AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #21 Del Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvorfor burde en universitetslektor tjene mer enn en lektor i skolen? Burde en lektor på vgs tjene mer enn en lektor på småtrinnet også da eller? Anonymkode: 918a1...9f9 Her er jeg fskrisk helt enig. Universitetssektor og vgs lektor er jo store forskjellige i både arbeidsmengde og fagfelt. Man lærer ikke bort 2p på universitetet. Anonymkode: fe3b3...715 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 5. juli 2024 #22 Del Skrevet 5. juli 2024 Jeg er lektor med opprykk. Etter ny tabell vil jeg tjene 725 200 kr fra 1.8. Jeg har kontaktlærertillegg som gjør at jeg ender opp med 752 600 kr per år. Jeg har vært lærer i tre år. Jobber i Oslo kommune. Jeg forhandlet meg opp 5 lønnstrinn da jeg fikk ny jobb, så det går faktisk an å forhandle seg opp, husk at tidligere arbeidsforhold skal telle med. Jeg har mye yrkeserfaring før jeg begynte som lærer, i tillegg til mye og relevant utdanning. Jeg kan jobbe på alle skolens trinn fra 1.-10. i nesten alle fag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #23 Del Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor burde en universitetslektor tjene mer enn en lektor i skolen? Burde en lektor på vgs tjene mer enn en lektor på småtrinnet også da eller? Anonymkode: 918a1...9f9 En universitetslektor, som utdanner fremtidige lektorer i vgs, burde selvsagt ikke tjene mindre enn de studentene han/hun har utdannet! Ikke minst, det er vanskelig for universitetene å få tak i GODE universitetslektorer med lang og bred erfaring fra skolen. Min mann er lektor med snart 20 års erfaring. Han kunne tenke seg å prøve noe annet, og ble forsøkt hanket inn av universitetet. Men når de ikke kan tilby ham i nærheten av det han tjener nå (må gå ned 150 000 i lønn), har vi rett og slett ikke råd akkurat nå. Det er nettopp disse lærerne, med lang erfaring fra læreryrket og høy utdanning, som vi burde hatt til å utdanne framtidas lærere. Anonymkode: 4169d...9f0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #24 Del Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): En universitetslektor, som utdanner fremtidige lektorer i vgs, burde selvsagt ikke tjene mindre enn de studentene han/hun har utdannet! Ikke minst, det er vanskelig for universitetene å få tak i GODE universitetslektorer med lang og bred erfaring fra skolen. Min mann er lektor med snart 20 års erfaring. Han kunne tenke seg å prøve noe annet, og ble forsøkt hanket inn av universitetet. Men når de ikke kan tilby ham i nærheten av det han tjener nå (må gå ned 150 000 i lønn), har vi rett og slett ikke råd akkurat nå. Det er nettopp disse lærerne, med lang erfaring fra læreryrket og høy utdanning, som vi burde hatt til å utdanne framtidas lærere. Anonymkode: 4169d...9f0 Enig at de ikke burde tjene mindre enn lektorer i skolen, men hvorfor burde de tjene mer? Mener du at yrkesfaglærere også alltid må tjene mer enn elektrikerne, mekanikerne og murerne de har opplært? AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er jeg fskrisk helt enig. Universitetssektor og vgs lektor er jo store forskjellige i både arbeidsmengde og fagfelt. Man lærer ikke bort 2p på universitetet. Anonymkode: fe3b3...715 Det er store forskjeller i arbeidsoppgaver og fagfelt ja. Det er også store forskjeller på lektor på småtrinnet og vgs lektor. Skal faglig dybde lønnes mer enn bredde gitt tilsvarende utdanningslengde? Anonymkode: 918a1...9f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #25 Del Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor burde en universitetslektor tjene mer enn en lektor i skolen? Burde en lektor på vgs tjene mer enn en lektor på småtrinnet også da eller? Anonymkode: 918a1...9f9 Det krever som regel høyere kompetanse å undervise på universitetet enn i skolen. De lærerne som får jobb som universitetslektor på lærerutdanningen er ikke nyutdannet akkurat. Anonymkode: 15e26...6bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #26 Del Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enig at de ikke burde tjene mindre enn lektorer i skolen, men hvorfor burde de tjene mer? Mener du at yrkesfaglærere også alltid må tjene mer enn elektrikerne, mekanikerne og murerne de har opplært? Det er store forskjeller i arbeidsoppgaver og fagfelt ja. Det er også store forskjeller på lektor på småtrinnet og vgs lektor. Skal faglig dybde lønnes mer enn bredde gitt tilsvarende utdanningslengde? Anonymkode: 918a1...9f9 De bør tjene mer fordi universitetene typisk forsøker å rekruttere de beste og mest erfarne lærerne. De bør få betalt for kompetansen sin. I skoleverket er det jo sånn at alle får samme lønn, uavhengig av resultater, evner og innsats. Men sånn er det ikke i UH-sektoren. Der er det ikke sånn at alle universitetslektorer med 10 års ansiennitet tjener det samme - langt derifra. UH-sektoren taper kampen om de beste hodene fordi de henger håpløst etter i lønn. Dette er et stort problem, for UH-sektoren skal levere både forskning som driver samfunnet vårt framover, og studenter som har kompetanse på høyt nivå som landet vårt trenger. Anonymkode: 15e26...6bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #27 Del Skrevet 5. juli 2024 Og ja, selvsagt skal yrkesfaglærerne tjene mer enn elektrikerne og muterne de lærer opp - de har jo betydelig mer utdanning enn dem. Anonymkode: 15e26...6bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #28 Del Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det krever som regel høyere kompetanse å undervise på universitetet enn i skolen. De lærerne som får jobb som universitetslektor på lærerutdanningen er ikke nyutdannet akkurat. Anonymkode: 15e26...6bc AnonymBruker skrev (3 timer siden): De bør tjene mer fordi universitetene typisk forsøker å rekruttere de beste og mest erfarne lærerne. De bør få betalt for kompetansen sin. I skoleverket er det jo sånn at alle får samme lønn, uavhengig av resultater, evner og innsats. Men sånn er det ikke i UH-sektoren. Der er det ikke sånn at alle universitetslektorer med 10 års ansiennitet tjener det samme - langt derifra. UH-sektoren taper kampen om de beste hodene fordi de henger håpløst etter i lønn. Dette er et stort problem, for UH-sektoren skal levere både forskning som driver samfunnet vårt framover, og studenter som har kompetanse på høyt nivå som landet vårt trenger. Anonymkode: 15e26...6bc En lektor med 20 års ansiennitet har jo samme kompetanse om en fortsetter i læreryrket eller starter som universitetslektor. Men argumentasjonen for at universitetslektorer skal tjene mer enn lektorer i skolen er rett og slett for å gjøre yrket mer attraktivt og rekruttere de beste lærerne? Kan absolutt være enig i at gode lærere skal kunne få høyere lønn enn mindre gode lærere, men dette uavhengig av om de jobber i skolen eller i UH-sektoren. Og jo, jeg har møtt flere nyutdannede lærere som jobber som universitetslektorer. Anonymkode: 918a1...9f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #29 Del Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En lektor med 20 års ansiennitet har jo samme kompetanse om en fortsetter i læreryrket eller starter som universitetslektor. Men argumentasjonen for at universitetslektorer skal tjene mer enn lektorer i skolen er rett og slett for å gjøre yrket mer attraktivt og rekruttere de beste lærerne? Kan absolutt være enig i at gode lærere skal kunne få høyere lønn enn mindre gode lærere, men dette uavhengig av om de jobber i skolen eller i UH-sektoren. Og jo, jeg har møtt flere nyutdannede lærere som jobber som universitetslektorer. Anonymkode: 918a1...9f9 Jeg har aldri møtt noen nyutdannede, men tydeligvis finnes de. Ja, rekruttering av de beste er én årsak til at de burde ha bedre lønn. Men det er utopi slik det er nå, dessverre, nå må de forsøke å få opp lønna til skolenivå i første omfang! Der er det fort et gap på 100k. Det er direkte skammelig. Anonymkode: 15e26...6bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #30 Del Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 0.32): Jeg er også vitenskapelig ansatt på et universitet (førsteamanuensis), og jeg er tillitsvalgt. Jeg synes ikke på noen måte at NOEN som er universitetslektor skal synes det er ok å tjene mindre enn en lektor i skolen. Som du sier, man får jo bare jobben hvis man er god. Mange universitetslektorer underviser også kommende lektorer - og vil tjene mindre enn dem! Det er helt latterlig. Særlig når man legger til det stadig økende presset i akademisk, spesielt nå som økonomien er så elendig og man til og med risikerer oppsigelse. Så jeg synes IKKE du skal være fornøyd. Samme minstelønn som i skolen burde være et absolutt minimum, men egentlig skulle vi tjent mer. Anonymkode: 15e26...6bc Takk for det, og jeg er prinsipielt enig med deg. Det er dette jeg har argumentert med når jeg har forhandlet opp lønna. Da jeg starta lå jeg ca. 70.000 under tariff for lektor med tillegg i VGS/ungdomsskole. Da følte jeg meg utnyttet. Jeg ligger fremdeles under der jeg burde, men det har i hvert fall blitt mye bedre. Universitetet argumenterer med at statlig sektor alltid har ligget lavere enn kommunal, og at de ikke egentlig bryr seg så mye om å være konkurransedyktige på lønn. (TS: Det er dette som visstnok denne forskjellen mellom statlig og kommunal sektor som er årsaken til lønnsgapet, men jeg vet ikke hvorfor denne forskjellen har oppstått.) De spiller nok også på at de vet at de er en attraktiv arbeidsplass. Det er jo fordeler med å jobbe på universitet. Fleksible jobbtider, 15-20 % FoU-tid, ingen foreldremøter, bare for å nevne noe. Så ja, lønna er ikke til å skryte av, men jeg er alt i alt fornøyd med jobben. Anonymkode: c00ec...cb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #31 Del Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for det, og jeg er prinsipielt enig med deg. Det er dette jeg har argumentert med når jeg har forhandlet opp lønna. Da jeg starta lå jeg ca. 70.000 under tariff for lektor med tillegg i VGS/ungdomsskole. Da følte jeg meg utnyttet. Jeg ligger fremdeles under der jeg burde, men det har i hvert fall blitt mye bedre. Universitetet argumenterer med at statlig sektor alltid har ligget lavere enn kommunal, og at de ikke egentlig bryr seg så mye om å være konkurransedyktige på lønn. (TS: Det er dette som visstnok denne forskjellen mellom statlig og kommunal sektor som er årsaken til lønnsgapet, men jeg vet ikke hvorfor denne forskjellen har oppstått.) De spiller nok også på at de vet at de er en attraktiv arbeidsplass. Det er jo fordeler med å jobbe på universitet. Fleksible jobbtider, 15-20 % FoU-tid, ingen foreldremøter, bare for å nevne noe. Så ja, lønna er ikke til å skryte av, men jeg er alt i alt fornøyd med jobben. Anonymkode: c00ec...cb0 Ja, det er typisk bullshit-argumentasjon fra et universitet… 🙄 Vet ikke om fordelene er så mye å skryte av, heller. Det blir fort ikke så mye forskningstid på universitetslektorer i praksis, fordi tiden som er satt av til undervisning ikke er tilstrekkelig, slik at man må bruke forskningstiden for å rekke gjennom alt. Forskningstiden er uansett under press mange steder, og kan forsvinne helt pga dårlig økonomi i sektoren hvis man ikke kan dokumentere forskningsproduksjon. Universitetslektorer vil vel kanskje være de første som blir fratatt forskningstid, er jeg redd. «Fleksibel arbeidstid» kan også bety «må jobbe kveldstid og helg uten ekstra betalt og uten avspasering. Ingen lange ferier. Og oppsigelser truer ved flere universiteter nå. Anonymkode: 15e26...6bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #32 Del Skrevet 6. juli 2024 Foreslår lektor innen et fag hvor norsken ikke er viktig. Anonymkode: 08b49...0bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #33 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, det er typisk bullshit-argumentasjon fra et universitet… 🙄 Vet ikke om fordelene er så mye å skryte av, heller. Det blir fort ikke så mye forskningstid på universitetslektorer i praksis, fordi tiden som er satt av til undervisning ikke er tilstrekkelig, slik at man må bruke forskningstiden for å rekke gjennom alt. Forskningstiden er uansett under press mange steder, og kan forsvinne helt pga dårlig økonomi i sektoren hvis man ikke kan dokumentere forskningsproduksjon. Universitetslektorer vil vel kanskje være de første som blir fratatt forskningstid, er jeg redd. «Fleksibel arbeidstid» kan også bety «må jobbe kveldstid og helg uten ekstra betalt og uten avspasering. Ingen lange ferier. Og oppsigelser truer ved flere universiteter nå. Anonymkode: 15e26...6bc Sant nok det du skriver. Det blir et vanskelig regnestykke, men jeg har nok i praksis ha litt FoU-tid, typisk mot slutten av semesteret. Hvis de fjerner FoUen min, så kommer jeg til å se meg om etter en annen jobb. Anonymkode: c00ec...cb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #34 Del Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sant nok det du skriver. Det blir et vanskelig regnestykke, men jeg har nok i praksis ha litt FoU-tid, typisk mot slutten av semesteret. Hvis de fjerner FoUen min, så kommer jeg til å se meg om etter en annen jobb. Anonymkode: c00ec...cb0 Ja, det forstår jeg. Jeg er førsteamanuensis, og har i teorien 45% undervisning og 45% FoU. Det fungerer ikke sånn i praksis, for å si det pent. Anonymkode: 15e26...6bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå