Gå til innhold

Samboere og forventninger til økonomiskhjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er samboere der ene parten over lang tid står uten inntekt til å bidra med penger til boligutgifter og mat, hvilke forventninger har dere til at samboeren betaler mer eller betaler tilbake når vedkommende igjen får normal inntekt? 

Det foreligger ingen avtale eller spørsmål om at andre parten skal/kan dekke opp for manglende inntekt hos vedkommende. 

Anonymkode: 42b36...dc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ikke vedkommende sosialhjelp?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Millinea skrev (1 minutt siden):

Får ikke vedkommende sosialhjelp?

Nei, vedkommende har fått litt lønn men ikke nok til bolig og mat.

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt forventninger. Om jeg velger å støtte samboeren i en vanskelig tid, så er dette en gave. Alt annet hadde bare vært ufint synes jeg.

Om du synes at du bruker for mye på din samboer, så burde dere snakke om det.

Schmuhu

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dere som er samboere der ene parten over lang tid står uten inntekt til å bidra med penger til boligutgifter og mat, hvilke forventninger har dere til at samboeren betaler mer eller betaler tilbake når vedkommende igjen får normal inntekt? 

Det foreligger ingen avtale eller spørsmål om at andre parten skal/kan dekke opp for manglende inntekt hos vedkommende. 

Hvis man skal være kjip og gjerrig i en sånn situasjon bør man heller flytte fra hverandre og være særboere, så får den fattige få sosialhjelp i stedet for å opparbeide seg en stor gjeld til samboeren.

Anonymkode: f8232...1e0

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke flyttet sammen med noen som ikke klarer seg selv. Hadde han mistet inntekt underveis, hadde jeg tatt den økonomiske byrden i den perioden. Så tilbake til 50/50 etterpå. Med mindre han da plutselig fikk mye høyere lønn enn meg, da hadde jeg nok spurt om vi kan diskutere en løsning begge nyter godt av. 

Anonymkode: 31a5d...f8d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har dere barn? Bært sammen lenge? Bidrar partneren ekstra i hus etc nå når det ikke er jobb?

Og er partner altiv i jobbsøk, søke støtte fra nav etc?

Jeg tenker dere må snakke om det. Hvor lenge varer det? Går det utover den parten som betaler ekstra over lengre tid bør det være en avtale om tilbakebetaling når partner er i jobb igjen.

Anonymkode: 3b60a...bda

• Liker 3
Skrevet

Det kommet helt og holdent ann på årsaken til tap av inntektene. Er det latskap, ignoranse og "jeg kan ikke" holdninger hadde jeg ikke hjulpet til. Da hadde jeg hjulpet ved å hinte til for eksempel hva slags boliger vi hadde hatt råd til om ikke inntektene kom på plass. Og om ingenting nyttet hadde jeg brutt opp forholdet. Jeg er ikke tilhenger av snyltere.

Hadde bortfall av inntekt hatt legitime årsaker slik som sykdom eller utdannelse hvor personen jobbet aktivt for å komme tilbake i jobb og/eller annen inntekt så hadde jeg fordelt ut mitt til felleskapet uten å gjøre noen som helst vurderinger. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i samme situasjon, men vi er gift og har et barn. Jeg betaler ca 90% av regningene og det er foregått i over et år. Det har vært svært ødeleggende for forholdet. Jeg er sint, frustrert, og jeg er klar til å gå for skilsmisse.  Jeg er en kvinne med grei lønn.

Anonymkode: fb1bb...121

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er pga gjeld samboer ikke har kunnet betale og jeg forventet vel å få noe tilbake av alt jeg stått for de siste 8-9 månedene men ser ikke sånn ut.

Ikke gift, ingen felles men samboer har 3.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er pga gjeld samboer ikke har kunnet betale og jeg forventet vel å få noe tilbake av alt jeg stått for de siste 8-9 månedene men ser ikke sånn ut.

Jeg personlig ville ikke dekt utgiftene til et voksent menneske som har levd over evne. Hadde min partner mistet jobben, vært selvstendig næringsdrivende under korona blitt syk osv hadde jeg betalt.

Jeg ville ikke ha forventet å bli tilbake betalt i kroner og øre. Men hadde forventet at partner gjorde det som krevdes for å komme seg tilbake til inntektsgivende arbeid. Og viss det var sykdom at partner søkte behandling og fulgte de medisinske rådene som ble gitt.

Livet går litt opp og ned og en partner som ikke tar på seg sin partner sine byrder når livet er litt vanskelig, er ikke en livsparter. Dette må selvsagt gå begge veier.

Anonymkode: c6548...08a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 10.20):

Det ville jeg ikke forventet. Jeg ville derimot forventet å få samme hjelp selv hvis noe skulle skje.

Anonymkode: f5b54...ba5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hadde krevd pengene tilbake da ja. 

Anonymkode: 02d9e...4fd

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke blakket meg på å forsørge en som ikke kan håndtere sin egen økonomi. Hvis jeg skulle ha hjulpet, skulle jeg også hatt full innsikt og muligens også full råderett over økonomien til den skakkjørte samboeren for å sette tæring etter næring. Samboer hadde også blitt sendt til nav for sosialhjelp (og arbeidsledighetstrygd). Samboere har ikke forsørgeransvar overfor hverandre!

Han har tre barn, som nok betyr barnbidrag. Om gjelden kommer av ikke betalt bidrag, hadde jeg ikke bevart samboerskapet.

Anonymkode: fb251...6bd

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke orket å bo sammen med noen som ikke bidrar økonomisk til fellespotten. Det er ikke noe for meg og jeg hadde nok avsluttet forholdet ganske kjapt

Anonymkode: 600fa...266

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi altid regnet alt felles. Alt inn på 1 konto. Der går regninger osv fra. Så fører vi en sum til bankkort som er til mat,drivstoff og andre ting. Hatt det slik mer eller mindre fra dag 1. I noen perioder har jeg tjent mest, andre mannen. 

Etter ulykke ble jeg ufør så da har vi satt av litt mer til meg i pensjon

Anonymkode: 877d3...b5f

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren snylter på deg. 

Hvordan skulle vedkommende klart seg alene?

Anonymkode: 70a14...fbe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 11.05):

Så du har betalt alt slik at samboer kunne betale gjeld? Da er det bare rett og rimelig at du ikke betaler for faste utgifter i 8-9. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært sammen i 20 år. Nå tjener vi begge mer enn bra nok. I løpet av samlivet har vi begge hatt perioder der vi ikke hadde inntekt, eks. som nyutdannet eller stått mellom jobber, hatt permisjoner, sykdom etc. Vi har alltid støttet hverandre og hatt felles økonomi. Dra lasset sammen, og støtt hverandre. Dere kommer mest sannsynlig til å bytte rolle som forsørger før eller siden om dere får et langt liv sammen.

Anonymkode: c9d8e...6c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 11.05):

Det der hadde jeg IKKE giddet!!! 

Anonymkode: 2a714...5a7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...