AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #21 Skrevet 6. juli 2024 On 7/4/2024 at 7:52 PM, Chupacabra said: Her er noen eksempler på at selskaper ikke trenger å gå konkurs for å tape alt. Dersom man handlet SAS for 50 000 kroner 2007 har man aksjer verdt 7 kroner i dag. Dersom man handlet Norwegian for 50 000 kroner 2015 har man aksjer verdt ca. 50 kroner i dag. Det er ikke noe tidspunkt etter man kjøpte hvor man kunne ha solgt seg ut i pluss. Dette er ikke unikte tilfeller. Velger man feil så taper man alt. Eh, nei, ikke helt riktig. Ved emisjon får aksjonærene tilbud om å kjøpe flere aksjer til rabattert pris, for å unngå store tap. Hvis man takker nei til dette og ikke selger seg ut før emisjonen sitter man igjen med nesten null. Emisjoner varsles på forhånd, som oftest svirrer rykter lenge før det skjer. Hvis du går inn på porteføljen din en dag og et selskap plutselig har foretatt en emisjon uten at du visste det, da følger du for dårlig med. TS: Selvfølgelig er det mulig å lese seg opp på aksjer, men du må gjøre et minimum av egeninnsats. Ta aksjeskolen på Nordnet, og les f. eks boken Aksjeanalyse på 1-2-3. Anonymkode: 759ac...4dc
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #22 Skrevet 6. juli 2024 On 7/5/2024 at 11:14 AM, AnonymBruker said: Takk for innspill! Tanken var litt å hedre slektningen med å prøve meg på det han likte å holde på med, men det høres unektelig ut som mye å sette seg inn i. Kanskje jeg i første omgang bør gjøre noe veldig trygt, og så eventuelt prøve meg senere en gang. Jeg tåler å tape disse pengene. De var uventet, og ikke noe jeg er avhengig av. Så litt derfor jeg tenkte at jeg kunne være mer risikovillig enn jeg vanligvis er. Så langt har jeg bare høyrentekonto..., så jeg er ellers veldig forsiktig av meg. Så om dere skulle foreslo noe litt mer riskant enn høyrentekonto, men samtidig veldig enkelt. Hva ville det ha vært? Anonymkode: 34a9f...f20 Støtter globalt indexfond som flere andre har påpekt tidligere i tråden. Det er enkelt og avkastningen er god i forhold til risikoen, og man trenger ikke følge med så mye i markedet selv. Bare vær klar over at aksjemarkedet svinger og du vil oppleve perioder med tap også i et indeksfond. Men du vil aldri tape alt og over tid (noen år) er det svært liten sjans for at du ikke får en relativ god gevinst. Anonymkode: bef7c...c32
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #23 Skrevet 6. juli 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: TS: Selvfølgelig er det mulig å lese seg opp på aksjer, men du må gjøre et minimum av egeninnsats. Ta aksjeskolen på Nordnet, og les f. eks boken Aksjeanalyse på 1-2-3. Anonymkode: 759ac...4dc Dette er selvsagt helt riktig. Og gjør det selvsagt fullt mulig å få større avkastning enn et indeksfond gir. Men for de fleste av oss vil det faktisk være ganske vanskelig å treffe så godt på enkeltaksjer at man over tid klarer å slå markedet på denne måten. Derfor er indeksfond en god løsning for de aller fleste som ikke har god kunnskap om og bruker mye tid på aksjemarkedet. Og selv med god kunnskap skal det faktisk en del til. Mange av de aktivt forvaltede fondene kommer dårligere ut enn indeksfond på litt lengre sikt, selv om jeg er ganske sikker på at forvalterne har langt bedre kunnskap om aksjemarkedet enn meg. Anonymkode: bef7c...c32
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #24 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 3.45): 50 000 er en såpass liten sum at du kan leke deg og lære seg aksjehandel med det. Lag deg konto hos Nordnet, prøv deg frem og kos deg. Den som etterlot deg pengene ville applaudert. Anonymkode: a865a...13c Man får 1 mill i tullepenger hos Etoro en kan øve seg med. Bedre det. Anonymkode: 10d43...dc3
Chupacabra Skrevet 6. juli 2024 #25 Skrevet 6. juli 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Eh, nei, ikke helt riktig. Ved emisjon får aksjonærene tilbud om å kjøpe flere aksjer til rabattert pris, for å unngå store tap. Hvis man takker nei til dette og ikke selger seg ut før emisjonen sitter man igjen med nesten null. Emisjoner varsles på forhånd, som oftest svirrer rykter lenge før det skjer. Hvis du går inn på porteføljen din en dag og et selskap plutselig har foretatt en emisjon uten at du visste det, da følger du for dårlig med. TS: Selvfølgelig er det mulig å lese seg opp på aksjer, men du må gjøre et minimum av egeninnsats. Ta aksjeskolen på Nordnet, og les f. eks boken Aksjeanalyse på 1-2-3. Anonymkode: 759ac...4dc Nå er det ikke slik at alle aksjonærer alltid får tilbud om å delta i en emisjon. Det er heller ikke sikkert at småsparere har råd til å kjøpe aksjer for tegningsrettene man evt. har fått ved emisjon. Det spiller egentlig ikke så stor rolle. Pengene er borte dersom man investerte i de nevnte selskapene (som forøvrig er småsparerfavoritter). Av en eller annen merkelig grunn skal norske småsparere investere i flyaksjer
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #26 Skrevet 6. juli 2024 Hadde kost meg på nordnet med de pengene.Gjerne sats 4-5 k i forskjellige aksjer til å begynne med,så setter du deg inn i det underveis. Aksjer er gøy! Anonymkode: d02a3...1be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå