AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #1 Skrevet 4. juli 2024 Klarna sine betalingsløsninger bryter med loven i følge Forbrukerrådet. Det vil si kjøp nå og betal senere og betal innen 30 dager, og «betal i eget tempo» Årsaken er at i følge Forbrukerrådet er slike avtaler kredittavtaler og skal ikke kunne tas så lett som det gjør i dag. hva tenker dere om dette? jeg syns det er kjempesynd og dårlig gjort av Forbrukerrådet å henge seg oppi dette. Jeg bruker betal innom 30 dager flittig fordi da rekker jeg å levere tilbake varer om det blir feil størrelse osv. Dessuten får man jo purring skulle man ikle betale. Så alt er på stell dessuten gjør jo klarna kredittvurdering. Om man har for mye gjeld får man avslag når man prøver å velge «betal i eget tempo». Da er det kun betal innen 30 dager man kan velge hva tenker dere? Er dere fornøyd med klarna ? Anonymkode: 98ebc...a50 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #2 Skrevet 4. juli 2024 Henge seg opp i? De gjør noe ulovlig og må slutte med det. Anonymkode: 3c546...785 7 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #3 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Klarna sine betalingsløsninger bryter med loven i følge Forbrukerrådet. Det vil si kjøp nå og betal senere og betal innen 30 dager, og «betal i eget tempo» Årsaken er at i følge Forbrukerrådet er slike avtaler kredittavtaler og skal ikke kunne tas så lett som det gjør i dag. hva tenker dere om dette? jeg syns det er kjempesynd og dårlig gjort av Forbrukerrådet å henge seg oppi dette. Jeg bruker betal innom 30 dager flittig fordi da rekker jeg å levere tilbake varer om det blir feil størrelse osv. Dessuten får man jo purring skulle man ikle betale. Så alt er på stell dessuten gjør jo klarna kredittvurdering. Om man har for mye gjeld får man avslag når man prøver å velge «betal i eget tempo». Da er det kun betal innen 30 dager man kan velge hva tenker dere? Er dere fornøyd med klarna ? Anonymkode: 98ebc...a50 Halleluja! Endelig! Forbrukerrådet/Forbrukerombudet gjør bare den jobben de er satt til å gjøre. Jeg har x antall ganger advart mot bruk av Klarna. Da har jeg blitt ledd av både her inne og i andre sammenhenger. Det er og lenge advart fra flere hold mot å bruke Klarna. Får du ikke kredittkort, så trenger du heller ikke Klarna sin betalingsutsettelse. Enten får Klarna forholde seg til Norsk lov, eller så får de legge ned sin virksomhet i Norge. Anonymkode: 745c0...72a 4 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #4 Skrevet 4. juli 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: jeg syns det er kjempesynd og dårlig gjort av Forbrukerrådet å henge seg oppi dette. Jeg bruker betal innom 30 dager flittig fordi da rekker jeg å levere tilbake varer om det blir feil størrelse osv. Dessuten får man jo purring skulle man ikle betale. Så alt er på stell Anonymkode: 98ebc...a50 Kan du ikke gjøre det samme med kredittkort? Anonymkode: a848e...8ef 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #5 Skrevet 4. juli 2024 Liker Klarna og betaler alltid om 30 dager og hele beløpet. De som ikke klarer det får evt slutte med de. Skal staten styre alt? Anonymkode: 40e8c...337 9 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #6 Skrevet 4. juli 2024 Klarna er farlig. Når jeg ikke trenger å finne fram kredittkort eller debetkort, kan jeg handle mye mer. Jeg vet jo aldri hvor kortene mine faktisk er 🙈 Anonymkode: 6e071...67a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #7 Skrevet 4. juli 2024 Jeg synes det er dårlig gjort av politiet å henge seg opp i fartsgrenser. Jeg kjører jo etter fartsgrensen, hvorfor skal de da ha fartskontoll? Jeg har alt på stell. Anonymkode: 0946d...28b 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #8 Skrevet 4. juli 2024 Syntes betal innen 30 dager (og den varianten som er rentefri innen 30 dager) er flott, gjør det enklere å kjøpe ting på nett. Men betaler alltid før 30 dager, men det gjør det altså enklere. Håper ikke de fjerner denne. Syntes man heller bør begrense muligheten til å bruke denne funksjonen for de som faktisk har flere betalingsanmerkninger, det kan man jo gjøre ved å f. eks. kreve kredittsjekk før man tar funksjonen i bruk, f. eks. en gang i året. Anonymkode: 13b1a...d27 5 2
Granskudd Skrevet 4. juli 2024 #9 Skrevet 4. juli 2024 Det eneste klarna trenger å gjøre her er å gå tilbake på den gamle metoden sin hvor du må be om en konto med et vist beløp som du signerer for etter en kredittvurdering, så er vi good. Du skal se at Klarna snor seg lett unna både boten og løsningen slik at du vil fortsatt kunne handle på klarna om du er kredittverdig til å kunne gjøre det Jeg benytter meg masse av klarna, og som deg liker jeg varianten godt, men for min del spiller det liten rolle om jeg må ta opp en "konto-kreditt" eller om det er de som tar den risken. Så lenge du har råd til å bruke klarna, vil du nok alltid kunne bruke klarna
Druid Skrevet 4. juli 2024 #10 Skrevet 4. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan du ikke gjøre det samme med kredittkort? Anonymkode: a848e...8ef Jeg synes kredittkortselskapene har begynt å bli dårligere på å hindre svindel. Har ikke hatt noen veldig alvorlige saker enda, men sist gang måtte jeg dokumentere mer og være mye mer på ballen for at de skulle slette en regning. Så er jeg usikker på hvem jeg skal betale til, foretrekker jeg Klarna for tiden. Og selvfølgelig , jeg betaler Klarna med kredittkort, så jeg øker til 2 måneders betalingsutsettelse, hvilket jo alltid er gevinst. Endret 4. juli 2024 av Druid
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #11 Skrevet 4. juli 2024 Jeg synes det verste med Klarna er hvor lett det er å bestille i noen andres navn. Alt man trenger er e-postadresse og postnummer. Anonymkode: a3016...6c5 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #12 Skrevet 4. juli 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det verste med Klarna er hvor lett det er å bestille i noen andres navn. Alt man trenger er e-postadresse og postnummer. Anonymkode: a3016...6c5 Er feil, du må bekrefte id nå. Anonymkode: 40e8c...337 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #13 Skrevet 4. juli 2024 Ikke bare Norske Forbrukerrådet som kritiserer Klarna, også Forbruker Europa: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/rlb3eK/advarer-problematisk-at-folk-tror-klarna-er-en-trygghet TS har ikke lagt inn link til saken hun viser til, så her er en av omtalene: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/JbQ3GJ/forbrukertilsynet-truer-klarna-med-boeter?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row3_pos1&utm_medium=dre-66866a0017575994270aef9b Anonymkode: 745c0...72a 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #14 Skrevet 4. juli 2024 Digger Klarna. Synd at alle rotehuene (de med ADHD og/eller lavt evnenivå) skal ødelegge for alle oss andre. Anonymkode: 85162...273 6 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #15 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Digger Klarna. Synd at alle rotehuene (de med ADHD og/eller lavt evnenivå) skal ødelegge for alle oss andre. Anonymkode: 85162...273 Jeg å. Betaler alltid innen 30 dager og liker at de har «frys betalingen» metoden hvis jeg skal returnere noe. Nylig opplevde jeg noen problemer med en nettbutikk og valgte den metoden, nettbutikken var vanskelig å samarbeide med og jeg fikk masse hjelp fra Klarna så ble alt ordnet opp. Jeg prøvde og prøvde å kontakte nettbutikken men de svarte aldri og når jeg fikk Klarna med meg så svarte de med en gang. Ingenting negativt å si om Klarna og har brukt Klarna i mange, mange år. De er helt klart best av alle og jeg håper de fortsetter som de alltid har gjort. Anonymkode: 9c521...3b3 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #16 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det verste med Klarna er hvor lett det er å bestille i noen andres navn. Alt man trenger er e-postadresse og postnummer. Anonymkode: a3016...6c5 Ikke nå lenger Anonymkode: b403c...4ea
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #17 Skrevet 4. juli 2024 Jeg er veldig glad i klarna, og betaler alltid innen 30 dager. Anonymkode: 8be65...8bc
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #18 Skrevet 4. juli 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Klarna sine betalingsløsninger bryter med loven i følge Forbrukerrådet. Det vil si kjøp nå og betal senere og betal innen 30 dager, og «betal i eget tempo» Årsaken er at i følge Forbrukerrådet er slike avtaler kredittavtaler og skal ikke kunne tas så lett som det gjør i dag. hva tenker dere om dette? jeg syns det er kjempesynd og dårlig gjort av Forbrukerrådet å henge seg oppi dette. Jeg bruker betal innom 30 dager flittig fordi da rekker jeg å levere tilbake varer om det blir feil størrelse osv. Dessuten får man jo purring skulle man ikle betale. Så alt er på stell dessuten gjør jo klarna kredittvurdering. Om man har for mye gjeld får man avslag når man prøver å velge «betal i eget tempo». Da er det kun betal innen 30 dager man kan velge hva tenker dere? Er dere fornøyd med klarna ? Anonymkode: 98ebc...a50 Ikke fornøyd med Klarna. Jeg trodde jeg hadde noen rettigheter da de så fint skriver at jeg kan betale når jeg får varen. Men da det ble problemer og nettbutikken aldri fikk sendt varen, var plutselig ikke Klarna så kjekke likevel. Kreditt er enkelt å få både her og der, og Klarna har nok gjort det litt for enkelt ved å hoppe over enkelte lovkrav, mulig krav om totalkostnad, eksempler for utsatt betaling, renter og gebyrer osv. Dette løser jeg nå meget enkelt ved å heller bruke kredittkort, og kan dermed betale etter jeg får varen (som oftest 40 dager rentefritt), og som i tillegg gir en del rettigheter som jeg vet andre har benyttet seg av, men som jeg altså har hatt problemer med å få igjennom hos Klarna. Atpå det hele har jeg også noen fordeler kredittkortet gir, vel å merke ikke relatert til denne problemstillingen. Så hva jeg tenker om dette? At det er et "ikke-problem", overhodet. Anonymkode: f053f...3cd 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #19 Skrevet 4. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Digger Klarna. Synd at alle rotehuene (de med ADHD og/eller lavt evnenivå) skal ødelegge for alle oss andre. Anonymkode: 85162...273 Mener du Klarna er full av folk med lavt evnenivå og/eller ADHD? For det er de som har gjort feilen, ikke kundene deres. Anonymkode: f053f...3cd
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #20 Skrevet 4. juli 2024 Jeg er veldig skeptisk til Klarna. De trakk penger fra kontoen min (kredittkort), fordi om ordren ikke gikk igjen (antar systemfeil). Fordi om nettbutikken var helt enig i at ordren ikke var gått igjennom og jeg skulle ha pengene tilbake, brukte Klarna 30 dager på å utbetale. Det som er ganske kjipt, er at fordi om jeg ikke ønsker å bruke Klarna, f eks betale direkte med kredittkort, så ender det ofte opp som en Klarna betaling fordi nettbutikken foretar transaksjonen via Klarna uansett. Når det gjelder de 30 dagene med betalingsutsettelse, så er det vel slik mange ender opp som luksusfellekandidater. Blir det mange nok kjøp og tankegangen er "jeg treger ikke betale før enn om 30 dager", så går det gale til slutt. Er vel det Forbrukerrådet ønsker å komme til livs. Å si at det er "dårlig gjort" viser kun manglende forståelse for økonomi og Forbrukerrådets hovedmål: verne forbrukerne mot både seg selv og useriøse selgere Anonymkode: f3082...a73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå