AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #1 Del Skrevet 4. juli 2024 Jobber i kjedebutikk. Det siste året har det vært mye kostnadskutt, som hovedsakelig har gått ut over bemanningen av butikken. Hver gang noen har sluttet har stillingen blitt redusert før den har blitt utlyst igjen. En 60% stilling har blitt til i underkant av 40, en 40% har blitt halvert osv. Tidligere jobbet butikksjefen 9-17 og senvakt kom på jobb 13 eller 14 og jobbet til stengetid kl 21. Da hadde vi 3-4 timer sammen hvor vi fikk gått med søppel, tatt pauser osv. Nå jobber butikksjefen 9-16:30 uten pause og senvakten jobber 16:30-21. Altså null overlapping, bortsett fra den ene dagen butikksjefen jobber sent, da jobber tidligvakten 10-15 og butikksjefen kommer 13:30 og jobber til 21. Dette har ført til redusert trivsel hos mange av de ansatte, meg selv inkludert. Jeg vet butikksjefen er utrolig sliten også, men hun føler nok at hun ikke kan si noe, men må være lojal mot ledelsen. Er det i det hele tatt lov at normen er 7,5 timers arbeidsdager uten mulighet til pause? At det skjer fra tid til annen pga sykdom osv. er jo forståelig, men at det er sånn hverdagen skal være? Er det virkelig greit? Anonymkode: 155dc...5c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #2 Del Skrevet 4. juli 2024 Nei, pause er lovfestet. Anonymkode: 356c8...349 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #3 Del Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jobber i kjedebutikk. Det siste året har det vært mye kostnadskutt, som hovedsakelig har gått ut over bemanningen av butikken. Hver gang noen har sluttet har stillingen blitt redusert før den har blitt utlyst igjen. En 60% stilling har blitt til i underkant av 40, en 40% har blitt halvert osv. Tidligere jobbet butikksjefen 9-17 og senvakt kom på jobb 13 eller 14 og jobbet til stengetid kl 21. Da hadde vi 3-4 timer sammen hvor vi fikk gått med søppel, tatt pauser osv. Nå jobber butikksjefen 9-16:30 uten pause og senvakten jobber 16:30-21. Altså null overlapping, bortsett fra den ene dagen butikksjefen jobber sent, da jobber tidligvakten 10-15 og butikksjefen kommer 13:30 og jobber til 21. Dette har ført til redusert trivsel hos mange av de ansatte, meg selv inkludert. Jeg vet butikksjefen er utrolig sliten også, men hun føler nok at hun ikke kan si noe, men må være lojal mot ledelsen. Er det i det hele tatt lov at normen er 7,5 timers arbeidsdager uten mulighet til pause? At det skjer fra tid til annen pga sykdom osv. er jo forståelig, men at det er sånn hverdagen skal være? Er det virkelig greit? Anonymkode: 155dc...5c0 Pause er lovfestet. https://lovdata.no/artikkel/lunsj_og_andre_pauser_i_arbeidstiden/3673 Anonymkode: f79cd...d00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #4 Del Skrevet 4. juli 2024 Hmm dette lurer jeg litt på også. Jeg jobber som lærer da. Noen dager rekker jeg ikke noe særlig pause. Men vi har fått beskjed om at siden det er betalt pause så kan vi kreves å jobbe i pausen. Da får vi bare spise lunsj når elevene har dratt. Anonymkode: 8c245...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #5 Del Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hmm dette lurer jeg litt på også. Jeg jobber som lærer da. Noen dager rekker jeg ikke noe særlig pause. Men vi har fått beskjed om at siden det er betalt pause så kan vi kreves å jobbe i pausen. Da får vi bare spise lunsj når elevene har dratt. Anonymkode: 8c245...69f Hvis du må jobbe i pausen, så har du jo ikke en pause, som du har rett til. Dette er ikke i tråd med arbeidsmiljøloven. Anonymkode: f79cd...d00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #6 Del Skrevet 4. juli 2024 Men det er jo bare sjefen selv dette går utover, dere andre jobber jo ikke mer enn 4,5 timer? Jeg tipper hun gjør dette for å kunne opprettholde driften hvis økonomien er dårlig. Det er neppe så race på jobb i en butikk med bare en ansatt at hun ikke rekker å ta sg litt mat og drikke ila dagen. Pause er lovfestet som de andre sier, likevel er det rikelig med eksempler fra arbeidslivet der pausen på ingen måte er regulert, og man må ta en pause når og hvis det passer. Jeg jobber i helse der pausen er betalt, som betyr at arbeidsgiver disponerer deg hele dagen, du kan ikke gå fra arbeidsplassen, og du får ti min da og 20 min da ila dagen. Ikke uvanlig det. Anonymkode: 83c69...01f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #7 Del Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hmm dette lurer jeg litt på også. Jeg jobber som lærer da. Noen dager rekker jeg ikke noe særlig pause. Men vi har fått beskjed om at siden det er betalt pause så kan vi kreves å jobbe i pausen. Da får vi bare spise lunsj når elevene har dratt. Anonymkode: 8c245...69f Så du kan ikke spise når elevene har gått hjem, i verste fall? Det er noe litt annet enn å stå helt alene i en butikk. Anonymkode: a8193...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #8 Del Skrevet 4. juli 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Så du kan ikke spise når elevene har gått hjem, i verste fall? Det er noe litt annet enn å stå helt alene i en butikk. Anonymkode: a8193...f97 Jo, vi får spise når elevene har dratt. Er vel kanskje ikke noe regler på NÅR pausen skal tas? Da jeg jobbet i butikk vsr det noen som dropprt pausen sin og dro hjem 30 min før. Anonymkode: 8c245...69f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #9 Del Skrevet 4. juli 2024 Jeg tror dessverre det er helt vanlig at arbeidsgivere, både i privat og offentlig sektor, driter langt i bestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Det er sjelden dette gir noen som helst form for sanksjoner og Arbeidstilsynet har neppe kapasitet eller interesse av å følge det opp. På mine tilstedevakter på 18 timer (sykehuslege) skal jeg ihht tariffavtalen vår ha minst 2 timer med hvile pr vakt, det har jeg ikke hatt en eneste gang siden august i fjor. Jeg jobber 18 timer uten noen som helst form for pause og ofte med veldig høy puls størstedelen av de 18 timene. For ikke å snakke om at overtidsbestemmelsene i AML brytes grovt (de fleste på min avdeling jobber > 400 timer overtid pr år, som strengt talt burde gi arbeidsgiver en klekkelig bot eller fengselsstraff). Jeg sendte en anonym bekymringsmelding til Arbeidstilsynet i fjor uten å ha fått svar. Tror de er smertelig klar over at situasjonen er som den er på sykehus og andre offentlige institusjoner, men hvem skal de liksom sanksjonere, Helseforetakene (Staten)? Best å redde seg selv og bytte jobb hvis man kan. Anonymkode: ae41b...145 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #10 Del Skrevet 4. juli 2024 En har krav på pause, men ikke krav på å forlate butikken og sette seg ned. Altså i følge arbeidsmiljøloven er det innafor å få henge litt bak kassen mens du tar deg en skive så lenge du har lønnet pause. Så arbeidsstedet ditt gjør ikke noe galt så lenge dere får lov til det. Anonymkode: ed2c0...dc5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #11 Del Skrevet 4. juli 2024 Det er veldig vanlig at man er alene på jobb i butikk. Da har man ikke fastsatt pause med trekk i lønn, men må ta små pauser i mellom kundene og spise bak kassen. Anonymkode: 65d19...084 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #12 Del Skrevet 4. juli 2024 Når du har lønna pause kan den fint deles opp og tas litt nå og da. Ved ulønnet pause skal man i teorien ha mulighet til å forlate arbeidsplassen den halvtimen. Som lærer selv blir det ofte litt her og der. Assistentene derimot har ulønna og er strenge på sin oppsatte faste daglige halvtime. De slipper det de har i hendene og løper, og det er alltid litt ekstra vrient når de skal være med ut på tur. Så ts, jeg håpet i det minste pausen det er eksklusive om her er betalt. Anonymkode: a8193...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #13 Del Skrevet 4. juli 2024 Man har ikke krav på pause hvis man jobber 5 timer eller mindre. Det er bare sjefen som jobber lange nok vakter til at pause utløses. Dette er veldig vanlig ved bruk av deltidsstillinger rundt om at de settes opp på maks 5 timer. Anonymkode: 9396d...267 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 5. juli 2024 #14 Del Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): En har krav på pause, men ikke krav på å forlate butikken og sette seg ned. Altså i følge arbeidsmiljøloven er det innafor å få henge litt bak kassen mens du tar deg en skive så lenge du har lønnet pause. Så arbeidsstedet ditt gjør ikke noe galt så lenge dere får lov til det. Anonymkode: ed2c0...dc5 Har man ubetalt pause skal man kunne forlate arbeidsplassen. Forventes det at man blir værende skal pausen være betalt. Bare litt tilleggsinformasjon til andre som jobber i butikk og kanskje ikke har betalt pause. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #15 Del Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jobber i kjedebutikk. Det siste året har det vært mye kostnadskutt, som hovedsakelig har gått ut over bemanningen av butikken. Hver gang noen har sluttet har stillingen blitt redusert før den har blitt utlyst igjen. En 60% stilling har blitt til i underkant av 40, en 40% har blitt halvert osv. Tidligere jobbet butikksjefen 9-17 og senvakt kom på jobb 13 eller 14 og jobbet til stengetid kl 21. Da hadde vi 3-4 timer sammen hvor vi fikk gått med søppel, tatt pauser osv. Nå jobber butikksjefen 9-16:30 uten pause og senvakten jobber 16:30-21. Altså null overlapping, bortsett fra den ene dagen butikksjefen jobber sent, da jobber tidligvakten 10-15 og butikksjefen kommer 13:30 og jobber til 21. Dette har ført til redusert trivsel hos mange av de ansatte, meg selv inkludert. Jeg vet butikksjefen er utrolig sliten også, men hun føler nok at hun ikke kan si noe, men må være lojal mot ledelsen. Er det i det hele tatt lov at normen er 7,5 timers arbeidsdager uten mulighet til pause? At det skjer fra tid til annen pga sykdom osv. er jo forståelig, men at det er sånn hverdagen skal være? Er det virkelig greit? Anonymkode: 155dc...5c0 Var sånn når jeg jobbet på nille for mange år siden, verken pause eller toalettbesøk, men lov er det ikke nei. Anonymkode: 9376b...2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #16 Del Skrevet 5. juli 2024 Mine ansatte har betalt pause. Dem må være tilgjengelig hele tiden. Alltid en telefon som ringer når man har pause. Dem får å forlate arbeidsplassen så lenge dem har med seg telefonen. Stenge døren er greit. Er ikke så mange som er innom lenger lell. Og er det ingen der så ringer dem og får noen til å møte dem hvis det er behov for det. Jeg har ikke hørt noe om at dem ikke er fornøyd med det. Den kan jo i utgangspunktet styre dagen sin selv. Bare jobben blir gjort så er jeg fornøyd. Anonymkode: 53310...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #17 Del Skrevet 5. juli 2024 Be LO patruljen på besøk. Anonymkode: e7cfb...464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #18 Del Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Be LO patruljen på besøk. Anonymkode: e7cfb...464 Og hva skal de gjøre mener du? Ts har ikke kra vå pause når hun jobber under 5 timer. Anonymkode: 83c69...01f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #19 Del Skrevet 5. juli 2024 Slik er det i de aller fleste små butikker. Kjedelig men helt lovlig. Har selv jibbet slik i mange mange år. Anonymkode: 8a9f6...56f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #20 Del Skrevet 5. juli 2024 På jobben min har vi ingen pause, uansett om vakta er 5 timer, 6 timer, 8 timer, 12 timer. Vi er kun en person på jobb og vi kan ikke gå ifra med mindre vi skal på toalettet. Ellers er vi alltid tilgjengelig for kunder mens vi er på jobb. Det nærmeste vi kommer en pause er vel hvis vi er heldige og ikke har noen kunder på ei stund så vi rekker å sette oss ned og hive i oss en matbit eller når vi tar oss et par minutter til å kunne gå på toalettet. Anonymkode: 43af8...107 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå