Gå til innhold

Du som har kuttet ut sukker helt, merket du endring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok blitt sukkeravhengig, og siste ukene har jeg nesten spist noe med sukker hver dag, da ting som sjokolade, boller, wienerbrød, lakris osv. Nå ønsker jeg å kutte det helt ut. I alle fall for noen måneder så får vi se om jeg fortsetter slik eller velger å begynne å spise litt godteri/sukker igjen bare på lørdager.

Jeg lurer derfor på: Du som har kuttet ut sukker helt, merket du noe endring? Så fall hva var endringen? Og burde man holde seg helt vekke fra alle erstatninger til sukker også slik som sukrin, natreen, honning og annet også? Jeg har også hørt at hvis man slutter å spise sukker så blir man dårlig dersom man spiser noe med sukker, stemmer det?

Anonymkode: f3b42...ce5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du på å kutte alt sukker (ingen matprodukter med tilsatt sukker), eller bare hvetebakst, smågodt og kaker? 
Jeg kan ikke noe om dette, men vil tro det er stor forskjell på disse to «kuttene». 

Uten sammenligning forøvrig så har jeg kuttet potetgull. For jeg er avhengig av salt. Spiste 3-4 poser i uken. Ved å kutte ned på potetgullposene har jeg gått ned nesten 10 kg på ett halvt år. Og selv om lysten på potetgull fremdeles er der så har jeg mindre lyst til å spise en hel pose nå. Det er utrolig deilig og befriende! Tipper det er litt av det samme med sukker 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er nok blitt sukkeravhengig, og siste ukene har jeg nesten spist noe med sukker hver dag, da ting som sjokolade, boller, wienerbrød, lakris osv. Nå ønsker jeg å kutte det helt ut. I alle fall for noen måneder så får vi se om jeg fortsetter slik eller velger å begynne å spise litt godteri/sukker igjen bare på lørdager.

Jeg lurer derfor på: Du som har kuttet ut sukker helt, merket du noe endring? Så fall hva var endringen? Og burde man holde seg helt vekke fra alle erstatninger til sukker også slik som sukrin, natreen, honning og annet også? Jeg har også hørt at hvis man slutter å spise sukker så blir man dårlig dersom man spiser noe med sukker, stemmer det?

Jeg kuttet ut kaffe helt, så sukker. Med kaffe så drakk jeg te ganske ofte etter kaffeslutt, men nå har jeg ikke giddet. Så kuttet jeg sukker og har egentlig ikke merket noe sug. Jeg prøvde faktisk å spise noe godteri i går, men da jeg gikk blodsukkeret mitt helt bananas og jeg spiste to biter før jeg ga meg. Kjente meg kvalm. Tok to brødskiver istedenfor. 

Anonymkode: 01e16...830

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiste sjokolade og annet snop nærmest på daglig basis før. Det endte jo med flere titalls kilo for mye.

Tok meg selv i nakken og tok en "detox", altså tenker ikke på tilsatt sukker i matvarer, men med det som er betegnet som kaker, gjærbakst, godteri osv.

Jeg spiser litt hver helg, men på ingen måte de mengdene jeg spiste før. Merker dessuten ofte (ikke alltid) at jeg blir mer skjelven og uggen når jeg gjør det, ihvertfall hvis det blir mengder. Blir ikke kvalm osv, men "rar" i kroppen.

Har gått ned 30 kg.

Anonymkode: 27ced...df2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Slipper tankekjøret/suget, og skal/skal-ikke. Har ikke lyst på dessert etter middag når andre bestiller. Kan fint se en film en fredag uten at tanken på å putte noe i munnen slår meg. 

Jeg har valgt å fortsette, er redd for å falle tilbake for det er så mye bedre å ha det slik jeg har det nå. 

Anonymkode: c4f5b...80d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

J Jeg har også hørt at hvis man slutter å spise sukker så blir man dårlig dersom man spiser noe med sukker, stemmer det?

Jeg spiste min første sjokoladebit siden påske forrige helg, og jeg ble ikke dårlig, men sjokoladen smakte mye søtere enn før.  Den smakte ekkelt søtt hvis du forstår hva jeg mener, og det var mer enn nok med en liten bit.

Anonymkode: 39087...8d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiste godteri og søtsaker nærmest hver dag og hadde cravings "hele tiden". Bestemte meg derfor på nyåret at jeg skulle ha 100 dager uten sukker. I det la jeg å kutte raffinert sukker. Så jeg spiste for eksempel ketchup og andre matvarer som inneholdt sukker. Men ingen former for godteri, ingen former for bakst, ingen juice, dessert eller andre tilsvarende produkter. Endret kostholdet litt, innførte et måltid ekstra. Fokuserte veldig på proteininnholdet i maten jeg spiste. Suget etter sukker ga seg veldig fort og det var skuffende enkelt å gjennomføre. Når de 100 dagene var over hadde jeg vet et par uker ekstra, uten at jeg tenkte nevneverdig på det. Det er nå to måneder siden jeg var ferdig med utfordringen og kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har spist sukker siden den ble avsluttet. Smågodt/godeteri to ganger, kake på på 17. mai og kake på bursdagen min. 

Anonymkode: 6410f...560

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har merket mest etter å ha vært godtefri i snart 2 år, er at sukkermat har mistet all sin magiske kraft på meg. Jeg blir rett og slett aldri fristet lenger. Kjøper aldri inn noe selv, og det er ikke noe problem å gå forbi godtehyller, kaker og bakst på jobb eller sosialt. På varme dager eller i ferier tar jeg gjerne en is i varmen, og det er godt, men smaker utrolig, utrolig søtt. 

Jeg har også blitt mer matglad og eksperimentell etter at jeg sluttet med sukkerkjøret, dvs at smaksløkene er mer mottakelige for umami-smak feks som i sopp. Likte ikke sopp før, men nå elsker jeg det. Ekte mat smaker mer.

Det er veldig befriende. Har ikke cravings på måten jeg hadde før at jeg bare måtte ha noe søtt og spise og spise til jeg ble kvalm. Nå blir jeg sulten, men sjeldent "fysen" om du skjønner. 

Anonymkode: 3df03...169

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiser det bare en gang i mnd må og kroppen forventet det liksom heller ikke på samme måte lenger, nei. 

Anonymkode: a3b2a...219

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk genetisk diabetes 2 for to år siden, og kuttet alt med sukker i, og kuttet veldig ned på karbohydrater. Var normalvektig. Gikk vel ned 5 - 6 kg veldig fort. 

Etter to år, så har jeg ikke noe særlig sug. Syns selvfølgelig noen ganger at det er synd å aldri kunne spise en bolle, et kakestykke, frukt, pasta eller en vanlig pizza igjen. Men etter et års tid hadde liksom hjernen bare akseptert at det er sånn 😃. Nå er jo jeg så "heldig" at jeg ikke kan sprekke pga sykdom da 🙃.

Jeg drikker sukkerfri brus, kan spise kake fra Sukrin kakemix, iskaffe uten sukker, kan ta litt sukkerfri is, to ruter 70% sjokolade, en liten skål popcorn, to - tre biter sukkerfritt godteri. Men det er absolutt ikke daglig.

Du spør om jeg har merket noen effekt, og det har jeg vel egentlig ikke. Bortsett fra at uoppdaget diabetes gjorde meg veldig dårlig, og at det er under kontroll nå. Min erfaring er at det tar minst et halvt års tid å bli vant til nytt kosthold.

Anonymkode: fbb73...c94

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...