så enkelt å få gjort med en baby på armen og en annen som kanskje løper i beina på dem. 

Anonymkode: 230e8...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber med mennesker som renoverer/flytter og dere er faen steike meg gale om dere vurderer på flytte mellom unnfangelse og barnets første seks måneder. Gravide/postpartumkunder er forferdelige, forståelig nok, men det unner jeg verken deg eller de rundt. 

 

FØR

 

FØR

 

FØR

Anonymkode: a671d...3c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye som kan pakkes mens man sitter på en stol, begynne i god tid så det ikke blir så mye på en gang. 

Er allerede mange som leier inn både flyttebyrå og utvask. 

Alle disse tingene er ikke så enkelt å få gjort med en baby på armen og en annen som kanskje løper i beina på dem. 

Anonymkode: 230e8...14b

Personlig hadde jeg veldig mye heller overlevd stress med det med baby - enn usunt stress som høygravid altså, jeg er veldig påpasselig med å ikke stresse under graviditet, pluss mange får også bekkenløsning eller annet som gjør fysisk arbeid veldig vanskelig.

Anonymkode: c34c4...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte hus, ble gravid, tok over hus og pusset opp. Sitter nå her med fint nyoppusset hus og venter på at fødselen skal starte. Veldig deilig at ting er på plass før baby kommer. Riktignok var jeg i fin form i trimester 2 og 3, og har ikke en liten en fra før, men ser for meg at det er mye tyngre med to små. Mannen gjorde mye av snekringen/oppussingen, mens jeg hadde ansvar for det estetiske + matlagingen og sånn.

Anonymkode: 8919c...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det at dere helst må selge før dere kjøper er et stort usikkerhetsmoment. Har dere et midlertidig sted dere kan bo dersom dere ikke finner noe å kjøpe før baby nr 2 kommer?

Anonymkode: 8919c...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Personlig hadde jeg veldig mye heller overlevd stress med det med baby - enn usunt stress som høygravid altså, jeg er veldig påpasselig med å ikke stresse under graviditet, pluss mange får også bekkenløsning eller annet som gjør fysisk arbeid veldig vanskelig.

Anonymkode: c34c4...cff

Å pakke og flytte trenger ikke være usunt stress. Det kan gjøres akkurat så rolig som man velger. Stresset med en nyfødt i tillegg er det verre med.

Anonymkode: c87ac...066

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å pakke og flytte trenger ikke være usunt stress. Det kan gjøres akkurat så rolig som man velger. Stresset med en nyfødt i tillegg er det verre med.

Anonymkode: c87ac...066

Å flytte er det mest stressfulle og verste jeg gjør, tærer så på med så mye jobb for oss de gangene vi har gjort det, men får man god hjelp og har veldig god tid så er det jo noe annet.

Anonymkode: c34c4...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet før. Da flyttet vi 60 mil. 
Jeg ble gravid i januar da førstemann var 1 1/2 år, flytting bestemt i mars/april, vi flyttet i juni og andremann er født i oktober. 

Hadde aldri greid det etter fødsel. Og når vi gjorde det sånn startet eldste i barnehage i august, vi hadde ikke barnehageplass der vi bodde tidligere.

Anonymkode: 18916...1fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...