Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De skal vell egentlig ikke sitte oppreist over lengre tid før de kan sitte selv? 
Men til mating må man jo det for kortere perioder. 
Baby er 5,5 mnd, sterk i nakke og kjerne. Har god hodekontroll når hun holdes i sittende stilling på fanget. Ok å sette henne i tripptrapp nå når vi begynner med smaksprøver?
Eller burde vi helst holde henne på fanget?

Anonymkode: cc892...a03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her brukte vi vippestol til slikt. Da satt baby, men ikke rett opp og ned, men nok til at spising/smaking ikke var noe problem. Brukte ikke babystol før baby satt av seg selv. 

Anonymkode: 95c2e...4b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her brukte vi vippestol til slikt. Da satt baby, men ikke rett opp og ned, men nok til at spising/smaking ikke var noe problem. Brukte ikke babystol før baby satt av seg selv. 

Babyer skal ikke sitte i vippestol og lignende når de spiser pga kvelningsfare.

IMG_9287.thumb.png.0ba7430247206d853c028fba3b0177ac.png

kilde: ammehjelpen.no

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her brukte vi Tripp trapp med sånt sete og bord. Vi hadde pute nedi setet og rullet er håndkle som vi brukte som støtte i tillegg. 

Anonymkode: 5941f...58b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mine 2 satt for det meste i vippe stol fmog spist fra de var 3mnd. Aldri vært noe problem 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (Akkurat nå):

Mine 2 satt for det meste i vippe stol fmog spist fra de var 3mnd. Aldri vært noe problem 

Så bra :) men det er ikke anbefalt, så kommer derfor til å få for en annen løsning. Derav spørsmålet mitt 🤗

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her brukte vi Tripp trapp med sånt sete og bord. Vi hadde pute nedi setet og rullet er håndkle som vi brukte som støtte i tillegg. 

Anonymkode: 5941f...58b

Gjorde noe ala det her også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommer helt ann på vippestol.. Vår kan fastlåses slik at den ikke vipper/gynger etc. Null stress - gjort det med alle mine barn. 

At ammehjelpen ikke anbefaler det vet jeg, men den anbefalingen følger jeg ikke. 

Skal man følge alt og alle anbefalinger så får man det jaggu både travelt og vanskelig i barnas oppvekst. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt ann på vippestol.. Vår kan fastlåses slik at den ikke vipper/gynger etc. Null stress - gjort det med alle mine barn. 

At ammehjelpen ikke anbefaler det vet jeg, men den anbefalingen følger jeg ikke. 

Skal man følge alt og alle anbefalinger så får man det jaggu både travelt og vanskelig i barnas oppvekst. 

Det har ikke med gyngingen å gjøre, men at barnet sitter tilbakelent. Barnet skal sitte oppreist.

Selv om barnet ikke klarer å sette seg selv opp helt selv enda, så er det mye bedre å plassere det i en stol enn å sette det i en tilbakelent stilling som ikke gjør noe godt for utvikling av spise- og svelgmotorikk.

Hvis barnet sitter som en potetsekk den korte tida den skal spise mat, vil jeg påstå at barnet ikke er nok moden i munnmotorikken sin til å innta fast føde enda, og da bør dere vente til barnet kan sitte stabilt i en stol for en kort stund. 

Anonymkode: 79c9e...75e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min satt også i vippestol, kunne både låses og stilles i flere høyder. 

Anonymkode: 72406...ac9

• Liker 1
Skrevet
mommyaka skrev (5 timer siden):

3 måneder gamle babyer skal ikke ha fast føde!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vell ikke pga vippefunksjon, men pga liggende stilling. Noe jeg kan skjønne, jeg liker ihverfall ikke å ligge mens jeg spiser. 
Ikke bare ammehjelpen som har dette som anbefaling :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det har ikke med gyngingen å gjøre, men at barnet sitter tilbakelent. Barnet skal sitte oppreist.

Selv om barnet ikke klarer å sette seg selv opp helt selv enda, så er det mye bedre å plassere det i en stol enn å sette det i en tilbakelent stilling som ikke gjør noe godt for utvikling av spise- og svelgmotorikk.

Hvis barnet sitter som en potetsekk den korte tida den skal spise mat, vil jeg påstå at barnet ikke er nok moden i munnmotorikken sin til å innta fast føde enda, og da bør dere vente til barnet kan sitte stabilt i en stol for en kort stund. 

Anonymkode: 79c9e...75e

De har sittet helt fint alle 4. Så ingen problem med verken at de satt for tilbakelent, ustabilt eller annet. De har overlevd alle 4 uten kvelning eller mat satt fast i halsen. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er vell ikke pga vippefunksjon, men pga liggende stilling. Noe jeg kan skjønne, jeg liker ihverfall ikke å ligge mens jeg spiser. 
Ikke bare ammehjelpen som har dette som anbefaling :)

Vet flere har samme anbefaling, betyr fremdeles ikke at det MÅ følges. Finnes mange anbefalinger man ikke følger - dette er en av de jeg ikke har fulgt. De har heller ikke ligget eller sittet som potetsekker så det har ikke vært et problem. 

AnonymBruker
Skrevet
Katten89 skrev (1 time siden):

3 måneder gamle babyer skal ikke ha fast føde!

Man kan starte med smaksprøver med ulike allergener ved 3 mnd. F.eks litt peanutsmør og grøt smurt på leppen. Det er bra for å forebygge allergi. Det viser ny, norsk forskning. Studien heter PreventADALL og de startet ved 3 måneder. 

https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2024/tidlig-introduksjon-av-mat-forebygger-matallergi.html

Anonymkode: 7c7b1...036

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde baby på fanget til hun satt mer stødig selv. Baby på 5,5 mnd skal uansett bare ha smaksprøver ikke hele måltider. Trenger ikke sitte i spisestol for å spise 1 skje mat :)

Anonymkode: aa571...787

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi hadde baby på fanget til hun satt mer stødig selv. Baby på 5,5 mnd skal uansett bare ha smaksprøver ikke hele måltider. Trenger ikke sitte i spisestol for å spise 1 skje mat :)

Anonymkode: aa571...787

Nei det er helt sant :) 
Sånn vi gjør det nå (hun får bare små smaksprøver med allergener nå).
Men ser ikke for meg hun klarer å sitte om noen uker heller, så lurer mer på hvordan vi skal gjøre det da. Om det er ok å sitte i stol med feks pledd rundt for støtte. Vil jo ikke bli så anderledes enn å sitte i fanget, men hun får mer mulighet til å bruke hendene å putte mat i munnen selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...