Gå til innhold

Bør Norge bli republikk?


tånegla

Anbefalte innlegg

Vi vet alle at Haakon sannsynligvis vil gjøre en god figur som representant for landet vårt. Og hans datter Ingrid Alexandra, virker temmelig oppegående så langt.

MEN...... Vi er faktisk bare en bilulykke unna at vi får den gale dama Mærta som regent. Om ikke hun er gal så er hun mildest talt syk eksentrisk. Se for deg scenarioet, en tidligere Farao som er gift med et reptil er Norges overhode. De tjener penger på å fronte vaginalysene til venninnen, selger amuletter som "helbreder" (les: dreper) kreft. Og alkohol.

 

Kjør debatt.

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv. Det er riktignok tre stk foran henne i køa, men du har helt rett. En ulykke. Vet ikke om de får lov å sitte i samme bil eller ikke, men si brann da. Eller snøras. 

 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tånegla skrev (39 minutter siden):

Vi vet alle at Haakon sannsynligvis vil gjøre en god figur som representant for landet vårt. Og hans datter Ingrid Alexandra, virker temmelig oppegående så langt.

MEN...... Vi er faktisk bare en bilulykke unna at vi får den gale dama Mærta som regent. Om ikke hun er gal så er hun mildest talt syk eksentrisk. Se for deg scenarioet, en tidligere Farao som er gift med et reptil er Norges overhode. De tjener penger på å fronte vaginalysene til venninnen, selger amuletter som "helbreder" (les: dreper) kreft. Og alkohol.

Kjør debatt.

Utfordringen er at alternativet med en president ikke nødvendigvis ser så mye bedre ut: helt uavhengig om han blir en politisk person eller ikke. 

Og når jeg ser for meg scenarioet, så er det veldig KLEINT, men uansett klarer jeg ikke å problematisere det nevneverdig. I praksis er det en bro som er verdt å vurdere den dagens vi må krysse den. 

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (7 minutter siden):

Utfordringen er at alternativet med en president ikke nødvendigvis ser så mye bedre ut: helt uavhengig om han blir en politisk person eller ikke. 

 

Hadde ikke trengt noen president, egentlig. Den politiske makta ligger hos regjeringen og stortinget allerede. Vi kunne ha byttet ut den levende kongen med en pappfigur og sagt oss fornøyde.

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir ikke noe bra uansett dessverre, Haakon blir nok en katastrofe for fremtiden. Han fronter alt som er PK.

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandrine
Leifr skrev (2 timer siden):

Hadde ikke trengt noen president, egentlig. Den politiske makta ligger hos regjeringen og stortinget allerede. Vi kunne ha byttet ut den levende kongen med en pappfigur og sagt oss fornøyde.

Helt enig - hadde ikke trengt en president. 

Men om man hadde gått for president så hadde vedkommende blitt stemt fram demokratisk og kun for et visst antall år. Ingen hadde blitt født til stillingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifr skrev (3 timer siden):

Hadde ikke trengt noen president, egentlig. Den politiske makta ligger hos regjeringen og stortinget allerede. Vi kunne ha byttet ut den levende kongen med en pappfigur og sagt oss fornøyde.

Konger og presidenter er sikkerhetsventiler. Det er en grunn til at militæret er formelt underlagt Kongen. 

Men vi kan gi stortingspresidenten en annen funksjon. Men da må han velges på en annen måte. 

Men nei, alt kan ikke ligge på Regjering og Storting. Det er FARLIG!

Endret av Druid
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (2 timer siden):

Det blir ikke noe bra uansett dessverre, Haakon blir nok en katastrofe for fremtiden. Han fronter alt som er PK.

Den Norske Kongen er antagelig en av de få stillingene i hele verden der "Politisk Korrekt" er en fundementalt og 100% krav for å innha posisjonen, så det tegner godt for Haakons egnethet. 

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Den Norske Kongen er antagelig en av de få stillingene i hele verden der "Politisk Korrekt" er en fundementalt og 100% krav for å innha posisjonen, så det tegner godt for Haakons egnethet. 

Ja, det vil bli en katastrofe.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Druid said:

Den Norske Kongen er antagelig en av de få stillingene i hele verden der "Politisk Korrekt" er en fundementalt og 100% krav for å innha posisjonen, så det tegner godt for Haakons egnethet. 

Tror du misforstår hva politisk korrekt betyr . Det betyr å sette Norge sist og hvilken konge burde oppføre seg sånn ?

 

8 hours ago, FruLine said:

Ja, det vil bli en katastrofe.

jepp

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Norge bør fortsette å være et monarki, jeg.  Er innbitt demokrat, men opplever ikke at det  i dagens verden er noen motsetning mellom republikk og diktatur. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på våre Nordiske nabo land som er republikk, Finland og Island. Maktfordelingen mellom president og statsminister fungerer helt fint.  Vi må få republikk etter Haralds bortgang, monarki er en håpløst foreldet institusjon.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elisa1819 skrev (6 timer siden):

Jeg synes Norge bør fortsette å være et monarki, jeg.  Er innbitt demokrat, men opplever ikke at det  i dagens verden er noen motsetning mellom republikk og diktatur. 

Ingen land har demokrati.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper vi fortsetter som monarki. Jeg er veldig glad vi har et ansikt utad som representerer landet uten å representere en politikk. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil ikke kronprinsens søn komme før Marta i arvereka?

Jeg synes både kongen, dronningen og kronprinsparet gjør en god jobb. Men jeg er bekymret for hvor mye det koster de. Det er moralsk tvilsomt å la folk bli født inn i så krevende arbeid og jeg synes ikke det er greit når noen forventer de skal ta avstand fra sin egen datter for jobben sin skyld. Så jeg er vel litt delt i dette spørsmålet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger verken president eller konge. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Vil ikke kronprinsens søn komme før Marta i arvereka?

Jeg synes både kongen, dronningen og kronprinsparet gjør en god jobb. Men jeg er bekymret for hvor mye det koster de. Det er moralsk tvilsomt å la folk bli født inn i så krevende arbeid og jeg synes ikke det er greit når noen forventer de skal ta avstand fra sin egen datter for jobben sin skyld. Så jeg er vel litt delt i dette spørsmålet.  

Jo sønnen er foran i arverekka, men om hele familien sitter i en bil, og skal til å kjøre ut fra Skaugum, så kommer han Marius (MM sin sønn fra tidligere:opplyser:) Kjørende i kjent stil (Forbanna fort og uforsiktig) og deiser rett inni bilen, kun MM og Marius overlever. DA er Mærta nest i rekka. Det blir jo litt sent og begynne å diskutere da hva vi skal gjøre. Det er landesorg og ingen tør ta tak i det politiske.

Joda, det er fint å ha en frontfigur for landet som kongen, men er det riktig at man skal fødes inn? Det er mye som følger med av plikter de ikke har valgt selv, ikke har de trosfrihet heller -noe som i utgangspunktet er feil her i Norge.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Athod skrev (1 time siden):

Trenger verken president eller konge. 

Fordi?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...