AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #1 Skrevet 4. juli 2024 Jeg er gravid i uke 6, men har ikke fått legetime før uke 13. Siden sist jeg var gravid har man jo tidlig ultralyd, veit at det er kapasitet og sånt på sykehuset her. Selvom dette er min andre svangerskap merker jeg at jeg gjerne skulle hatt en time med lege før uke 13, men han synes ikke det var behov for det. Kan jeg likevel be han om å henvise meg til tidlig ultralyd allerede nå, så jeg får time ca uke 12/13? føler at jeg plutselig har glemt alt fra første svangerskap, hva burde jeg gjøre? Kan vel også bestille time hos jordmor kanskje? Anonymkode: e1958...5d3
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #3 Skrevet 4. juli 2024 Jeg gikk direkte til jordmor i kommunen i stedet for legen. De har mer peiling, og er flinkere med gravide Anonymkode: 1e41b...56c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #4 Skrevet 4. juli 2024 Gå til jordmor istedet, de har mye bedre kompetanse på graviditet, og vil henvise deg til tul Anonymkode: 1606b...62f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #5 Skrevet 4. juli 2024 Anbefaler jordmor jeg også! Bare å ta kontakt med helsestasjonen. De har mye bedre tid og mye bedre peiling. Anonymkode: 36dc3...5b1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #6 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er gravid i uke 6, men har ikke fått legetime før uke 13. Siden sist jeg var gravid har man jo tidlig ultralyd, veit at det er kapasitet og sånt på sykehuset her. Selvom dette er min andre svangerskap merker jeg at jeg gjerne skulle hatt en time med lege før uke 13, men han synes ikke det var behov for det. Kan jeg likevel be han om å henvise meg til tidlig ultralyd allerede nå, så jeg får time ca uke 12/13? føler at jeg plutselig har glemt alt fra første svangerskap, hva burde jeg gjøre? Kan vel også bestille time hos jordmor kanskje? Anonymkode: e1958...5d3 Du trenger ikke legetime for å få henvisning til Tidlig UL. Send en melding til fastlege eller jordmor og be de sende henvisning. Helt normalt at fastleger/jordmor ikke tar inn gravide før rundt uke 12. Men de kan sende henvisning likevel. Anonymkode: 2dfdd...4af
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #7 Skrevet 4. juli 2024 Anbefaler jordmor over lege. De har mer tid til deg etc. Man er mer på "ett samlebånd" når man er på legebesøk. Anonymkode: 3e58b...e13
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #8 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler jordmor over lege. De har mer tid til deg etc. Man er mer på "ett samlebånd" når man er på legebesøk. Anonymkode: 3e58b...e13 Jeg er ikke TS, men i min kommune er det slik at første svangerskapskontroll gjøres hos lege. Da tas det blodprøver, blodtrykk etc. I min kommune er det da legetime mellom uke 6 og uke 12, og så får man time hos jordmor i ca uke 15. Jordmor har nok ikke kapasitet i min kommune til å ta inn gravide før dette. TS: jeg ville sendt e-konsultasjon til lege og be om henvisning til TUL. Anonymkode: 40f3b...d0c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #9 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke TS, men i min kommune er det slik at første svangerskapskontroll gjøres hos lege. Da tas det blodprøver, blodtrykk etc. I min kommune er det da legetime mellom uke 6 og uke 12, og så får man time hos jordmor i ca uke 15. Jordmor har nok ikke kapasitet i min kommune til å ta inn gravide før dette. TS: jeg ville sendt e-konsultasjon til lege og be om henvisning til TUL. Anonymkode: 40f3b...d0c Varierer nok veldig fra sted til sted ja. Her får vi alle kontroller hos jordmor, og den første ønsker de allerede en uke eller to etter positiv test (så ganske tidlig) for en tettest mulig oppfølging. Vi har jordmor i samme bygg som lege, så vi får med papirer til blodprøve av jordmor, og blodtrykk osv tar jordmor selv. Anonymkode: 1606b...62f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå