AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #1 Skrevet 4. juli 2024 Lege har ingen timer ledig før langt ut i neste uke, legevakt har ikke lege inne før i neste uke, Volvat er fylt opp to uker frem i tid. Har brukt Melatonin sugetabletter – NULL virkning. Nesedråper for snorking – NULL virkning. Har søvnapné så kan ikke ta Sobril. Er det noe i det hele tatt jeg kan gjøre? 😭 Anonymkode: c02fc...b3c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #2 Skrevet 4. juli 2024 Hva mener du med "uten full natt"? Hvor mye har du sovet? Jeg har gått 2,5 år nå uten å sove en full natt igjennom og jeg har ikke dødd ennå iallfall så det er vel ikke SÅ akutt så lenge du får sovet noe? Får du sove på dagtid? Har du noen symptomer/plager pga. søvnmangel? Om du opplever plager som feks gjør det umulig å jobbe pga dette eller noe som virker farlig så må du jo få hastetime hos legen eller telefonkonsultasjon feks. Anonymkode: d03e0...b4c 15 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #3 Skrevet 4. juli 2024 https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/kortvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/langvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs Du må gjerne si noe om hvorfor du ikke får sove da, og om det er innsovning eller det å sove lengre perioder som er vanskelig for deg. Anonymkode: 1bf54...c07 1
mommyaka Skrevet 4. juli 2024 #4 Skrevet 4. juli 2024 Altså du sover ok noe...eller får dub4-7 timer søvn
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #5 Skrevet 4. juli 2024 Hva betyr full natt da? Jeg sover i gjennomsnitt 4-5 timer hver natt. Har gjort det siden desember. Funker fint jeg. 100% stilling i viktig jobb har jeg også. Anonymkode: 710bb...0e5 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #6 Skrevet 4. juli 2024 Her høres det ut som du krisemaksimerer. Hvorfor skal du til legen pga en uke med dårlig søvn? Anonymkode: 18971...441 13 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #7 Skrevet 4. juli 2024 Melaton virker bare hvis man mangler melatonin. Hva er årsaken til at du ikke får sove, er det din egen snorking som holder deg oppe? Mtp snorking er riktig hodepute veldig viktig. Ergonomisk pute fra tempur, f.eks, kan være lønnsomt å prøve. Husk å ta riktig høyd i forhold til din nakke. Å ligge riktig gjør at man også puster bedre. Mtp avspenning så er meditasjon og pusteøvelser veldig bra, og f.eks tilskudd av magnesium. Folk med søvnapne kan ha for lite d vitamin, står mer om det på nettet. Har du sjekket det nylig? Ha fokus på kosthold med mat fra bunnen. Jeg snorker særlig når jeg spiser mye korn og melkeprodukter, og så godt som aldri når jeg ikke spiser det. Så også noe å tenke på. Anonymkode: eff3b...a05 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #8 Skrevet 4. juli 2024 Alle har dårlig søvn i blant. Man klarer seg i årevis på minimalt med søv, så her lager du litt krise. Anonymkode: f85af...c45 7 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #9 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva betyr full natt da? Jeg sover i gjennomsnitt 4-5 timer hver natt. Har gjort det siden desember. Funker fint jeg. 100% stilling i viktig jobb har jeg også. Anonymkode: 710bb...0e5 Det har ikke falt deg inn at ikke alle fungerer uten søvn? 4-5 timer kan være nok hvis disse timene er av god kvalitet og man ikke har helseproblemer. For en med søvnapne som kanskje bare sover veldig lett med avbrutt søvn, blir det noe helt annet. Viktig å presisere at du har viktig jobb, skjønner jeg Anonymkode: eff3b...a05 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #10 Skrevet 4. juli 2024 Småbarnsforeldre går i mange år uten at det er farlig, så det går nok helt fint. Jeg er selv i full jobb og har sovet 5 timer i snitt de siste årene. I spedbarnsperioden var det bare 2-3 timer usammenhengende per natt. Anonymkode: 8ce99...777 8 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #11 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det har ikke falt deg inn at ikke alle fungerer uten søvn? 4-5 timer kan være nok hvis disse timene er av god kvalitet og man ikke har helseproblemer. For en med søvnapne som kanskje bare sover veldig lett med avbrutt søvn, blir det noe helt annet. Viktig å presisere at du har viktig jobb, skjønner jeg Anonymkode: eff3b...a05 Ikke meg du siterer, men det er mulig å være sliten av lite søvn uten å krisemaksimere for at du må vente litt på legetime. Mange sover lite/dårlig i perioder. Det kan være plagsomt, men en uke er ikke farlige seg selv. Anonymkode: 18971...441 9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #12 Skrevet 4. juli 2024 Jeg har pleid å sove fra 2300-0830 (svært fleksibel jobb), men i det siste, altså i ca en uke så våkner jeg opp flere ganger om natten. Får kanskje 2 timer søvn om jeg er heldig. Ingen søvn på dagen. Dette sliter mentalt på meg. Jeg bare ønsker å sove – men får det ikke til. ~Ts Anonymkode: c02fc...b3c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #13 Skrevet 4. juli 2024 Legevakten har ikke lege inne? DET hørtes veldig spesielt ut… Har du ringt legesenteret ditt og bedt om Ø-hjelp time? Søvn hos en frisk person og søvn hos en med søvnapné kan ikke sammenlignes, så her bør folk være forsiktig med å sammenligne søvnen sin. Hvis du føler deg fysisk eller psykisk dårlig bør du få sjekket dette hos legen å få riktig hjelp. Er det sånn at du føler deg «psykisk ustabil» må du få dette under kontroll ganske kjapt, for å forebygge hallusinasjoner, depresjon, angst mm.. Har du blitt operert forresten? Her hjalp det å fjerne mandler og polypper.. Anonymkode: 2fa2c...2da 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #14 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har pleid å sove fra 2300-0830 (svært fleksibel jobb), men i det siste, altså i ca en uke så våkner jeg opp flere ganger om natten. Får kanskje 2 timer søvn om jeg er heldig. Ingen søvn på dagen. Dette sliter mentalt på meg. Jeg bare ønsker å sove – men får det ikke til. ~Ts Anonymkode: c02fc...b3c Du kan prøve mindfullness og pusteøvelser, se søvn-serien til Linnea Myhre, Google etter fagråd, Google søvnhygiene eller generelt fokusere på å hvile når du våkner. Som regel får man mer søvn enn man tror. Anonymkode: 18971...441 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #15 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke meg du siterer, men det er mulig å være sliten av lite søvn uten å krisemaksimere for at du må vente litt på legetime. Mange sover lite/dårlig i perioder. Det kan være plagsomt, men en uke er ikke farlige seg selv. Anonymkode: 18971...441 Nå lider jeg selv av insomnia og vet hvor alvorlig utmattet og regelrett syk man kan bli av søvnmangel. Jeg er enig i at en uke ikke er krise generelt, men ingen av dere som anklager TS for å krisemaksimere vet noe som helst om omstendigheter eller hvor vesentlig søvnmangelen er. Anonymkode: eff3b...a05 2 4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #16 Skrevet 4. juli 2024 TS, hvor gammel er du? Begynnende overgangsalder? Prøv å legg deg tidligere og les bok. Hvis du har mye tankekjør som holder deg våken ved at du tenker det samme om og om igjen eller begynner på samme tanke på nytt, så begynn å skrive dagbok slik at du får skrevet tankene ut. Ellers forsøk å kutte ned på koffeinholdig drikke og ikke spis etter klokken 19. Jeg blir iallfall «våken» av mat med mindre jeg er stuptrøtt fra før da. Anonymkode: 47c4f...31b 6
Gjest Gagaen Skrevet 4. juli 2024 #17 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Her høres det ut som du krisemaksimerer. Hvorfor skal du til legen pga en uke med dårlig søvn? Anonymkode: 18971...441 Ikke meg du svarer men ; har du gått på KG-skolen? Skolen der man lærer å ha null empati og å snakke ned folk sine problemer? Tror du folk lager en slik tråd hvis det ikke er et problem? Hva med hvertfall å ha litt sympati og innse at folk er ikke roboter?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #18 Skrevet 4. juli 2024 Gagaen skrev (2 minutter siden): Ikke meg du svarer men ; har du gått på KG-skolen? Skolen der man lærer å ha null empati og å snakke ned folk sine problemer? Tror du folk lager en slik tråd hvis det ikke er et problem? Hva med hvertfall å ha litt sympati og innse at folk er ikke roboter? Ja, jeg tror mange stresser seg opp og lager kriser og bruker store ord om noe som er helt normalt. Jeg tror ikke det hjelper dem å få støtte på hvor krise det er. Lite søvn er svært sjeldent krise i en uke. Det er lov å puste med magen og få bakkekontakt før man krisemaksimerer. Anonymkode: 18971...441 9
mommyaka Skrevet 4. juli 2024 #19 Skrevet 4. juli 2024 Det er jo ofte mye som spiller inn.. Hva gjør du for du legger deg? Mobil..tv? Spiser du mye før du legger deg.. alkohol? Dette kan jo bare være litt stress og når du legger deg nå så begynner du å tenk...åh nei....i natt kommer jeg heller ikke til å få sove...dette er ikke bra...jeg må til lege etc ..og sa er du inne i et hamsterhjul. Legg deg og bare tenk...ta det som det kommer..sover du 2 timer..flott....bedre en ingen søvn.. imorgen kanskje 3 timer 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #20 Skrevet 4. juli 2024 Har ikke sovet mer enn 3-5 timer pr natt siste 2 årene jeg. Lever fortsatt. Sånn er det å være småbarnsmor. Barnløse er så bortskjemte, aner ikke hva de snakker om. Anonymkode: 86668...08b 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå