Gå til innhold

Hvordan få valp til å "tisse ferdig"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker lærersommerferien på valp. Hentet en 9 uker gammel tispe på mandag polarhundmix, og resten av uka har gått i å fly ut til alle døgnets tider (hun har bodd i hundegård til mandag, så her starter dotreningen fra scratch). Er 14 og 19 år siden forrige valper, så jeg hadde nok glemt litt hvor slitsomt det var... Men hun skjønner nå at det er ros,  godbit (litt av dagens tørrfor) og fest ute hver gang hun tisser, så vi er igang med noe. 

Problemet er at hun tisser ikke "ferdig" ute. Hun setter seg ned for å vise hvor flink hun er, og tisser litt, kommer så løpende blid og fornøyd, så har vi fest og leker litt og går inn. Og da tisser hun igjen etter en liten stund, (så vi løper ut igjen, men ingenting skjer). Inne er det da umulig og se når det kommer, for det er ingen vanlige tegn. Tvert imot er det nesten så hun bare tisser på seg. Er det bare tålmodighet som må til her, sånn at hun blir litt eldre og får bedre blærekontroll, eller er det noe mer man kan gjøre? 

Anonymkode: 3834d...46b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å lage en fest av at hun tisser ute. En fint "bra" er nok. Det kan være festen som gjør at hun ikke tar seg tid til å tisse ferdig, for hun forventer fest når hun har tisset.

Ta henne ut en kjapp tur etter at dere kommer inn. Med en 9 uker gammel valp, vil det uansett bli uhell inn de neste ukene. Det vil gå seg til. 

Anonymkode: c7f11...5b7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lager du fest hver gang så er det fullt forståelig, selvfølgelig tisser den ikke ferdig, er jo mye morsommere å leke. Du trenger ikke belønne at den tisser- det er en kroppsfunksjon, din jobb er å få den til å tisse rett plass. 
hunder har heller ikke kontroll over tissingen enda, den er for ung. Det kommer med tiden. 

Anonymkode: 1a036...ead

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg på kommando for tissing og rolig ros, kanskje med en rolig godbit. 

Som de andre sier, fører nok fest til at hun ikke gjør seg ferdig. Når dette nå har skjedd, gå inn og så rett ut igjen en periode før hun får risset inne. 

Det ordner seg så lenge du er konsekvent og rolig 😊

Anonymkode: b9cf1...89a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tok det mange mnd. Trur det var nesten 8 mnd før det ble plutselig slutt. Vi gikk langt også. Og tisset mange ganger på tur. Men alltid en liten skvett inne uansett. 

Anonymkode: 5ab61...120

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her tok det mange mnd. Trur det var nesten 8 mnd før det ble plutselig slutt. Vi gikk langt også. Og tisset mange ganger på tur. Men alltid en liten skvett inne uansett. 

Anonymkode: 5ab61...120

Det kan ha vært urinveisinfeksjon. Det er ikke uvanlig for valper, spesielt tisper, før første løpetid. 

Ts, det er noe du kan ha i bakhodet. Om valpen tisser hyppig og i små mengder, kan det være urinveisinfeksjon som ofte forekommer hos tispevalper før første løpetid. Men jeg setter fortsatt en knapp på at festen du lager når hun tisser ute, er såpass fin at hun rett og slett ikke tar seg tid til å gjøre seg ferdig, så jeg ville ha startet der 

Anonymkode: c7f11...5b7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også unngått festen. Kan være at det ikke er mer som skal til for å sette fart på blæren igjen sånn at nok en tissetur er nødvendig. Altså gjør hun seg egentlig ferdig når dere er ute, men belønningsrutinen etterpå girer henne sånn opp at hun trenger enda en ny tur ut. 

Her sa jeg «tisse» når hun tisset, etterfulgt av «bra». Hun var aldri særlig interessert i godbitbelønning etterpå (var jo så mye gøy å lukte ute), så det droppet jeg. Var nøye på at vi ikke gikk rett inn etterpå, men snuste litt til ute. Tanken var at hun ikke skulle tenke at tissing var synonymt med at utetiden var over og derfor holde seg lengst mulig for å få være ute lengst mulig. Unntaket var siste tissetur før legging, da var det rett ut og rett inn. 

Lykke til!

Anonymkode: 36d0a...1f2

• Liker 1
Skrevet

Her hadde vi ingen fest når valpen tisset ute. Tvert imot, jeg snudde gjerne ryggen til å unngikk kontakt så lenge valpen snuste rundt. Roste ikke når hun tisset, men godbit etter at vi kom inn. Hun ble husren etter bare noen få uker. Hadde jeg laget fest hadde hun nok hoppet i været å tissing å den slags glemt😅

AnonymBruker
Skrevet

Her fester vi heller ikke når hun tisser, det er tross alt en helt naturlig ting hun skal gjøre. Hun får kos og ros (innimellom godbit) etterpå når hun kommer tilbake til meg, og det virker som det er trikset. Har iallefall bare hatt ett uhell innendørs. 

Anonymkode: 7c89b...a17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...