Gå til innhold

Hvorfor finnes det ikke protein-is?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I hvertfall som jeg vet. Det finnes jo alle mulige sorter protein barer og shake men hvorfor ikke protein-iskrem på pinne? Eller som iskrem-bar?

Anonymkode: ae5e2...787

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan lage selv?

Hvilke typer mat liker du som innholdet mye proteiner?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (2 minutter siden):

Du kan lage selv?

Hvilke typer mat liker du som innholdet mye proteiner?

Jeg vet jeg kan lage det selv men jeg ønsker å kunne kjøpe i butikk også😁

Skrevet

Det er mye proteiner i melkeprodukter. Eggeplomme er også sunt. Hjemmelavet is av vispet fløte, vaniljesukker og blandes med eggedosis er kjempe godt. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Soya is?

Anonymkode: 3512d...129

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet jeg kan lage det selv men jeg ønsker å kunne kjøpe i butikk også😁

Det fins mange fløteis å kjøpe

Endret av exictence
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Soya is?

Anonymkode: 3512d...129

😂😂😂

Anonymkode: 535f7...25f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det fantes Skyr is før. 

Anonymkode: 9074f...e32

Skrevet

Is skal da ikke erstatte vanlig mat. Spis god is, med måte og fyll på med proteiner til vanlige måltider, så går det nok helt fint!

Overskudd av protein tisser du rett ut og eventuelt belaster kroppen med. ;) 

0,8-1,8 per kilo kroppsvekt rekker for alle.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
vinterskog skrev (1 minutt siden):

Overskudd av protein tisser du rett ut og eventuelt belaster kroppen med. ;) 

0,8-1,8 per kilo kroppsvekt rekker for alle.

Dette er gammel feilinfo basert på studie med proteinpulver. Kroppen klarer å ta opp en del mer når det kommer fra naturlige animalske produkter enn vi før trodde.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er gammel feilinfo basert på studie med proteinpulver. Kroppen klarer å ta opp en del mer når det kommer fra naturlige animalske produkter enn vi før trodde.

Jasså, jeg trodde det var tvertom. At nyere forskning viser at vi behøver mindre protein enn man trodde. Før sa man opp til 2,5 gram per kilo kroppsvekt.

Men klart, alt tisser du ikke ut. Noe lagres som fett også, om kaloriene overstider behovet.

Proteintilskudd - NHI.no

Eldre trenger mer protein enn yngre - Det medisinske fakultet (uio.no)

Nordmenn spiser dobbelt så mye protein som de trenger (forskersonen.no)

Proteintilskudd - For mye protein - NHI.no

etc..

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
vinterskog skrev (29 minutter siden):

Jasså, jeg trodde det var tvertom. At nyere forskning viser at vi behøver mindre protein enn man trodde. Før sa man opp til 2,5 gram per kilo kroppsvekt.

Men klart, alt tisser du ikke ut. Noe lagres som fett også, om kaloriene overstider behovet.

Proteintilskudd - NHI.no

Eldre trenger mer protein enn yngre - Det medisinske fakultet (uio.no)

Nordmenn spiser dobbelt så mye protein som de trenger (forskersonen.no)

Proteintilskudd - For mye protein - NHI.no

etc..

Det er vegansk propaganda at vi trenger lite protein. Og dessuten er den grensa på 0,8 gram per kg kroppsvekt minstegrensen for å unngå åpenbare mangler. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å feiltolke det til å bety optimalt nivå...

Vi spiser for lite kvalitetsprotein og inntaket bør økes. Protein er mer enn til bare muskler. Det er byggestein til nesten alle celler i kroppen og trengs til nesten alle prosesser i kroppen.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2161831322003386#fig1

"Although the RDA for protein of 0.8 g/kg body weight is adequate to avoid obvious inadequacies, multiple studies provide evidence that many adults may benefit from protein quantity, quality, and distribution beyond guidelines currently defined by the RDA. Further, the dietary requirement for protein is a surrogate for the constituent amino acids and, in particular, the 9 considered to be indispensable. Leucine provides an important example of an essential amino acid where the RDA of 42 mg/kg body weight is significantly less than the 100–110 mg/kg required to optimize metabolic regulation and skeletal muscle protein synthesis. "

Altså burde minstegrense være ca 2,5 ganger høyere enn den er nå, ca 2 gram protein per kg kroppsvekt, for å få i seg nok leucin. Optimalt inntak ligger høyere enn minimumsinntaket. Så optimalt er nok rundt 2,5 gram protein per kg kroppsvekt.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes på meny

Anonymkode: d5908...b38

• Liker 1
Skrevet

Har på oda. Hvor sunt det er er imidlertid en annen sak. 

IMG_1319.png

IMG_1318.png

IMG_1317.png

• Nyttig 2
Skrevet

Det finnes jo.

Nick's (Deli de Luca har den i blant)

Barebells-ispinne (også sett på Deli de Luca)

lohilo - Meny 

Ellers er det utrolig digg med vaniljeis med sjokoladproteinpulver som strøssel! Jeg velger den iskrem jeg liker best, spiser nok protein ellers og er ikke bekymret for kaloriene da jeg trenger dem. Å drysse skokoladeprotein over gjorde jeg i utgangspunktet kun for smak og det var virkelig DIGG! At det i tillegg gir noe næring og bidrar til litt lavere blodsukkerstigning er en bonus 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sett på kiwi. Husker ikke hva den hetter desverre

Anonymkode: 6e3f8...af5

AnonymBruker
Skrevet

frys en kyllingfile :)

Anonymkode: 0edba...4a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...