Gå til innhold

12 år , fortsatt ikke mens?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en datter som skal opp i 7.kl. Fyller 12 i høst. hun har fått hår i underlivet, og begynnende bryster, men fortsatt ingen mens. Er det uvanlig? Er 3 i klassen som har fått mens, ei har hatt det ca 1 år, de 2 andre er født på høsten som datter.  Bør jeg være bekymret? 

Anonymkode: 67d75...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://sexogsamfunn.no/kropp/mensen/

Menstruasjon, eller mensen, er en del av livet til de som er født med vulva. Gjennomsnittsalderen for å få mensen for første gang er 13 år. Dette betyr at noen får mensen før de fyller 13 og andre får mensen senere.

Anonymkode: d76fa...a62

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innenfor normalen. At brystene har begynt å vokse signaliserer starten på puberteten, så det skjer nok når som helst. 

Anonymkode: 39024...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk då eg var 16, er 42 no og framleis frisk og rask ✌️

Anonymkode: 52a9e...bbf

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har en datter som skal opp i 7.kl. Fyller 12 i høst. hun har fått hår i underlivet, og begynnende bryster, men fortsatt ingen mens. Er det uvanlig? Er 3 i klassen som har fått mens, ei har hatt det ca 1 år, de 2 andre er født på høsten som datter.  Bør jeg være bekymret? 

Anonymkode: 67d75...fd4

Nei, den kommer når den kommer

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel du som skrev i en annen tråd at du gav babyen din på 3 mnd grøt i vippestol 🫣 Virker som om du har lite kunnskap og er dårlig til å ta til deg informasjon. Det er mange år til du bør være bekymret for mensen enda. Mener det er 16 år som er alderen der man bør få sjekket om mensen ikke har kommet. Dette står det masse om på nettet. Les deg opp! 

Anonymkode: 8f948...8a4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter ble 13 i april og fikk sin første mens i mai 😊 Mange varianter av «normalt». 

Anonymkode: 23a94...771

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var vel du som skrev i en annen tråd at du gav babyen din på 3 mnd grøt i vippestol 🫣 Virker som om du har lite kunnskap og er dårlig til å ta til deg informasjon. Det er mange år til du bør være bekymret for mensen enda. Mener det er 16 år som er alderen der man bør få sjekket om mensen ikke har kommet. Dette står det masse om på nettet. Les deg opp! 

Anonymkode: 8f948...8a4

Beklager -blingset på denne. Var en annen i tråden, men ser at hun ikke er ts

Anonymkode: 8f948...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig mens er ikke noe sunnhetstegn. Bare bra om hun ikke har fått ennå.

Anonymkode: 56edd...f9e

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom den ikke før dattera var 14, da hadde jeg trodd den var rett rundt hjørnet ganske lenge. Så lenge hun er frisk og ikke veldig undervektig, er det helt normalt.

Anonymkode: 6eeea...c7a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter har hatt hår i underliv og under armene, samt bryster, i snart 3 år - men ingen mens enda. Det siste året har det også kommet kviser, svettelukt og fett hår. Hun er straks 12.

Det er altså helt normalt.

Anonymkode: ec576...216

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig helt normalt. Gjennomsnittsalderen er rundt 13 år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 15 år, så helt normalt. Bare bra å ikke få mensen tidlig tenker jeg.

Anonymkode: 8b3e8...dfb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt normalt. Her fikk nå ikke før ho var 15.5år

Anonymkode: 129e8...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var nesten 14 år. Heilt normalt 

Anonymkode: d2063...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig mens er ofte forårsaket av stress. 14-16 er sånn sett mye sunnere enn når yngre. Pluss, la barn få være barn så lenge som mulig. 

Anonymkode: 56edd...f9e

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uteblivelse av mensen undersøkes ikke før man er 16-17. 

Her er et par lenker med informasjon som du virkelig  burde lese ettersom du ikke kan noe om jenter og pubertet:

https://www.libresse.no/vi-bryter-tabuer/tips-og-rad/puberteten/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwkJm0BhBxEiwAwT1AXJIBYoGitKcAw6i99NnMoTi3m6JFuI9nbyqz1fXzGlc-EQQHwY59kRoCpAwQAvD_BwE
 

https://nhi.no/familie/barn/pubertet/pubertet-hos-jenter
 

https://www.dove.com/no/selvfolelse/help-for-parents/respecting-and-looking-after-yourself/puberty-in-girls-help-your-daughter.html
 

Det finnes også en del mer vitenskapelig fakta, men start med ABC.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...