AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #1 Skrevet 4. juli 2024 Har en søster som har lånt penger av min mor og det begynner å bli mye penger. Minst 1,5 mill. Er det noen automatikk i at dette blir trukket fra i arv når mor dør, hvis hun ikke får betalt tilbake før den tid? Det er IKKE gitt som gave og det har vært både små og store beløp, månedlig gjennom 20 år som er gitt som lån. Hun og familien lever i total økonomisk fornektelse og skjønner ikke at mor skal ha pengene tilbake, forde de trenger de mer, som de sier. Jeg hadde også hatt dårlig råd om jeg levde som dem, og det er irriterende at mor betaler for deres ferier og andre luksusutgifter. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 06297...98f 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #2 Skrevet 4. juli 2024 Det må du ta opp med din mor. Det er ingen automatikk i at dette blir regnet som forskudd på arv. Anonymkode: dea19...646 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #3 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har en søster som har lånt penger av min mor og det begynner å bli mye penger. Minst 1,5 mill. Er det noen automatikk i at dette blir trukket fra i arv når mor dør, hvis hun ikke får betalt tilbake før den tid? Det er IKKE gitt som gave og det har vært både små og store beløp, månedlig gjennom 20 år som er gitt som lån. Hun og familien lever i total økonomisk fornektelse og skjønner ikke at mor skal ha pengene tilbake, forde de trenger de mer, som de sier. Jeg hadde også hatt dårlig råd om jeg levde som dem, og det er irriterende at mor betaler for deres ferier og andre luksusutgifter. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 06297...98f Dette må jo din mor ordne opp i om hun ønsker det. Jeg ville ikke gjort noe med det, har litt samme situasjon selv. Min voksne bror leier omtrent gratis i leilighet hos mamma. Den gangen jeg bodde der måtte jeg betale over dobbelt av summen til min bror. Selv med samme inntekt. Min bror skryter av hvor mye han klarer å spare hver måned. Han kjøper også alt av møbler og ting helt nytt. Den muligheten fikk ikke jeg. Men det går jo på mors valg, ikke på hva jeg måtte mene om det. Anonymkode: 0afa4...826 3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #4 Skrevet 4. juli 2024 Her er det dinmor som må lage et gjeldsbrev med sin datter hvis ikke er det ingen oversikt over beløpene hun har fått "Låne" og det ER regler for hvor mye gave man kan gi sine barn men det er ikke skattepliktig selv om gaver over 100 000 skal inn i selvangivelsen.. Anonymkode: a186c...704 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #5 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her er det dinmor som må lage et gjeldsbrev med sin datter hvis ikke er det ingen oversikt over beløpene hun har fått "Låne" og det ER regler for hvor mye gave man kan gi sine barn men det er ikke skattepliktig selv om gaver over 100 000 skal inn i selvangivelsen.. Anonymkode: a186c...704 Det er ikke regler for hvor mye man kan gi i gave med mindre man sitter i uskifte. TS: du kan jo spørre din mor om taken er forskudd på arv eller gave. Gir hun forskudd må dere andre få tilbud om samme summen. Gave får du ikke gjort noe med, men du kan få boet skiftet om hun sitter i uskifte og gir bort mer enn ca 20 % av boets verdi (dagens verdi, alt hun får i pensjon osv tilhører boet i uskifte). Og da snakker vi akkumulert beløp over tid. Er hun i uskifte kan du som arving kreve innsyn i hva hun har gitt bort. Anonymkode: 66f32...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #6 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en søster som har lånt penger av min mor og det begynner å bli mye penger. Minst 1,5 mill. Er det noen automatikk i at dette blir trukket fra i arv når mor dør, hvis hun ikke får betalt tilbake før den tid? Det er IKKE gitt som gave og det har vært både små og store beløp, månedlig gjennom 20 år som er gitt som lån. Hun og familien lever i total økonomisk fornektelse og skjønner ikke at mor skal ha pengene tilbake, forde de trenger de mer, som de sier. Jeg hadde også hatt dårlig råd om jeg levde som dem, og det er irriterende at mor betaler for deres ferier og andre luksusutgifter. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 06297...98f Nei. Lånte penger trekkes ikke av arv. Så lenge sin mor lever kan hun låne vekk, gi vekk akkurat så mye hun ønsker av sine penger - og det vil ikke påvirke noe arv på noe som helst måte når det ikke foreligger dokumenter på at det er forskudd på arv eller eventuelt låneavtale. Ingenting du kan gjøre her annet enn å snakke med din mor. Men de kan ikke nå i ettertid si at dette er forskudd på arv etc så disse pengene er i utgangspunktet gone.. Anonymkode: aded5...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #7 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har en søster som har lånt penger av min mor og det begynner å bli mye penger. Minst 1,5 mill. Er det noen automatikk i at dette blir trukket fra i arv når mor dør, hvis hun ikke får betalt tilbake før den tid? Det er IKKE gitt som gave og det har vært både små og store beløp, månedlig gjennom 20 år som er gitt som lån. Hun og familien lever i total økonomisk fornektelse og skjønner ikke at mor skal ha pengene tilbake, forde de trenger de mer, som de sier. Jeg hadde også hatt dårlig råd om jeg levde som dem, og det er irriterende at mor betaler for deres ferier og andre luksusutgifter. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 06297...98f Det blir neppe regnet med, om moren din bare gir penger. Da regnes det som gave, selv om det er privat lån. Står det noe sted at det er lån? Anonymkode: 04d37...68e 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #8 Skrevet 4. juli 2024 Det må dokumenteres at det er gitt som lån. Anonymkode: a1ba6...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #9 Skrevet 4. juli 2024 Det regnes som gave og har ingenting med arv å gjøre. Hvis ikke de har laget gjeldsbrev eller spesifisert at det er forskudd på arv da. Anonymkode: d2ae8...746 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #10 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det blir neppe regnet med, om moren din bare gir penger. Da regnes det som gave, selv om det er privat lån. Står det noe sted at det er lån? Anonymkode: 04d37...68e Ja det sies at det står at det skal betales tilbake før hennes død, men søster har liten betalingsvilje Anonymkode: 06297...98f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #11 Skrevet 4. juli 2024 Dette er regnet som gave og har ingenting med arv å gjøre. Hvis det skal regnes som forskudd på arv må det være nedskrevet og signert på forhånd. Skjønner ikke hvorfor du blander deg inn i dette. Dette er mellom din mor og din søster og er ikke din sak selv om du håper det blir mer arv på deg hvis lånet regnes som forskudd på lån. Du må huske at arv ikke er noe du har rett på og at din mor kan gjøre akkurat hva hun vil med pengene sine så lenge hun lever. Anonymkode: 9f403...9fe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå