AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #1 Skrevet 4. juli 2024 Vi har hatt vannlekkasje i et hus vi nylig har flyttet inn i, og krav er sendt til selgers forsikringsselskap da dette skyldtes en eldre skade i huset. Vi har lagt ved alle nødvendige dokumenter i kravet blant annet prisoverslag for hva skaden vil koste, utført av en rørlegger. Må vi vente med noen som helst oppussing frem til vi får svar? Eller kan vi starte prosessen uten at det gjør at vi taper saken? Anonymkode: e1484...b0f
newman01 Skrevet 4. juli 2024 #2 Skrevet 4. juli 2024 Akkurat slike spørsmål bør tas med forsikringsselskap. Du har vel en kontaktperson der. Worst case kommer motpartens forsikring på banen og antyder at skaden ikke er så stor, eller at de selv ønsker å utbedre skaden. Da kan du potensielt sitte med skjegget i postkassa. 4 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #3 Skrevet 4. juli 2024 Ville ikke gjort noe før dere får svar. Her kan det fort bli problemer. Purr heller på forsikringsselskapet. Anonymkode: 378df...e31 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #4 Skrevet 4. juli 2024 Takk for svar! Har spurt forsikringsselskapet, men dessverre bruker de veldig lang tid på å svare. Jeg antok at vi må vente men hadde et ørlite håp for situasjonen er så frustrerende. Anonymkode: e1484...b0f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #5 Skrevet 4. juli 2024 Dere bør vente. Det kan være forsikringsselskapet skal ha en egen takstperson inn for å vurdere. Anonymkode: 08c75...78c 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #6 Skrevet 4. juli 2024 Du har også plikt til å minimere skaden. Vi har akkurat opplevd noe av det samme. Kostet 30 000 å reparere taket. Tror ikke vi tar saken videre, da forsikringsselskapet til selger er kjent for å være ekstremt vanskelige. Vi må innhente masse papirer, og vi får uansett 10 000 i avkortning. Anonymkode: c1246...039 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #7 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere bør vente. Det kan være forsikringsselskapet skal ha en egen takstperson inn for å vurdere. Anonymkode: 08c75...78c Dette har de allerede sagt at de ikke trenger, noe jeg syns var litt snålt. Men det har vært noen fra vårt forsikringsselskap her og vurdert. Og i ettertid flere rørleggere. Anonymkode: e1484...b0f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #8 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du har også plikt til å minimere skaden. Vi har akkurat opplevd noe av det samme. Kostet 30 000 å reparere taket. Tror ikke vi tar saken videre, da forsikringsselskapet til selger er kjent for å være ekstremt vanskelige. Vi må innhente masse papirer, og vi får uansett 10 000 i avkortning. Anonymkode: c1246...039 Vi har endret noen ting på badet slik at skaden ikke blir verre, som et resultat av dette er badet veldig lite praktisk nå og har vært det i noen måneder allerede. Jeg tror ikke at forsikringsselskapet (Claimslink) kommer til å godkjenne kravet vårt så å gå og vente føles enormt slitsomt. Anonymkode: e1484...b0f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #9 Skrevet 4. juli 2024 Jeg har nettopp vært gjennom det samme. Mest sannsynlig vil forsikringsselskapet gi deg to valg, økonomisk erstatning eller å reparere skaden. Men det tok lang tid. Vi har hatt en sak pågående fra oktober 2023 hvor vi fikk erstatning først nå. Anonymkode: 9c7f3...655
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #10 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har nettopp vært gjennom det samme. Mest sannsynlig vil forsikringsselskapet gi deg to valg, økonomisk erstatning eller å reparere skaden. Men det tok lang tid. Vi har hatt en sak pågående fra oktober 2023 hvor vi fikk erstatning først nå. Anonymkode: 9c7f3...655 Ja, det er dette jeg frykter. Jeg tviler på at vi får noe særlig tilbake fra de og ventetiden er kjip med et nytt hus vi ikke gleder oss over like mye pga stresset dette medfører. Anonymkode: e1484...b0f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #11 Skrevet 4. juli 2024 Men de betaler vel ikke ut noe om vi allerede har fikset problemet selv? AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har nettopp vært gjennom det samme. Mest sannsynlig vil forsikringsselskapet gi deg to valg, økonomisk erstatning eller å reparere skaden. Men det tok lang tid. Vi har hatt en sak pågående fra oktober 2023 hvor vi fikk erstatning først nå. Anonymkode: 9c7f3...655 Anonymkode: e1484...b0f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #12 Skrevet 4. juli 2024 Just now, AnonymBruker said: Ja, det er dette jeg frykter. Jeg tviler på at vi får noe særlig tilbake fra de og ventetiden er kjip med et nytt hus vi ikke gleder oss over like mye pga stresset dette medfører. Anonymkode: e1484...b0f Erstatningen var ikke akkurat noe å juble for heller. Forsikringsselskapet tilbød oss først 20 000 kr. Så måtte vi hente inn estimat fra eksternt firma (betalte dette av egen lomme) som beregnet skaden til ca 80 000 kr. Det endte med at vi fikk ca 50 000 kr i erstatning. Når man trekker fra egenandel og utgifter så får vi ca 50% av estimatet. Anonymkode: 9c7f3...655
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #13 Skrevet 4. juli 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men de betaler vel ikke ut noe om vi allerede har fikset problemet selv? Anonymkode: e1484...b0f Jo, de beregner hvor mye det koster å reparere skaden. Men da må de sende et firma på befaring først. Anonymkode: 9c7f3...655 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #14 Skrevet 4. juli 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Men de betaler vel ikke ut noe om vi allerede har fikset problemet selv? Anonymkode: e1484...b0f Nei, hvis dere allerede har fikset skaden betaler de nok ingenting. Anonymkode: 9c7f3...655
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #15 Skrevet 4. juli 2024 Dere må ikke finne på å fikse skaden før forsikringen har vedtatt noe. Men jeg kjenner begynner å utbedre mens de ventet på siste instans, da fikk de ingenting. Så det er ikke verdt å ta sjansen på. Men ville tungt forsikringen og purret. Anonymkode: 5cfd0...358 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #16 Skrevet 4. juli 2024 De har svart på mailen jeg sendte de nå hvor jeg spurte. Dette er svaret deres: "Slik saken er opplyst, er det i orden for selskapet at utbedringer på badet igangsettes. Det presiseres imidlertid at dette i så fall gjøres på egen regning og risiko, og at samtykket til utbedring ikke kan forstås som en garanti for at kostnadene dekkes under forsikringen. " Så det virker jo som vi kan starte? Vi vet jo at de ikke garanterer oss noe uansett. Anonymkode: e1484...b0f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #17 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette har de allerede sagt at de ikke trenger, noe jeg syns var litt snålt. Men det har vært noen fra vårt forsikringsselskap her og vurdert. Og i ettertid flere rørleggere. Anonymkode: e1484...b0f De har vel til hensikt å ikke innvilge noen som helst erstatning. Sånne forsikringsselskaper et helt jævlige å ha med å gjøre, uansett hvor klar klagesak man har så vil de gripe ethvert lite halmstrå og sette advokatene sine på det til de får trenert saken nok og unngår utbetalinger Anonymkode: 31910...fc0
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #18 Skrevet 4. juli 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: De har svart på mailen jeg sendte de nå hvor jeg spurte. Dette er svaret deres: "Slik saken er opplyst, er det i orden for selskapet at utbedringer på badet igangsettes. Det presiseres imidlertid at dette i så fall gjøres på egen regning og risiko, og at samtykket til utbedring ikke kan forstås som en garanti for at kostnadene dekkes under forsikringen. " Så det virker jo som vi kan starte? Vi vet jo at de ikke garanterer oss noe uansett. Anonymkode: e1484...b0f Ja, dere kan sikkert utbedre skaden. Men dersom forsikringsselskapet tilbyr dere en lav erstatning (eller null) har dere ingenting å dokumentere skadene med ved en eventuell klagesak. Det er jo ingen skade lenger. Dere kan vurdere å få et annet firma til å gi et prisoverslag på hva det koster å utbedre skaden og bruke dette som dokumentasjon, i det minste. Jeg er ikke overrasket dersom dette er en strategi hos forsikringsselskapet. Bruke så lang tid på skadesaken at kunde ikke har annet valg enn å utbedre. Så tilbyr de en ekstremt lav sum. Det var som sagt det som skjedde med oss. Anonymkode: 9c7f3...655
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #19 Skrevet 5. juli 2024 Nei dere må dessverre vente. Men purre kan dere. Hele tiden! Har dere skikkelig uflaks ønsker skadevolder selv å utbedre slik som skjedde for oss. Tok nesten et år før det var i orden med ørten mer eller mindre ubrukelige håndverkere. Skaden var stor (en million) og deler av huset ubrukelig. Eneste trøst var at karma kom og tok fyren og han måtte totalt betale mer enn om vi hadde fått gjøre det med våre håndverkere. Hadde heldigvis en flink byggeleder på vår side som gikk over og ba dem gjøre ting på nytt når de prøvde seg på ulovlige/underlødige løsninger. Det var en lærepenge for oss om hvor svakt man står og hvor lite man får igjen for styr og tidsbruk. Anonymkode: 9bb08...d01
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #20 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, dere kan sikkert utbedre skaden. Men dersom forsikringsselskapet tilbyr dere en lav erstatning (eller null) har dere ingenting å dokumentere skadene med ved en eventuell klagesak. Det er jo ingen skade lenger. Dere kan vurdere å få et annet firma til å gi et prisoverslag på hva det koster å utbedre skaden og bruke dette som dokumentasjon, i det minste. Jeg er ikke overrasket dersom dette er en strategi hos forsikringsselskapet. Bruke så lang tid på skadesaken at kunde ikke har annet valg enn å utbedre. Så tilbyr de en ekstremt lav sum. Det var som sagt det som skjedde med oss. Anonymkode: 9c7f3...655 Vi har allerede dokumentert skaden til de, vi har hatt folk inne til å skrive skaderapporter OG folk til å gi overslag på hva utbedring vil koste. For å være ærlig så tror jeg ikke vi kommer til å få noe tilbake uansett. 😩 Anonymkode: e1484...b0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå