AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #1 Skrevet 4. juli 2024 Er så lei meg. Har vært så ufattelig stresset denne graviditeten, og var 80% sikker på at jeg skulle ta abort. Likevel mye frem og tilbake. Snakket mye med Amathea, var fortsatt ganske sikker på abort. I uke 10 fikk jeg samtale til kirurgisk abort, fikk ultralyd der jeg var så dum og sa det gikk greit å se baby. Jeg ser da ett lite foster, får tårer i øynene og bestemmer meg for å beholde. Nå har jeg snust frem til uke 10,5, ganske mye også da jeg var egentlig helt sikker på at jeg skulle gjennomføre abort. Har jeg skadet barnet? Er bare så lei meg, stresset. Vært uten siden ultralyden. Hadde svangerskapsforgiftning sist graviditet, mulig begynnende morkakeløsning og nå er jeg derfor redd for at jeg har ødelagt morkake. Hadde små infarkt i morkake. Snuste til uke 6 med første barn Anonymkode: af915...082 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #2 Skrevet 4. juli 2024 Dette må du snakke med en fagperson om under fire øyne. Der vil du få bedre svar enn på KG. Helt generelt: Snus er ikke bra for noen, men det er ingen tvil om at det alt i alt er mye mindre farlig enn røyk for brukeren selv. Mange antar derfor at det samme gjelder for barnet i magen. Men det er jevnt over veldig mye nikotin i snus, og nikotinen utgjør en stor selvstendig helserisiko for et foster som vokser. Derfor er forskjellen i skadepotensial mellom snus og røyk, dessverre, mye mindre for fosteret enn for mor selv. For voksne er nikotin veldig avhengighetsskapende og litt farlig, så nikotinavhengighet er mer dyrt enn veldig farlig. For et ufødt barn er det betydelig mer farlig i seg selv. Som regel vil det jo gå ganske bra, slik det også går bra med de fleste barn med mødre som tygger nikotintyggegummi (selv om snus tross alt er farligere enn det), så det trenger ikke ha veldig store konsekvenser. Men det er i hvert fall veldig bra du har kuttet det ut. Anonymkode: 7b009...2a8 5
FruByråkrat Skrevet 4. juli 2024 #3 Skrevet 4. juli 2024 Dette vil helst gå bra TS! ❤️ snakk med noen gode fagfolk og kanskje du får litt ekstra oppfølging med tanke på morkake og løsning? Sender en varm klem og mange gode tanker!
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #4 Skrevet 4. juli 2024 Ingen tvil om at snus ikke er bra for fosteret, men jeg håper du finner litt ro i at veldig mange røykte gjennom hele svangerskapet før, og det gikk jo som regel bra. Jeg har sett bilde av tanta til moren min, høygravid og med sigg i munnen som om det var den minste sak i verden. Så lenge du legger fra deg snusen nå med en gang går det nok fint dette også. Anonymkode: 02d4c...6d7 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #5 Skrevet 4. juli 2024 Det kommer mest sannsynlig til å gå kjempebra, men som kommentarene over sier så snakk med fagfolk og fortell om tankene dine. Vondt å ha skyldfølelse❤️ Jeg snuste selv de første ukene før jeg klarte å slutte. Frisk og rask gutt. Anonymkode: a1189...3c2 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #6 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er så lei meg. Har vært så ufattelig stresset denne graviditeten, og var 80% sikker på at jeg skulle ta abort. Likevel mye frem og tilbake. Snakket mye med Amathea, var fortsatt ganske sikker på abort. I uke 10 fikk jeg samtale til kirurgisk abort, fikk ultralyd der jeg var så dum og sa det gikk greit å se baby. Jeg ser da ett lite foster, får tårer i øynene og bestemmer meg for å beholde. Nå har jeg snust frem til uke 10,5, ganske mye også da jeg var egentlig helt sikker på at jeg skulle gjennomføre abort. Har jeg skadet barnet? Er bare så lei meg, stresset. Vært uten siden ultralyden. Hadde svangerskapsforgiftning sist graviditet, mulig begynnende morkakeløsning og nå er jeg derfor redd for at jeg har ødelagt morkake. Hadde små infarkt i morkake. Snuste til uke 6 med første barn Anonymkode: af915...082 Det går bra. Ingen skade skjedd. Slutt å snuse. Pust ut. Bekymringer er ofte mer skadelig. Så du kan se på bekymringen din som en 10dobbel-dose med snus i stedet for. Så du skader faktisk barnet mer ved å bekymre deg enn at du har snuset deg til nå. Gjort er gjort. Anonymkode: 036c5...b39 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #7 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går bra. Ingen skade skjedd. Slutt å snuse. Pust ut. Bekymringer er ofte mer skadelig. Så du kan se på bekymringen din som en 10dobbel-dose med snus i stedet for. Så du skader faktisk barnet mer ved å bekymre deg enn at du har snuset deg til nå. Gjort er gjort. Anonymkode: 036c5...b39 Hvordan vet du det? Anonymkode: a7a8c...980 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #8 Skrevet 4. juli 2024 Dette ordner seg! 💛 Anonymkode: 79d37...61a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #9 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan vet du det? Anonymkode: a7a8c...980 Okei. Kjempestor skade skjedd. Full krise. Sånn. Anonymkode: 036c5...b39 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #10 Skrevet 4. juli 2024 Det går helst bra. Har snust selv før jeg visste om graviditet, og det tok en stund av diverse årsaker. Barna mine har god helse. Snakk med legen din 💕 Anonymkode: ca481...8e3 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #11 Skrevet 4. juli 2024 Du får ikke gjort noe med det så dette må du bare legge fra deg. Jeg røykte og drakk før jeg visste jeg var gravid. Det ble barn av de også. Med akkurat riktig mengede fingre og tær. Vi vet at det ikke er bra, men trolig så går det helt greit når du slutter nå. Ut av alle de som kjederøyket og drakk som svamper var det likevel ikke alle som fikk skadede barn. Det er altså på ingen måter noen oppfordring til å fortsette med å utsette barnet for risikoen, jeg bare konstanterer at så lenge du sluttet nå minsker faren umiddelbart og går nesten ned til null. Anonymkode: bd44b...913 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #12 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er så lei meg. Har vært så ufattelig stresset denne graviditeten, og var 80% sikker på at jeg skulle ta abort. Likevel mye frem og tilbake. Snakket mye med Amathea, var fortsatt ganske sikker på abort. I uke 10 fikk jeg samtale til kirurgisk abort, fikk ultralyd der jeg var så dum og sa det gikk greit å se baby. Jeg ser da ett lite foster, får tårer i øynene og bestemmer meg for å beholde. Nå har jeg snust frem til uke 10,5, ganske mye også da jeg var egentlig helt sikker på at jeg skulle gjennomføre abort. Har jeg skadet barnet? Er bare så lei meg, stresset. Vært uten siden ultralyden. Hadde svangerskapsforgiftning sist graviditet, mulig begynnende morkakeløsning og nå er jeg derfor redd for at jeg har ødelagt morkake. Hadde små infarkt i morkake. Snuste til uke 6 med første barn Anonymkode: af915...082 Dette vil med aller høyeste sannsynlighet går helt fint. Snakk med helsepersonell om dine bekymringer og ta det derifra. Anonymkode: 88c57...95b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #13 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okei. Kjempestor skade skjedd. Full krise. Sånn. Anonymkode: 036c5...b39 Det er nok ikke det brukeren mener, men det regner jeg med du forstår. Du kan ikke vite om det går bra, og det er ren løgn å skrive at det har gått bra når du ikke vet det. Du har ingen hold for å si det. Det er en risiko forbundet ved det, og TS bør selvsagt snakke med helsepersonell om det. Så kan man få statistikk på hvor ofte det går bra og hva skadepotensialet er. Anonymkode: 8251d...f2e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #14 Skrevet 4. juli 2024 Det finnes ingen holdepunkter for at barn født av snusende mødre tar skade. Hvis man vil svare på dette bør man vise til forskning. Anonymkode: e252a...d01 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #15 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes ingen holdepunkter for at barn født av snusende mødre tar skade. Hvis man vil svare på dette bør man vise til forskning. Anonymkode: e252a...d01 Da må du nesten sende klage til helsenorge, som beskriver hvordan nikotin fører til mindre oksygen og næring til fosteret. Siden du mener det ikke er forskningsbaserte råd altså. Anonymkode: 8251d...f2e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #16 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes ingen holdepunkter for at barn født av snusende mødre tar skade. Hvis man vil svare på dette bør man vise til forskning. Anonymkode: e252a...d01 Det finnes lite forskning ja, men alle vet at barn født avhengig av nikotin, alkohol og rus er ikke bra. Anonymkode: 1b4cf...0e3
Sansel Skrevet 5. juli 2024 #17 Skrevet 5. juli 2024 (endret) Før i tiden både røyka og drakk man hele graviditeten, og det gikk stort sett bra med de fleste. Nå vet vi bedre, og kjenner bedre til risikoene ved at fosteret utsettes for dette i mors liv - og frarådes derfor på det sterkeste. Allikevel er det et fåtall mødre som både røyker, snuser og drikker gjennom svangerskapet. Det er jo en grunn til at dette er et samtaleemne på svangerskapskontroller, og eget punkt på helsekortet for gravide. Noen finner jo heller ikke ut at de er gravide før langt ut i svangerskapet, og har levd «som normalt» fram til det. Jeg tenker at det viktigste du kan gjøre nå er å slutte og snuse med en gang! Og vær åpen med jordmor/lege og snakke med dem om dette. Prøv å roe deg ned med at det mest sannsynlig kommer til å gå helt fint. Gratulerer med babyen💜 Endret 5. juli 2024 av Sansel
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #18 Skrevet 5. juli 2024 Jeg røyket 20 om dagen frem til uke 17, da jeg ikke visste at jeg var gravid før det. Sluttet på dagen da. Det gikk helt fint. Bare legg fra deg snusen nå 😊❤️ Anonymkode: d518d...5fc
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #19 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Da må du nesten sende klage til helsenorge, som beskriver hvordan nikotin fører til mindre oksygen og næring til fosteret. Siden du mener det ikke er forskningsbaserte råd altså. Anonymkode: 8251d...f2e At det ikke er bra, kan vi være enige om. At det er direkte skadelig er noe annet. Anonymkode: e252a...d01
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #20 Skrevet 5. juli 2024 Snakk med helsestasjonen og vær ærlig på at du snuste i starten av svangerskapet og spør om du kan eller burde dra på litt ekstra kontroller for å selv bli beroliget for å se at alt sannsynligvis står bra til. Anonymkode: ce0cb...9c4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå