Gå til innhold

Lektor lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei ❤️

før noen kommenter det, JA jeg har googlet, JA jeg har skjekket det som skjekket kan.

derimot ser jeg ulike lønner, og at mye handler om tillegg. Jeg vurderer å bli lektor, og jeg lurer på om det er noen som er det / adjunkt som kan fortelle hva årslønnen sin er? Jeg får opp slt mellom 500 -680k ved å google, men hvordan er det for DEG? Syns du det er verdt det mtp arbeidet? 
 

ha en fin kveld videre :) 

Anonymkode: fe3b3...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du er godt orientert, tallene du nevner stemmer nok godt.

Jeg er universitetslektor. Universiteter er statlig sektor, som typisk betaler en del lavere enn kommunal sektor (VGS, u-skole). Jeg har jobbet noen år, og nærmer meg 600.000 i året. Hvis ikke jeg hadde forhandlet lønna opp, så hadde den nok vært mye lavere. Jeg tjener likevel lite i forhold til utdannelse (lektor med opprykk), ansiennitet og reelt kompetansenivå. Jeg hadde ikke fått jobben på universitet med mindre jeg kunne faget mitt svært godt. Men jeg ville fremdeles tjent mer i VGS.

Ikke desto mindre er jeg fornøyd. Lønna gir meg nok til å leve helt fint, og jeg får bruke tiden min på feltet jeg brenner for. Jeg er så nerd at jeg uansett ville brukt tiden min på fagfeltet mitt. Så jeg er bare glad jeg kan leve av det. Dessuten får jeg jobbe med unge voksne med gode hoder på høyt faglig nivå, i et godt og stimulerende miljø der jeg lærer hele tiden. Lønna er helt grei, og det er verd det om du liker faget, menneskene og jobben. Men er lønna noe av det viktigste, så finnes det definitivt andre yrkesveier som er bedre.

Anonymkode: c00ec...cb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres ut som du er godt orientert, tallene du nevner stemmer nok godt.

Jeg er universitetslektor. Universiteter er statlig sektor, som typisk betaler en del lavere enn kommunal sektor (VGS, u-skole). Jeg har jobbet noen år, og nærmer meg 600.000 i året. Hvis ikke jeg hadde forhandlet lønna opp, så hadde den nok vært mye lavere. Jeg tjener likevel lite i forhold til utdannelse (lektor med opprykk), ansiennitet og reelt kompetansenivå. Jeg hadde ikke fått jobben på universitet med mindre jeg kunne faget mitt svært godt. Men jeg ville fremdeles tjent mer i VGS.

Ikke desto mindre er jeg fornøyd. Lønna gir meg nok til å leve helt fint, og jeg får bruke tiden min på feltet jeg brenner for. Jeg er så nerd at jeg uansett ville brukt tiden min på fagfeltet mitt. Så jeg er bare glad jeg kan leve av det. Dessuten får jeg jobbe med unge voksne med gode hoder på høyt faglig nivå, i et godt og stimulerende miljø der jeg lærer hele tiden. Lønna er helt grei, og det er verd det om du liker faget, menneskene og jobben. Men er lønna noe av det viktigste, så finnes det definitivt andre yrkesveier som er bedre.

Anonymkode: c00ec...cb0

Tusen takk! Merkelig at du tjener mindre enn typisk vgs, syns jeg da.. tenker naturligvis at mer utdanning og høyere stilling = mer lønn.. vet du noe om hvorfor det er slik?
 

takk for det du gjør! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyutdannet lektor med tilleggsutdanning og har 650.000 kr i året. Jobber på Vgs. 

Anonymkode: 7ae00...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lektor med tilleggsutdanning med full ansiennitet (16 år). Tjener 740 000 i året. Jeg er fornøyd med lønna og liker jobben min godt. Jobber i vgs. 

Noen fylker har et ekstra trinn, lektor 1. Da kan man strekke seg opp mot 800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv 668000, ungdomsskole, de fleste har også tillegg for kontaktlærer på ca 20000 i året, noe som er latterlig lite i forhold til ekstra  arbeidsmengde. 

 

Lønna er grei nok hvis du ser bort ifra ansvar og lengde på utdannelse og sammenligner med feks renholder. Ikke god lønn om du har norsk for da blir det jævla mye retting. 

Anonymkode: bdffd...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den «nye» lønna er vel på 660000 for 8 års ansiennitet som lektor med opprykk, som er det jeg har. Er nyutdannet men fått godskrevet det meste av jobberfaring jeg har som ansiennitet. Lønner seg å jobbe før og under studiene!

Anonymkode: 918a1...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er adjunkt med tilleggsutdanning og full ansiennitet. 675 000 i året.

Anonymkode: 1e29d...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er adjunkt med tilleggsutdanning og har jobbet 15 år, tjener 638.400 pluss div tillegg. Neste år rykker jeg opp til siste lønnstrinn, i tillegg tar jeg en master nå. Som lektor med tilleggsutdanning med 16 års ansiennitet vil jeg tjene 778.000 pluss tillegg. 
 

Nå skal det i utgangspunktet sies at jeg er greit fornøyd med lønna (og kommer til å være det etter endt studie!!), og er nok ikke lønna i seg selv som gjør at jeg eventuelt bytter yrke en dag…

Endret av harma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at 16 år som lektor med tilleggsutdanning er 815.000 etter lønnsoppgjøret. 

Anonymkode: 7ae00...0eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er adjunkt med tilleggsutdanning og full ansiennitet. 675 000 i året.

Anonymkode: 1e29d...8ef

 

harma skrev (2 minutter siden):

Jeg er adjunkt med tilleggsutdanning og har jobbet 15 år, tjener 638.400 pluss div tillegg. Neste år rykker jeg opp til siste lønnstrinn, i tillegg tar jeg en master nå. Som lektor med tilleggsutdanning med 16 års ansiennitet vil jeg tjene 778.000 pluss tillegg. 
 

Nå skal det i utgangspunktet sies at jeg er greit fornøyd med lønna (og kommer til 

Adjunkt med tillegg blir jo noe annet :) samme lenge på utdanning men tjener mindre enn en lektor

Anonymkode: 49bf0...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

 

Adjunkt med tillegg blir jo noe annet :) samme lenge på utdanning men tjener mindre enn en lektor

Anonymkode: 49bf0...ef3

Stemmer, og det viser den store lønnsforskjellen, spesielt mellom adjunkter med full ansiennitet og nyutdannede lektorer…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ser nå at 16 år som lektor med tilleggsutdanning er 815.000 etter lønnsoppgjøret. 

Anonymkode: 7ae00...0eb

Det må være i Oslo. Langt unna for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kålrota skrev (15 minutter siden):

Jeg er lektor med tilleggsutdanning med full ansiennitet (16 år). Tjener 740 000 i året. Jeg er fornøyd med lønna og liker jobben min godt. Jobber i vgs. 

Noen fylker har et ekstra trinn, lektor 1. Da kan man strekke seg opp mot 800.

Du skal jo ha mye mer enn det etter lønnsoppgjøret! 

Anonymkode: 7ae00...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

harma skrev (39 minutter siden):

Stemmer, og det viser den store lønnsforskjellen, spesielt mellom adjunkter med full ansiennitet og nyutdannede lektorer…. 

Ja, forstår ikke hvorfor forskjellen er så stor ;/ 

Anonymkode: 49bf0...ef3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal jo ikke plusse dem sammen. 

Tallet til venstre er ny garantilønn, tallet til høyre er endringen fra i fjor. 

Det er lettere å se her https://www.norsklektorlag.no/info/dette-skal-du-tjene-som-lektor/

Anonymkode: 162db...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det høres ut som du er godt orientert, tallene du nevner stemmer nok godt.

Jeg er universitetslektor. Universiteter er statlig sektor, som typisk betaler en del lavere enn kommunal sektor (VGS, u-skole). Jeg har jobbet noen år, og nærmer meg 600.000 i året. Hvis ikke jeg hadde forhandlet lønna opp, så hadde den nok vært mye lavere. Jeg tjener likevel lite i forhold til utdannelse (lektor med opprykk), ansiennitet og reelt kompetansenivå. Jeg hadde ikke fått jobben på universitet med mindre jeg kunne faget mitt svært godt. Men jeg ville fremdeles tjent mer i VGS.

Ikke desto mindre er jeg fornøyd. Lønna gir meg nok til å leve helt fint, og jeg får bruke tiden min på feltet jeg brenner for. Jeg er så nerd at jeg uansett ville brukt tiden min på fagfeltet mitt. Så jeg er bare glad jeg kan leve av det. Dessuten får jeg jobbe med unge voksne med gode hoder på høyt faglig nivå, i et godt og stimulerende miljø der jeg lærer hele tiden. Lønna er helt grei, og det er verd det om du liker faget, menneskene og jobben. Men er lønna noe av det viktigste, så finnes det definitivt andre yrkesveier som er bedre.

Anonymkode: c00ec...cb0

Jeg er også vitenskapelig ansatt på et universitet (førsteamanuensis),  og jeg er tillitsvalgt. Jeg synes ikke på noen måte at NOEN som er universitetslektor skal synes det er ok å tjene mindre enn en lektor i skolen. Som du sier, man får jo bare jobben hvis man er god. Mange universitetslektorer underviser også kommende lektorer - og vil tjene mindre enn dem! Det er helt latterlig. Særlig når man legger til det stadig økende presset i akademisk, spesielt nå som økonomien er så elendig og man til og med risikerer oppsigelse.

Så jeg synes IKKE du skal være fornøyd. Samme minstelønn som i skolen burde være et absolutt minimum, men egentlig skulle vi tjent mer. 

Anonymkode: 15e26...6bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er også vitenskapelig ansatt på et universitet (førsteamanuensis),  og jeg er tillitsvalgt. Jeg synes ikke på noen måte at NOEN som er universitetslektor skal synes det er ok å tjene mindre enn en lektor i skolen. Som du sier, man får jo bare jobben hvis man er god. Mange universitetslektorer underviser også kommende lektorer - og vil tjene mindre enn dem! Det er helt latterlig. Særlig når man legger til det stadig økende presset i akademisk, spesielt nå som økonomien er så elendig og man til og med risikerer oppsigelse.

Så jeg synes IKKE du skal være fornøyd. Samme minstelønn som i skolen burde være et absolutt minimum, men egentlig skulle vi tjent mer. 

Anonymkode: 15e26...6bc

Hvorfor burde en universitetslektor tjene mer enn en lektor i skolen? Burde en lektor på vgs tjene mer enn en lektor på småtrinnet også da eller?

Anonymkode: 918a1...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...