Gå til innhold

En av fire har ikkje råd til sommerferie, og er ferie blitt eit forventningspress ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tidligere når folk flest verken hadde bil eller førerkort eller bil, var det vanleg å tilbringe  feriene hjemme   ettersom  sommeren ofte var  høydepunkt for slåttearbeide. Byfolket valfartet til landsbygdene med barna på slep hvor de  til tilbrakte sommerferiene på gårdene saman med øvrige familie.

  Etterhvert som flere fekk råd til både bil, og førerkort  ble telt, og  soveposer, camping stoler  pakket på takgrinda, og ein flokk unger plassert i baksetet utan sikkerhetsbelte.  På godversdager ved kysten var robåten  også  ein yndet  fritdsplass, men   redningsvester var  det ingen som hadde hørt noe om, og  "rart  de overlevde ". Idag hadde det vanket store  bøter,og  foreldre blitt tatt for grov omssorgsvikt  om barna ikkje har livbelte, og sikkerthetsbelte .

Utenlanske bobiler, og utenlanske turister har forlengst innvadert Norge som følge av lav kronkurs  ekstreme  varmebølger i syden medan nordmenn valfarter til ekstremvarme i syden.  Til høsten er det å klage på høye strømpriser, og høye renter fordi kredittkortet gjekk seg varmt i syden.

Én av fire nordmenn er bekymret for om de har råd til sommerferie, og fire av ti sier at de ikke har råd til å gi barna sine de ferieopplevelsene de skulle ønske.  Ferie er lovpålagt i Norge, for alle norske arbeidstagere,  men det er ikkje lovpålagt at ein skal reise til tusenfryd, logoland eller  ha 3 uker til syden.

 Kanskje  hadde gårdsferie eller telteferie  med barna på slep vert vel så vellykket en tusenfryd, legoland, og dyreparken. lekeland .?

Kanskje bør ein " ta tilbake den tiden " at ein  besøkte   familie, og venner i ferien m/ telt, og grilling i hagen,  Mange bønder hadde sikkert vert begistra om de kunne fått litt avsløsning på gården, og barn kunne fått innblkk  i gårdsdrifta. 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: dc299...9c2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man velger faktisk selv hvor man legger lista og hvor mye man skal bry seg om hva andre mener og tenker. Og ofte så er det ikke "andre" som mener og tenker, men vi selv som er så jævla kritisk til våre egne muligheter og valg.

Jeg har tatt med ungene på ulike ferieturer. En gang dro vi 1 uke på telttur på en øy litt uti fjorden her. Var helt topp. Ungene storkoste seg, jeg slappet av og det var ferie. En annen gang kjørte vi til nærmeste by og var der i noen dager. Ett år blei det camping i Sverige og et annet år tok vi fly til København. Vi har reist til pappa og feriert hos ham i 2 uker. 

Ungene har hatt det topp på alle de ulike feriene, jeg har kost meg og vi har vært på tur :) Vi har bada litt, spist is, hatt det gøy, fått myggstikk og gjort ting vi ikke gjør så mye av i hverdagen. Vi har hatt en pause fra oppvaskmaskinen, støvsuging, masing om rydding av rom og sand i gangen. Storveis.

Hva man velger å kalle for ferie er opp til den enkelte, men ferie i seg selv er definisjonen på fri fra jobb og skole, og en pause fra rutinelivet. Hvordan man vil bruke den pausen er opp til den enkelte og man velger selv hvor lista skal ligge. Å skylde på press eller på andre blir for enkelt. 

 

Anonymkode: 68235...d38

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som ikke har råd til ferie i Norge, alle har rett på fem uker ferie. At noen tror man må steø rundt seg med penger dor å kalle det ferie er like sunt som å si man ikke har råd til klær fordi man ikke kan kjøpe gucci.

Anonymkode: 3b46e...51a

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange bønder igjen nå. Stakkars jævla bønder som får 20 familier campende i hagen:laugh:

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo et stykke fra "fire av fire av ti sier at de ikke har råd til å gi barna sine de ferieopplevelsene de skulle ønske" til det å ikke ha råd til sommerferie.

Vi skulle gjerne reist i 4-5 uker til et land langt unna med våre tre barn, bodd på hotell og gjort masse spennende, men det blir for dyrt for oss. Men vi har da likevel sommerferie, og vi har flotte sommerferier. I flere år har vi teltet i naturen og gått på fjellturer. I år går ferden til Legoland og et par netter i København. Vi skal også dra på sykkeltur der vi sykler så langt vi kan på en dag, og så telter eller sover i hengekøye. Det blir kjempegøy og barna gleder seg masse! Tenker det koster veldig lite, og gir gode minner.

Vi har ikke dårlig råd, bare så det er sagt, og jeg er kjempefornøyd med feriene våre. Samtidig sitter jeg med et inntrykk av at mange synes man må reise et stykke, helst til Syden, for å kunne si at man har hatt ferie. Synes mange unnskylder seg om de sier at de "bare skal være hjemme". Jeg snakker i alle fall høyt om våre telte-i-naturen-ferier og håper flere ser verdien i å være sammen og kose seg, og at man ikke må reise bort for å ha ferie.

Anonymkode: 11d5a...b9d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (7 minutter siden):

Det er ikke så mange bønder igjen nå. Stakkars jævla bønder som får 20 familier campende i hagen:laugh:

Det er en tankevekker at  bønder er snart historie  ,og   bondelivet et ikkje slik det engang var med den givnad og opplevelse det har " hadde" for mange barn sin oppvekst. Idag må barna oppsøke dyrehagen og se dyra på avstand og betale en høy pris for det.  Vel å merke har dyrehagen en rekke dyr som ikkje finnes på en gård, men det er ikkje det som det handler om.

Mine foreldre hadde melkekyr som hadde behov  på varme sommerdager på beite, kaniner, geiter, sauer m/ lam, på gården, og barn og dyr fekk eit spesielt forhold til hverandre.Ein føler  priviligert som  fekk oppleve oppveksten, å jobbe og ta del  saman med foreldre / besteforeldre i gårdsdrifta. 

Norge  har mye fin natur, og  det  koster så  lite å ta i bruk, med fjelltelt  til rolige omgivelser eller  ved sjøen .Eeller i\ein kan ta med barna på ein sykkeltur  til eit sted  hvor det er forbudt for motorferdsel.  Det koster vel heller ikkje all verden å legge turen til en  campingplass som ikkje er overfylt av bobiler.  Mange fine turløyper som det ikkje koster noe å nytte, og det handler om å bare tenke "litt selv".  

 

  

Anonymkode: dc299...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at svært mange nordmenn er blitt så glad i det gode liv og skal ha det beste av alt hele tiden, koste hva det koster vil. Selv om man tjener helt gjennomsnittlig, skal man ha det dyreste av alt og det inkluderer også ferier. Spiller tydeligvis ikke noen rolle at man faktisk ikke har råd til det, og det er nok mange som sliter med å tilpasse seg at vi har dårligere råd nå enn for bare noen år siden. 

Anonymkode: 34d73...200

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har jobb og får feriepenger har råd til ferie.

Du blander ferie og ferietur - det er to forskjellige ting.

Anonymkode: 99bae...979

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror at svært mange nordmenn er blitt så glad i det gode liv og skal ha det beste av alt hele tiden, koste hva det koster vil. Selv om man tjener helt gjennomsnittlig, skal man ha det dyreste av alt og det inkluderer også ferier. Spiller tydeligvis ikke noen rolle at man faktisk ikke har råd til det, og det er nok mange som sliter med å tilpasse seg at vi har dårligere råd nå enn for bare noen år siden. 

Anonymkode: 34d73...200

Spot on. Av de jeg kjenner som har strammere økonomi, er de fleste opptatt av at ferie skal være "dyrt" og "lukseriøst". Da er det ikke snakk om å leie en hytte eller telte i Jotunheimen, nei, da er det spahotell og all inclusive som er tingen. 

Snakket akkurat med en kompis av meg som nå ikke kan reise rundt i Norge i ferien fordi bilen synger på siste verset. Er bare en knapp måned siden han var på sydenferie. Så én uke med sydenferie i stedet for å ha bilen på verksted🙄 Da kan man virkelig ikke klage at man ikke har råd til å ha ferie...

Anonymkode: 20c66...259

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slåttearbeid?

Jeg er nesten 50. men er vokst opp med at sommeren var en tur eller to ut av landet. 

Anonymkode: 5bf38...02e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tidligere når folk flest verken hadde bil eller førerkort eller bil, var det vanleg å tilbringe  feriene hjemme   ettersom  sommeren ofte var  høydepunkt for slåttearbeide. Byfolket valfartet til landsbygdene med barna på slep hvor de  til tilbrakte sommerferiene på gårdene saman med øvrige familie.

  Etterhvert som flere fekk råd til både bil, og førerkort  ble telt, og  soveposer, camping stoler  pakket på takgrinda, og ein flokk unger plassert i baksetet utan sikkerhetsbelte.  På godversdager ved kysten var robåten  også  ein yndet  fritdsplass, men   redningsvester var  det ingen som hadde hørt noe om, og  "rart  de overlevde ". Idag hadde det vanket store  bøter,og  foreldre blitt tatt for grov omssorgsvikt  om barna ikkje har livbelte, og sikkerthetsbelte .

Utenlanske bobiler, og utenlanske turister har forlengst innvadert Norge som følge av lav kronkurs  ekstreme  varmebølger i syden medan nordmenn valfarter til ekstremvarme i syden.  Til høsten er det å klage på høye strømpriser, og høye renter fordi kredittkortet gjekk seg varmt i syden.

Én av fire nordmenn er bekymret for om de har råd til sommerferie, og fire av ti sier at de ikke har råd til å gi barna sine de ferieopplevelsene de skulle ønske.  Ferie er lovpålagt i Norge, for alle norske arbeidstagere,  men det er ikkje lovpålagt at ein skal reise til tusenfryd, logoland eller  ha 3 uker til syden.

 Kanskje  hadde gårdsferie eller telteferie  med barna på slep vert vel så vellykket en tusenfryd, legoland, og dyreparken. lekeland .?

Kanskje bør ein " ta tilbake den tiden " at ein  besøkte   familie, og venner i ferien m/ telt, og grilling i hagen,  Mange bønder hadde sikkert vert begistra om de kunne fått litt avsløsning på gården, og barn kunne fått innblkk  i gårdsdrifta. 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: dc299...9c2

Man lever etter tiden. Vi er 2024. Skjønner ikke poenget med klipp og lim innlegget.

Blir som å si at ingen hadde internett på 1960 tallet. Tiden går vet du...

Anonymkode: 06117...baf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Spot on. Av de jeg kjenner som har strammere økonomi, er de fleste opptatt av at ferie skal være "dyrt" og "lukseriøst". Da er det ikke snakk om å leie en hytte eller telte i Jotunheimen, nei, da er det spahotell og all inclusive som er tingen. 

Snakket akkurat med en kompis av meg som nå ikke kan reise rundt i Norge i ferien fordi bilen synger på siste verset. Er bare en knapp måned siden han var på sydenferie. Så én uke med sydenferie i stedet for å ha bilen på verksted🙄 Da kan man virkelig ikke klage at man ikke har råd til å ha ferie...

Anonymkode: 20c66...259

Samma her. Er trygda, men med endel ressurssterke bekjente. De går for enkle telt-turer, hytteturer o.lign. Det er blant livets harde skole-folk man liksom MÅ ha vært på skikkelig tacky all inklusive Granka for at det skal telle som ekte ferie.

Anonymkode: 7acea...575

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Alle som har jobb og får feriepenger har råd til ferie.

Du blander ferie og ferietur - det er to forskjellige ting.

Anonymkode: 99bae...979

OK !

Da har du troleg  også du skjønt poenget 😄

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/4Bo0B6/barnefamilier-bekymret-for-oekonomien-i-sommerferien

Anonymkode: dc299...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fire av ti sier at de ikke har råd til å gi barna sine de ferieopplevelsene de skulle ønske."

 

Jeg ønsker å leie en hel sydhavsøy i 4 uker, inkludert tjenere. Med vekt på ønsker. Sånn som spørsmålet er stilt synes jeg fire av ti høres lite ut.

 

Men seriøst: De fleste bruker vel litt av ferien på å besøke familie? Tror ikke det har gått av moten, selv om ikke alle har bønder i nær familie lenger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du generaliserer noe voldsomt. Ferie kommer i alle varianter. Det er slett ikke alle som mener at en ferie uten hotellopphold i utlandet er en mislykket ferie. Veldig mange bruker ferien på å besøke eller ha besøk av venner og familie, og her jeg bor bruker mange ferien sin på å tøffe rundt i ei snekke.

Selv skal jeg gå en uke i Jotunheimen (ikke telt, men DNT-hytter) samt at jeg skal hjem til bygda mi og hjelpe foreldre med å ordne i hagen. Får mors kjøttkaker i betaling for hjelpen. Det er verdens beste "all inclusive" for meg.

Og ja, jeg vært på telttur med barna i ferien. Teltets tid er ikke forbi. Fjellene i Norge kryr av folk om sommeren.

Jeg har råd til hotellferie og basseng i syden. Men vil ikke. Har prøvd, det var ikke noe for meg. 

Føler man forventningspress, så er det best bare å ignorere og gjøre sin egen greie.  Ferie er til for å gjøre mer av det man liker, uansett om det er det ene eller det andre. For meg er ferie å være mer ute i frisk luft og være mer sammen med folkene jeg er glad i, og se noe annet enn jeg ser til vanlig.

 

Anonymkode: ac664...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

OK !

Da har du troleg  også du skjønt poenget 😄

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/4Bo0B6/barnefamilier-bekymret-for-oekonomien-i-sommerferien

Anonymkode: dc299...9c2

Én av fire nordmenn er bekymret for om de har råd til sommerferie, og fire av ti sier at de ikke har råd til å gi barna sine de ferieopplevelsene de skulle ønske.Er det foreldre eller barna som idag legger premissene for ferieopplevelser. ? 

De fleste barn har vel ikkje så mye innsyn i forledrenes lommbok . Ferie handler vel i stor grad  om  frihet fra jobben, og  gjøre noe annet en det ein ellers ikkje får gjordt når ein er på jobb hver dag.  

Mange kommer tilbake på jobb med kontoen i minus på grunn av dårleg planlegging, og  så i  neste omgang å klage på høye renter, matvarepriser.  Kanskje kunne de  heller valgt en rimleg ferieavkling, og satt noe av  feriepengene på  sparing.  

 

 

Anonymkode: dc299...9c2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

OK !

Da har du troleg  også du skjønt poenget 😄

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/4Bo0B6/barnefamilier-bekymret-for-oekonomien-i-sommerferien

Anonymkode: dc299...9c2

Du blander ferie og ferietur/-aktiviteter.

Ferie betyr å ikke være på jobb eller skole, og det er helt gratis.

Anonymkode: 99bae...979

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Én av fire nordmenn er bekymret for om de har råd til sommerferie, og fire av ti sier at de ikke har råd til å gi barna sine de ferieopplevelsene de skulle ønske.Er det foreldre eller barna som idag legger premissene for ferieopplevelser. ? 

De fleste barn har vel ikkje så mye innsyn i forledrenes lommbok . Ferie handler vel i stor grad  om  frihet fra jobben, og  gjøre noe annet en det ein ellers ikkje får gjordt når ein er på jobb hver dag.  

Mange kommer tilbake på jobb med kontoen i minus på grunn av dårleg planlegging, og  så i  neste omgang å klage på høye renter, matvarepriser.  Kanskje kunne de  heller valgt en rimleg ferieavkling, og satt noe av  feriepengene på  sparing.  

 

 

Anonymkode: dc299...9c2

Alle i jobb får feriepenger. Det er lovbestemt.

Det koster dem derfor ingenting å ta ferie.

Slutt å bland ferie og ferietur/-aktiviteter.

Anonymkode: 99bae...979

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...