Klips Skrevet 15. februar 2006 #1 Del Skrevet 15. februar 2006 OK, vanskelig å lage en god overskrift her. Saken er at jeg har fast jobb, men ønsker meg ny. Siden jeg har slitt lenge med å finne jobb, ønsker jeg egentlig ikke å bruke min nåværende sjef som referanse, da jeg synes det er dumt at de skal vite allerede nå at jeg ser etter ny jobb, siden jeg forestiller meg at det kan ta lang tid før jeg får noen. Jeg vil selvfølgelig varsle dem hvis det ser ut til å bli en mulighet til at jeg faktisk får en annen jobb, men hva skal jeg gjøre før det? Kan jeg skrive på søknad/cv at referanse på nåværende jobb oppgis på forespørsel? Så jeg kan advare sjefen før noen evt. ringer? I mine tidligere jobber har sjefene mine enten byttet firma eller er ute i permisjon. Er det naturlig å bruke dem likevel? Det er jo bare de som kjenner meg godt nok til å kunne si noe om meg? Minst to referanser bør man vel ha, men jeg sliter med å finne en eneste en. Forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. februar 2006 #2 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Jeg hadde bare skrevet: referanser oppgis på etterspørsel. Du trenger da ikke skrive hvilke referanser det er snakk om. Når det gjelder referanser fra gamle arbeidsgivere så mener jeg at du helt klart kan oppgi dem når den tid kommer, selv om de ikke lengre jobber på samme stedet lengre. Bare husk å gi dem beskjed. Om det er noen år siden du jobbet for dem og de da sa at du kunne bruke dem som referanse kan de godt være at de må tenke litt hvis noen plutselig ringer dem nå. Endret 15. februar 2006 av Titta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. februar 2006 #3 Del Skrevet 15. februar 2006 Hei! Jeg driver også å søker jobber om dagen. Jeg har under ingen omstendigheter tenkt å si fra til min nåværende arbeidsgiver at jeg vurderer å bytte jobb. Det synes jeg ikke de har krav på. Jeg oppgir ingen referanser i selve søknaden, men skriver heller noe slikt som at referanser oppgis på forespørsel. Og så bruker jeg referanser fra tidligere arbeidsplasser. Det er ikke uvanlig å bruke referanser som har byttet jobb. Jeg har selv blitt bedt om å være referanse for en kollega som skulle bytte jobb - og da var det sikkert 3 år siden jeg hadde jobbet på vår felles arbeidsplass. Så forslag ja... Jeg ville brukt gamle kollegaer/overordnete som ikke jobber der hvor du er ansatt i dag. At de også har sluttet eller er i permisjon synes jeg ikke har noe å si. Jeg ville imidlertid ikke oppgitt navn og kontaktinfo i selve søknaden. De fleste er vel heller ikke interessert i å sjekke referansene dine før de har hatt deg på førstegangsintervju og sett om du i det hele tatt er aktuell. (Kom for øvrig også til å tenke på sist gang jeg hadde en jobbsøkerrunde. Det var da ingen som forventet å få noen referanser fra daværende arbeidssted. Jeg tror de fleste skjønner at det er pinlig å måtte fortelle arbeidsgiver at de er på utkikk etter noe nytt.) Lykke til med jobbjakten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 15. februar 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 15. februar 2006 Flott! Da slipper jeg å si fra ennå Skriver dere da heller ikke kontaktinformasjon til referansene i cv'en går jeg ut fra? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 15. februar 2006 #5 Del Skrevet 15. februar 2006 Skriver kun: Referanser oppgis på forespørsel. Blir man da ringt opp av de man har søkt hos med spm om referanse sier man "Jeg skal bare kontakte referansene mine, gir deg navn/telefonnr etc. i morgen" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2006 #6 Del Skrevet 15. februar 2006 Skriver dere da heller ikke kontaktinformasjon til referansene i cv'en går jeg ut fra? ← Nix. Gir det fra meg på intervju. Det er etter dette de fleste ringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 15. februar 2006 #7 Del Skrevet 15. februar 2006 Jepp, har med kontaktinfo på et ark på intervju. Men jeg har altså opplevd at de har ringt før intervju og bedt om referanser, da har jeg sagt som jeg skrev over her at jeg må bare si til referansene først Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #8 Del Skrevet 17. februar 2006 Man skal vel egentlig ikke GI BESKJED til referansene om at man oppgir dem som referanse, man skal SPØR om det er greit at man oppgir dem som referanse. Har ikke opplevd at noen har sagt nei enda, da men. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 17. februar 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 17. februar 2006 Tror det som mentes var at man allerede har spurt om de er villige, men at man gjerne vil gi beskjed om at man har vært på intervju og at noen kan komme til å ringe. Skjønner? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monikabrx Skrevet 17. februar 2006 #10 Del Skrevet 17. februar 2006 Om du hadde et godt forhold til dine tidligere sjefer, kan du jo spørre dem selvom de har permisjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 17. februar 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 17. februar 2006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå