Gå til innhold

Spare til barnet sitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan sparer dere til barnet deres? Akkurat nå har jeg pengene til barnet mitt på en sparekonto i mitt navn, men bør jeg legge de på BSU eller i hans navn? Hva med fond? Jeg er alenemor, så får ikke spart alt verden, men prøver på 5000-8000 kr per år. 

Hva er deres beste sparetips? 

Anonymkode: 92419...232

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En fast månedlig overføring til fond i barnets navn kan være en fin løsning. 

Anonymkode: e3a18...846

AnonymBruker
Skrevet

Spar i fond hvis det er langsiktig (over 5 år), eller behold de på sparekonto i ditt navn frem til han skal få de. Hvis han har for stor formue vil han ikke ha rett til stipend/studielån på lik linje med andre

Anonymkode: f728b...a67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet har to kontoer. Konto 1 er ren sparekonto. Står i mitt navn fram til barnet er myndig. Der setter jeg inn penger barnet får til bursdag og jul.

Konto 2 er en slags krisekonto. Har store utgifter til briller til barnet, så der setter vi inn litt nå og da så vi er sikre på at vi har nok når nye briller skal hentes. 😅

Anonymkode: 2ac78...b58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan sparer dere til barnet deres? Akkurat nå har jeg pengene til barnet mitt på en sparekonto i mitt navn, men bør jeg legge de på BSU eller i hans navn? Hva med fond? Jeg er alenemor, så får ikke spart alt verden, men prøver på 5000-8000 kr per år. 

Hva er deres beste sparetips? 

Anonymkode: 92419...232

Sparer til barna i mitt navn - på konto/fond merket barnas navn. 

Penger de får i gave av andre i gave etc settes på vanlig sparekonto, penger jeg setter vekk settes i fond og på annen konto. 

Pengene på fond blir stående til de er voksen.. om de får de når de er 18 eller 20 år, får vi se. Pengene på sparekonto får de når de er 18 år. Pengene på konto jeg sparer på kan brukes til barnas utgifter oppover årene til div ved behov - fungerer som en bufferkonto for barna. 

Noe sparing er bedre enn ingen sparing :)

Anonymkode: fac55...59e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Barnet har to kontoer. Konto 1 er ren sparekonto. Står i mitt navn fram til barnet er myndig. Der setter jeg inn penger barnet får til bursdag og jul.

Konto 2 er en slags krisekonto. Har store utgifter til briller til barnet, så der setter vi inn litt nå og da så vi er sikre på at vi har nok når nye briller skal hentes. 😅

Anonymkode: 2ac78...b58

Av ren, pur, nysgjerringhet - er det ikke slik at om du "overleverer" en slik sparekonto som Konto 1 at man da må skatte av disse pengene om de er over en viss sum? 

Anonymkode: ff955...d3c

Skrevet

Du kan lese litt om, og får beregninger på,  hva du kan forvente av avkastning gitt alternative spareformer her. Veldig fin interaktiv artikkel

https://www.nrk.no/norge/pensjonskalkulator-1.16811720

BSU er det ikke hensiktsmessig å bruke før barnet har inntekt og kan få nytte av skattefradraget- 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Av ren, pur, nysgjerringhet - er det ikke slik at om du "overleverer" en slik sparekonto som Konto 1 at man da må skatte av disse pengene om de er over en viss sum? 

Nei, det vil ikke utløse noen beskatning. Men gaver av en viss størrelse bør/skal oppgis i skattemeldingen for å forklare større formuesbevegelser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine sparte i fond, i eget navn. Fikk først pengene når vi kunne matche egenkapitalen, for å bevise at vi også kunne forvalte dette på en god måte.

Mange gjør den tabben at de gir pengene de har spart over mange år til en umodn 18-åring. 

De låste også beløpet den dagen eldste fikk sitt, slik at alle fikk likt. 

Anonymkode: ddebf...800

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei det utløser ungen beskattelse for barna når de overtar kontoene. Gaver av en viss størrelse må/bør oppgis i skattemelding, men det kan man unngå ved å fordele pengene ut, eller bruke dem for barna hvis de skal brukes til sertifikat, flytting eller andre slike utgifter uten noe problem. Eller de kan overføres gradvis over i bsu etc.

Anonymkode: fac55...59e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...