AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #1 Skrevet 4. juli 2024 Barnet vårt fyller 9 år og skal få sin første telefon som kan ringes med og sende tekstmeldinger. Vi prøver å utsette smarttelefonen til ungdomsskolen. Er det andre telefoner enn Nokia som dere kan anbefale? Anonymkode: 6d1bc...c53 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #2 Skrevet 5. juli 2024 smart tlf er best, min fikk e n 10s iphone når jan var 9. du er hysterisk Anonymkode: e03d4...265 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #3 Skrevet 5. juli 2024 Jeg tenkte akkurat det samme som deg og datteren min fikk en Nokia. Steike som hun strevde med den telefonen, tastetrykkene og knotet noe fryktelig. Hun klarte ikke bruke den og hun er ei oppegående jente altså. Hun kunne med ipad, sette opp programmer på tv, ordne med pc. osv., men hun hadde neppe klart å ringe 110 selv om huset sto i brann. Hun endte til slutt opp med en brukt Samsung istdenfor Anonymkode: a8735...e8e 1
KaraThrace Skrevet 5. juli 2024 #4 Skrevet 5. juli 2024 Det er mange fine å få tak i om du bestiller på nett fra utlandet. Punkt er skikkelig stilig, samme med Light phone og Wisephone. Nokia 6300 er ganske kul da, og lett å få tak i. 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #5 Skrevet 5. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: smart tlf er best, min fikk e n 10s iphone når jan var 9. du er hysterisk Anonymkode: e03d4...265 Det er du som er idioten her som lar barnet ditt bli some/internett-slaver i ung alder. Vi vet hva det gjør med ungene. Lukker du øynene for all dritten på nett barnet ditt kan bli utsatt for? Eller kanskje en av de som bruker telefonen den som barnevakt? Tipper også at din er limt fast i hånda. Jeg vil faktisk gi de skryt for at de tenker på barnets beste, heia ts! Eneste dum-telefonene jeg vet om er Doro, men de er vel mer for eldre kanskje? Anonymkode: 45e70...607 7 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #6 Skrevet 5. juli 2024 Kan det funke med smarttlf og bare ikke ha mobildata og la vær å koble til wifi? Anonymkode: f3d42...fac 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #7 Skrevet 5. juli 2024 Hvorfor ikke bruke en gammel smarttelefon om dere har liggende, eller kjøp en rimelig brukt? Går fint an å bruke den uten tilgjengelige apper, uten wifi og mobildata. Foreldrekontroll med andre ord. Brukes da kun til melding og ringing, og barnet blir ikke «hektet» da det ikke er noe å bli hektet på. Anonymkode: f2d1d...afe 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #8 Skrevet 5. juli 2024 Jeg har et lignende problem. Leter etter en telefon til min som også tillater å høre på musikk. Tips til en 'dum' telefon som også lar en høre på musikk tas imot med takk 😅 Anonymkode: 8ffde...e56 1
Serafin Skrevet 5. juli 2024 #9 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 11.29): Barnet vårt fyller 9 år og skal få sin første telefon som kan ringes med og sende tekstmeldinger. Vi prøver å utsette smarttelefonen til ungdomsskolen. Er det andre telefoner enn Nokia som dere kan anbefale? Anonymkode: 6d1bc...c53 Doro telefon
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #10 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har et lignende problem. Leter etter en telefon til min som også tillater å høre på musikk. Tips til en 'dum' telefon som også lar en høre på musikk tas imot med takk 😅 Anonymkode: 8ffde...e56 Ha på foreldrekontroll, ta vekk alt av apper som kan slettes. Gi kun tilgang til telefon/meldinger og da musikk. Ikke så vanskelig altså. Anonymkode: f2d1d...afe 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #11 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er du som er idioten her som lar barnet ditt bli some/internett-slaver i ung alder. Vi vet hva det gjør med ungene. Lukker du øynene for all dritten på nett barnet ditt kan bli utsatt for? Eller kanskje en av de som bruker telefonen den som barnevakt? Tipper også at din er limt fast i hånda. Jeg vil faktisk gi de skryt for at de tenker på barnets beste, heia ts! Eneste dum-telefonene jeg vet om er Doro, men de er vel mer for eldre kanskje? Anonymkode: 45e70...607 Man kan fint ha en smarttelefon uten å koble den opp på nett. Men det visste du kanskje allerede? Anonymkode: a8735...e8e 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #12 Skrevet 6. juli 2024 11-åringen her har en Nokia 3310, og det fungerer utmerket. Tok henne noen mnd å få fart på skrivingen, hun fikk den i 2. Klasse da hun begynte å ta buss til og fra skolen. Nå skriver hun korte mld helt fint, og noe mer enn det + ringing trenger hun ikke. Hun har en gammel smarttelefon hjemme som har Storytel og Spotify, og den brukes kun til lydbok og musikk og har ikke simkort. Jeg gleder med til Støre gjennomfører strengere lovverk på sosiale medier og til resten av landet får regler på smarttelefoner til barn og unge, regner med at dette vil ses tilbake på som røyking for gravide om 50 år. Her blir det ikke smarttelefon før ungdomsskolen tidligst, og da med full foreldrekontroll og masse samtaler om nettvett og skjermavhengighet (det har vi holdt på med siden barnehagen forsåvidt). Anonymkode: 1128e...765 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #13 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): 11-åringen her har en Nokia 3310, og det fungerer utmerket. Tok henne noen mnd å få fart på skrivingen, hun fikk den i 2. Klasse da hun begynte å ta buss til og fra skolen. Nå skriver hun korte mld helt fint, og noe mer enn det + ringing trenger hun ikke. Hun har en gammel smarttelefon hjemme som har Storytel og Spotify, og den brukes kun til lydbok og musikk og har ikke simkort. Jeg gleder med til Støre gjennomfører strengere lovverk på sosiale medier og til resten av landet får regler på smarttelefoner til barn og unge, regner med at dette vil ses tilbake på som røyking for gravide om 50 år. Her blir det ikke smarttelefon før ungdomsskolen tidligst, og da med full foreldrekontroll og masse samtaler om nettvett og skjermavhengighet (det har vi holdt på med siden barnehagen forsåvidt). Anonymkode: 1128e...765 Smartelefon kan jo brukes som en «Nokia» telefon, så man må heller se på hvordan den legges opp til å brukes tenker jeg. Om en 8åring får smartelefon, betyr jo ikke det at han får Some, spill osv på telefonen. Anonymkode: f2d1d...afe
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #14 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Smartelefon kan jo brukes som en «Nokia» telefon, så man må heller se på hvordan den legges opp til å brukes tenker jeg. Om en 8åring får smartelefon, betyr jo ikke det at han får Some, spill osv på telefonen. Anonymkode: f2d1d...afe Det er definitivt høyere underholdningsfaktor i en smarttelefon enn en Nokia 3310, uansett om det ikke er spill osv. Såvidt jeg vet er det umulig å slette apper og funksjoner som Youtube og nettleser, og barn klarer fort å finne ut av disse tingene. Mitt mål for mine barn er å utsette skjermavhengigheten så lenge som mulig, helst til de kan ta gode valg for seg selv. Vi har slått hardt ned på det den ene gangen vi tok eldste i å bruke nettleseren på lydboktelefonen, da var det null tilgang i en uke. Det har ikke skjedd igjen. Vi gir ikke barna sigaretter, alkohol, ultraprosessert mat til hverdags eller lar de kjøre elsparkesykler heller, så vi er nok på den strengere siden. Anonymkode: 1128e...765 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #15 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 23.28): Det er du som er idioten her som lar barnet ditt bli some/internett-slaver i ung alder. Vi vet hva det gjør med ungene. Lukker du øynene for all dritten på nett barnet ditt kan bli utsatt for? Eller kanskje en av de som bruker telefonen den som barnevakt? Tipper også at din er limt fast i hånda. Jeg vil faktisk gi de skryt for at de tenker på barnets beste, heia ts! Eneste dum-telefonene jeg vet om er Doro, men de er vel mer for eldre kanskje? Anonymkode: 45e70...607 dummeste jeg har lest, hn har 0 intresse av det, bruker kun tlf til og ringe, sende sms, facetime og youtube. hn bryr seg ikke om some i hele tatt Anonymkode: e03d4...265
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #16 Skrevet 15. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: dummeste jeg har lest, hn har 0 intresse av det, bruker kun tlf til og ringe, sende sms, facetime og youtube. hn bryr seg ikke om some i hele tatt Anonymkode: e03d4...265 Ja, youtube er jo kjempesunt! Anonymkode: 83adb...839
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #17 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, youtube er jo kjempesunt! Anonymkode: 83adb...839 ser ikke veldig mye på det, og man må faktisk slutte og være så hysterisk når det gjelder skjerm. Anonymkode: e03d4...265
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #18 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 21.34): smart tlf er best, min fikk e n 10s iphone når jan var 9. du er hysterisk Anonymkode: e03d4...265 HOLD KJEFT OG LES FORSKNING. Anonymkode: f32c7...ffd
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #19 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ser ikke veldig mye på det, og man må faktisk slutte og være så hysterisk når det gjelder skjerm. Anonymkode: e03d4...265 https://www.h-avis.no/drapsvideo-spres-pa-snapchat-dette-er-psykologens-tre-rad-til-foreldre/s/5-62-1718262 https://www.tv4.se/artikel/1tlUt9TUT8U8V8GDRj9bE1/larmet-allt-yngre-barn-saeljer-sexuella-bilder-pa-sociala-medier " När vi är ute i årskurs fyra har majoriteten av klasserna och eleverna fått meddelanden med erbjudanden om ersättning för sexuella bilder eller tjänster. Det är tioåringar och yngre, ofta har de fått meddelanden innan årskurs fyra, säger Kajsa Rietz" https://www.oskarshamns-nytt.se/sociala-medier-kan-vara-skadliga-for-barn-och-ungdomar-hot-och-nathat-ar-vanligt/ https://klassekampen.no/artikkel/2024-06-21/advarer-mot-barn-pa-sosiale-medier Anonymkode: f32c7...ffd 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #20 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): https://www.h-avis.no/drapsvideo-spres-pa-snapchat-dette-er-psykologens-tre-rad-til-foreldre/s/5-62-1718262 https://www.tv4.se/artikel/1tlUt9TUT8U8V8GDRj9bE1/larmet-allt-yngre-barn-saeljer-sexuella-bilder-pa-sociala-medier " När vi är ute i årskurs fyra har majoriteten av klasserna och eleverna fått meddelanden med erbjudanden om ersättning för sexuella bilder eller tjänster. Det är tioåringar och yngre, ofta har de fått meddelanden innan årskurs fyra, säger Kajsa Rietz" https://www.oskarshamns-nytt.se/sociala-medier-kan-vara-skadliga-for-barn-och-ungdomar-hot-och-nathat-ar-vanligt/ https://klassekampen.no/artikkel/2024-06-21/advarer-mot-barn-pa-sosiale-medier Anonymkode: f32c7...ffd hysteri delux Anonymkode: e03d4...265
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå