AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #1 Skrevet 4. juli 2024 Jeg har arvet ca 50 000 av en slektning som var opptatt av aksjer. Tenkte at dette kanskje kunne være en anledning til å prøve meg på aksjer selv etterhvert med utgangspunkti dennd uventede arven. Men hvordan starter man? Hvor mye tid må man bruke på det? Anonymkode: 34a9f...f20
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #2 Skrevet 4. juli 2024 Stapp dem i et globalt indexfond, du vil sannsynligvis tjene mer på det. Anonymkode: 3f3d4...d01 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #3 Skrevet 4. juli 2024 Som den over sier, for de fleste er det best med et indeksfond. Eventuelt kan du ta noen bransjefond også, teknologi har f.eks. gått bedre enn resten siste året. Om det fortsetter vet man ikke. Om du absolutt vil ha enkeltaksjer må du være forberedt på større svingninger, og du skal vite litt hva du driver med før du klarer å "gjette rett", om du noen gang klarer det. Du blir ikke millionær over natten med fond, men du sover sannsynligvis bedre... Anonymkode: a306a...157
Chupacabra Skrevet 4. juli 2024 #4 Skrevet 4. juli 2024 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har arvet ca 50 000 av en slektning som var opptatt av aksjer. Tenkte at dette kanskje kunne være en anledning til å prøve meg på aksjer selv etterhvert med utgangspunkti dennd uventede arven. Men hvordan starter man? Hvor mye tid må man bruke på det? Anonymkode: 34a9f...f20 Hvilken bank bruker du? Trenger bare å vite én dersom du bruker flere. De fleste banker tilbyr aksjehandel i nettbanken, men det er en del begrensninger. Noen tilbyr kun handel av selskaper som er registrert på norsk børs, Dersom du skal handle utenlandske aksjer kan du f.eks. opprette konto hos Nordnet. Det er en enkel prosess, men i motsetning til handel med tjenesten som banken din tilbyr, må det først overføres penger. Du kommer trolig til å bruke mye tid. Noe som er verdt å minne om er: - Alle selskaper går konkurs til slutt, men velg selskaper som du er sikker på at ikke går konkurs til neste år - Velg selskaper som allerede tjener penger - Styr unna hypete AI-selskaper, legemiddelselskaper (farmasi / biotek), flyselskaper og de fleste såkalte grønne selskaper - Husk at man kan tape alt - Aldri hør på råd fra folk på diskusjonsforum eller fra aksjeanalytikere - Ikke sats alt på bare 1 aksje - Når du kjøper har du alltid bedre tid enn du tror (å treffe bunnen er umulig) - Hver handel krever at man betaler kurtasje Endret 4. juli 2024 av Chupacabra
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #5 Skrevet 4. juli 2024 Enig i at globale indeksfond og lignende er best. Med slike fond sprer du risikoen samtidig som du får høy forventet avkastning over tid. Ved enkeltaksjer kan man i verste fall tape alle pengene. Anonymkode: fd179...7aa
Fountaine Skrevet 4. juli 2024 #6 Skrevet 4. juli 2024 (endret) For at alle pengene skal gå tapt må selskapet gå konkurs. Ved indeksfond så må alle selskapene gå konkurs samtidig for at du skal tape alt. Men hvis det går nedover er det bare å vente til det går oppover igjen? Den eneste måten man kan "tape" penger på er å selge når man er i minus. Selv om aksjen går mye ned har man fortsatt aksjene, bare at aksjen er lite verdt. Det kan fortsatt gå oppover igjen etter en stund. Endret 4. juli 2024 av Fountaine
Chupacabra Skrevet 4. juli 2024 #7 Skrevet 4. juli 2024 29 minutter siden, Fountaine said: For at alle pengene skal gå tapt må selskapet gå konkurs. Ved indeksfond så må alle selskapene gå konkurs samtidig for at du skal tape alt. Men hvis det går nedover er det bare å vente til det går oppover igjen? Den eneste måten man kan "tape" penger på er å selge når man er i minus. Selv om aksjen går mye ned har man fortsatt aksjene, bare at aksjen er lite verdt. Det kan fortsatt gå oppover igjen etter en stund. Her er noen eksempler på at selskaper ikke trenger å gå konkurs for å tape alt. Dersom man handlet SAS for 50 000 kroner 2007 har man aksjer verdt 7 kroner i dag. Dersom man handlet Norwegian for 50 000 kroner 2015 har man aksjer verdt ca. 50 kroner i dag. Det er ikke noe tidspunkt etter man kjøpte hvor man kunne ha solgt seg ut i pluss. Dette er ikke unikte tilfeller. Velger man feil så taper man alt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #9 Skrevet 4. juli 2024 Enig med det meste som er skrevet i tidligere innlegg. Å handle med enkeltaksjer er "next level", og anbefales ikke i din situasjon. Det kan bli kostbar læring. Opprett en aksjesparekonto (ASK), gjerne i Nordnet. De har en ryddig og enkel løsning for dette. Fordelen med en ASK er at det enkelt forklart er som en "boble". Så lenge du foretar deg omrokkeringer innenfor denne boblen utløser det ikke skatt – så lenge det er snakk om europeiske aksjer eller fond med hovedsete i Europa. I motsatt fall utløser alle salg med fortjeneste skatt. Gå for generelle indeksfond, f.eks.globalt og norsk, og ikke sett inn alle pengene i fondene med en gang. Fordel det over litt tid, for å jevne ut svingningene. Begynn å lese f.eks E24 for å få bredere forståelse av hva som foregår der ute i verden. Det finnes mange greie podcaster og webinarer (også hos f.eks. Nordnet) som kan være lærerike. Anonymkode: 96517...685
Hololo Skrevet 4. juli 2024 #10 Skrevet 4. juli 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har arvet ca 50 000 av en slektning som var opptatt av aksjer. Tenkte at dette kanskje kunne være en anledning til å prøve meg på aksjer selv etterhvert med utgangspunkti dennd uventede arven. Men hvordan starter man? Hvor mye tid må man bruke på det? Anonymkode: 34a9f...f20 viss du må spør om råd om aksjer på KG så la vær, om du ikke vil hive vekk pengene. Du skal ha en del peiling for å tjene på aksjer.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #11 Skrevet 4. juli 2024 Fountaine skrev (2 timer siden): Skal ikke Nvidia være en ganske bra aksje nå? Definer bra? Den har ganske riktig steget vanvittig siden nyttår (2,5-gangen, og drøyt 4% i dag), men er nå priset svært høyt i forhold til andre selskaper i sektoren. All mulig grunn til at den kommer til å møte forventningene, men fremover tror jeg markedet vil sitte litt på gjerdet og se at de leverer på forventninger før videre (store) oppgang. Anonymkode: 96517...685
Chupacabra Skrevet 4. juli 2024 #12 Skrevet 4. juli 2024 2 hours ago, Fountaine said: Skal ikke Nvidia være en ganske bra aksje nå? Nvidia har vært en fantastisk aksje i 25 år. Den har steget mye de siste årene, og på et tidspunkt vil man få en korreksjon. Når den kommer er umulig å forutse. Til tross for at Big Tech (Nvidia, Amazon, Apple, Microsoft, Meta, Alphabet etc.) er skyhøyt priset ville jeg heller ha kjøpt disse enn 95% av annen "tech" på Nasdaq. Det er ufattelig mye søppel der. En lav P/E er ikke nødvendigvis bra. Dersom man skal kjøpe teknologiaksjer skal man ha inngående kjennskap til selskapet, teknologien de utvikler, og hvilke konkurrenter de har.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #13 Skrevet 5. juli 2024 50 000 er en såpass liten sum at du kan leke deg og lære seg aksjehandel med det. Lag deg konto hos Nordnet, prøv deg frem og kos deg. Den som etterlot deg pengene ville applaudert. Anonymkode: a865a...13c 1
Schmuhu Skrevet 5. juli 2024 #14 Skrevet 5. juli 2024 Et problem du møter på ved aksjehandel er kostnadene. Din bank eller "broker" tar gjerne kurtasje og gebyrer. Du burde sammenligne kostnader og vurdere de fortløpende. Handler du for mye hos en dyr bank, så spises gevinsten opp igjen. Et annet problem er vurderingen til en aksje. Er den riktig priset? Du må finne ut alt om selskapet og markedet den befinner seg i. Du må følge med på nyhetene og annet spesifikt angående denne bedriften og bransjen rundt. Slik informasjon bidrar til å vurdere eventuell prising. Er aksjen underpriset, går du for et kjøp. Er aksjen overpriset går du for et salg. Mange eksperter klarer ikke å prise inn aksjer korrekt. Hvorfor klarer du? Et tredje problem er at du må spre risikoen dvs. ikke sette alt på ett selskap. Dermed må du repetere prosessen med å sette deg inn i selskap for mange flere selskap i ulike regioner og bransjer. Å drive med aksjer trenger mye tid. Kanskje likevel gå for en global indeksfond? Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #15 Skrevet 5. juli 2024 Takk for innspill! Tanken var litt å hedre slektningen med å prøve meg på det han likte å holde på med, men det høres unektelig ut som mye å sette seg inn i. Kanskje jeg i første omgang bør gjøre noe veldig trygt, og så eventuelt prøve meg senere en gang. Jeg tåler å tape disse pengene. De var uventet, og ikke noe jeg er avhengig av. Så litt derfor jeg tenkte at jeg kunne være mer risikovillig enn jeg vanligvis er. Så langt har jeg bare høyrentekonto..., så jeg er ellers veldig forsiktig av meg. Så om dere skulle foreslo noe litt mer riskant enn høyrentekonto, men samtidig veldig enkelt. Hva ville det ha vært? Anonymkode: 34a9f...f20
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #16 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så om dere skulle foreslo noe litt mer riskant enn høyrentekonto, men samtidig veldig enkelt. Hva ville det ha vært? Det står jo flere ganger i tråden Globalt indeksfond. Anonymkode: ec8fb...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #17 Skrevet 5. juli 2024 Ta en titt på Kron for indeksfond. Veldig brukervennlig, de stiler deg en del spørsmål om hvor mye risiko du vil ta, hvor mye du kan fra før, etc. De har flere fondspakker å velge mellom. Anonymkode: 57153...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #18 Skrevet 5. juli 2024 Jeg bruker Nordnet og handler både fond og aksjer der. Det viktigste å tenke på er hvor langsiktig du er og hvor villig du er til å ta risiko. Alle har forskjellig mål. Er det for å lære? Kjøp aksjer i litt forskjellige selskaper. Da er det gøyere å følge med og man får kjenne litt på hvordan man reagerer når kursen går opp og ned. Mye lurere å gjøre denne læringen med mindre beløp. Viss giver er interessert i aksjer, be om å få et tips, så setter noe i den aksjen også. Jeg har en blanding av trauste norske selskaper, og et par vekstselskaper. Ca 50/50 aksjer og fond. Kurtasje kan være en ting å tenke på viss du vil kjøpe aksjer i flere selskap. Prisen pr kjøp. Anonymkode: 9ab3e...188 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #19 Skrevet 5. juli 2024 Jeg kombinerer aksjer og fond. Men du på vite hva du gjør. I dag steg aksjene mine 30 000. På mandag kan de falle 40 000. Satser du på solide selskap vil det gå opp, stupe litt, øke igjen osv. Har tjent 190000 de tre siste månedene på aksjene. Men rører de ikke. De får svinge i «fred». Anonymkode: 9b4a2...9e9
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #20 Skrevet 5. juli 2024 Fountaine skrev (På 4.7.2024 den 19.55): Skal ikke Nvidia være en ganske bra aksje nå? En ganske enorm boble. Verdisettingen er vanvittig, men så lenge den går opp er det jo et godt kjøp kortsiktig. Anonymkode: a306a...157
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå