Gå til innhold

Ned i vekt, hvor mange kalorier burde jeg spise? Kalkulatorne sier så forskjellig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Noen som kan hjelpe meg med å finne ut av hvor mange kalorier jeg burde spise per dag for å gå ned ca 0,5 kg i uken?

Jeg er en kvinne på 30 år som er 160 cm og veier 85 kg. Jeg er ufør pga psyken så er ganske stillesittende da jeg stort sett for det meste er hjemme og ser på tv. Jeg jobber også 2 dager i 4 timer per gang der stort sett står rett opp og ned og går litt. Ellers hender det jo at jeg har forskjellige avtaler og må gå litt til og fra bussen (ca 10 min) og gjør litt husarbeid, men er nok alt for lite i aktivitet ja. Trener ikke noe nå, men vurderer å begynne da. 

Nå har jeg forsøkt forskjellige kalkulatorer på nettet til å regne ut hvor mange kalorier jeg brude spise per dag og de varierer jo veldig i svar så jeg vet ikke hvilken av dem jeg burde satse på? Hva tenker dere er mest fornuftig? Dette er de forskjellige resutlatene jeg fikk: 

Melk.no sin kalkulator:

1610 kcal

NHI sin kalkulator: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov

Oppsummering: Beregning av kaloribehov ved overvekt/fedme

- Energibehov i hvile: 1541 kcal

- Daglig aktivitet: Mellom 2158 og 2312 kcal

Jeg trekker fra 500 kalorier fra daglig aktivitet for å gå ned i vekt = 1812 kcal

Iforum.nu sin kalkulator: https://iform.nu/sunn-mat/test-hvor-mange-kalorier-trenger-jeg

Du trenger 1220 kcal om dagen

... hvis du vil gå ned i vekt 35 kilo på 45 uker.

Det er 778 kcal mindre enn du trenger for å beholde din nåværende vekt.

Anonymkode: b9518...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt inntrykk av de 3 kalkulatorene, når jeg bruker mine egne tall (som jeg kjenner bedre til "fasiten" på:

- melk.no sier at jeg bør ligge på 1400 kcal (forutsatt ingen trening/stillesittende arbeid). Det er nok litt i minste laget synes jeg, men samtidig sier ikke kalkulatoren noe om hvor FORT jeg skal ned i vekt. Jeg går ned 0,5-1 kg i uka og spiser da ca 1500 kcal om dagen, noen ganger litt mindre. Så melk.no er ikke helt på bærtur. 

- NHI sier "Energibehov i hvile: 1353 kcal" som jeg vil tolke som at dersom jeg spiser 1353 kcal så vil all aktivitet jeg utfører, gi uttelling på vekta. Det høres ikke halvgalt ut, og heller ikke så langt fra melk.no sitt svar. NHI sier også "Daglig aktivitet: Mellom 1895 og 2030 kcal" - dette stemmer godt med mitt inntrykk av at jeg forbrenner rundt 2000 kcal/dagen når jeg er normalt aktiv (går en tur, går på butikken, henter i barnehagen, og sånt).

- iform.nu sin  kan gi VELDIG usunne svar, for eksempel:

Du trenger 27 kcal om dagen... hvis du vil gå ned i vekt 15 kilo på 9 uker.

Så den ville jeg ikke brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Beloved skrev (3 timer siden):

Mitt inntrykk av de 3 kalkulatorene, når jeg bruker mine egne tall (som jeg kjenner bedre til "fasiten" på:

- melk.no sier at jeg bør ligge på 1400 kcal (forutsatt ingen trening/stillesittende arbeid). Det er nok litt i minste laget synes jeg, men samtidig sier ikke kalkulatoren noe om hvor FORT jeg skal ned i vekt. Jeg går ned 0,5-1 kg i uka og spiser da ca 1500 kcal om dagen, noen ganger litt mindre. Så melk.no er ikke helt på bærtur. 

- NHI sier "Energibehov i hvile: 1353 kcal" som jeg vil tolke som at dersom jeg spiser 1353 kcal så vil all aktivitet jeg utfører, gi uttelling på vekta. Det høres ikke halvgalt ut, og heller ikke så langt fra melk.no sitt svar. NHI sier også "Daglig aktivitet: Mellom 1895 og 2030 kcal" - dette stemmer godt med mitt inntrykk av at jeg forbrenner rundt 2000 kcal/dagen når jeg er normalt aktiv (går en tur, går på butikken, henter i barnehagen, og sånt).

- iform.nu sin  kan gi VELDIG usunne svar, for eksempel:

Du trenger 27 kcal om dagen... hvis du vil gå ned i vekt 15 kilo på 9 uker.

Så den ville jeg ikke brukt. 

Åja, da misforstod jeg NHI sin kalkulator, jeg trodde energiforbruket i hvile var de kaloriene som kroppen bruker bare for å holde alle funksjonene i gang. Altså så hadde det vært antall kalorier man trengte for å holde vekten dersom man var 100% sengeliggende 24/7. 

Oj, 27 kalorier om dagen ja. De burde sette en sperre på kalkulatoren så den ikke kan gå så lavt ned i kalorier. Ingen kan leve på bare 27 kalorier.

Hvor aktiv er du når du spiser 1500 kcal per dag og går ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei! Noen som kan hjelpe meg med å finne ut av hvor mange kalorier jeg burde spise per dag for å gå ned ca 0,5 kg i uken?

Jeg er en kvinne på 30 år som er 160 cm og veier 85 kg. Jeg er ufør pga psyken så er ganske stillesittende da jeg stort sett for det meste er hjemme og ser på tv. Jeg jobber også 2 dager i 4 timer per gang der stort sett står rett opp og ned og går litt. Ellers hender det jo at jeg har forskjellige avtaler og må gå litt til og fra bussen (ca 10 min) og gjør litt husarbeid, men er nok alt for lite i aktivitet ja. Trener ikke noe nå, men vurderer å begynne da. 

Nå har jeg forsøkt forskjellige kalkulatorer på nettet til å regne ut hvor mange kalorier jeg brude spise per dag og de varierer jo veldig i svar så jeg vet ikke hvilken av dem jeg burde satse på? Hva tenker dere er mest fornuftig? Dette er de forskjellige resutlatene jeg fikk: 

Melk.no sin kalkulator:

1610 kcal

NHI sin kalkulator: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov

Oppsummering: Beregning av kaloribehov ved overvekt/fedme

- Energibehov i hvile: 1541 kcal

- Daglig aktivitet: Mellom 2158 og 2312 kcal

Jeg trekker fra 500 kalorier fra daglig aktivitet for å gå ned i vekt = 1812 kcal

Iforum.nu sin kalkulator: https://iform.nu/sunn-mat/test-hvor-mange-kalorier-trenger-jeg

Du trenger 1220 kcal om dagen

... hvis du vil gå ned i vekt 35 kilo på 45 uker.

Det er 778 kcal mindre enn du trenger for å beholde din nåværende vekt.

Legg inn vekta du ønsker å  ha i de kalkulatorene, å spise for å holde overvekten ved like blir en veldig sakte prosess. Hadde nok tenkt maks 1400 om dagen.  Da vil du gå ned relativt greit i starten før det flater ut. Din egentlige kropp har behov for rundt 1200 i vedlikehold + aktivitet. 

Anonymkode: d3810...0eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ga opp å bruke kalkulatorene, og brukte i stedet den gamle tommelfingerregelen med 27 kcal per kg kroppsvekt for vektnedgang, og det har fungert veldig bra for meg.

Da har jeg tatt utgangspunkt i målvekten, ikke startvekten.

Min målvekt er 58 kg, og mitt maksimumsinntak er 1566 kcal.

Anonymkode: aaf89...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk er ulike, og ikke lett å regne presist på dette. 

Jeg foreslår at du legger deg på 1500kcal og holder deg der 3-4 uker mens du følger med på vekta. Da ser du om du går ned det du ønsker, og så kan du justere kaloriinntaket opp eller ned ettersom hva som er nødvendig for å nå ditt mål. 

Anonymkode: e14db...046

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ingenting. Spis mat som metter deg, så spiser du mindre på sikt. TA DA.

Anonymkode: 0eb95...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvor aktiv er du når du spiser 1500 kcal per dag og går ned i vekt?

Nå må jeg innrømme at det er noen dager jeg spiser mer enn 1500 kcal også, altså! Men jeg har gått ned 0,5-1 kilo i uka de siste 3 månedene. Da går jeg rundt 10-12.000 skritt om dagen, og tar bittelitt styrketrening på stuegulvet når jeg får tid (bittelitt altså! 10 armhevinger og 20 knebøy, liksom). Og så går det gjerne noen timer på husarbeid hver helg, forrige helg ryddet jeg feks. på loftet i 5-6 timer og helga før bygde jeg sammen noen IKEA-hyller. Men jeg har en stillesittende jobb, så jeg får ikke noe "gratis" aktivitet der.  Så det er ikke sånn at jeg brenner veldig mye kalorier på fysisk aktivitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker appen My fitness pal. Er 105 kg og 176 høy. For å gå ned 0,5 kg per uke med lett aktivitetsnivå har jeg 1600 kalorier per dag. 

For mange år siden på Grethe Roedes «maxikurs» for de med mye overvekt var det 1500, men det tok ikke hensyn til høyde og størrelse. 1600 er et greit mål, og jeg går ned selv om jeg ikke klarer det hver dag. Tipper jeg går ned med et snitt på 1800 når jeg er så stor som jeg er nå, men det må jo senkes etter hvert. 
Jeg prøver å gå 10 000 skritt, noen dager blir det lengre turer, og jeg trener litt.

Anonymkode: 28fd2...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...