Gå til innhold

Noen her som har helseangst / hypokondri?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en nær slektning som sliter med dette, og jeg skulle gjerne ha hatt noen tips om hvordan det best kan håndteres fra et pårørendes ståsted. Ja, jeg skjønner at før eller siden så får man rett i at "man er syk", men hen er overbevist om at hen har alvorlige sykdommer selv om alle prøver tatt på de spesifikke sykdommene er negative. Og nå klarer hen ikke å sovne i det hele tatt fordi "sykdommen" gjør så hen ikke kan puste om natta... (jeg har vært i samme rom og hen puster helt ok, både før og etter at hen sovner...)

Hen nekter også å gå til psykolog, selv om hen skjønner at hen sliter med angst så er hen allikevel sikker på at det er NOE i tillegg til angsten. At angsten ikke ville kommet om det ikke var noe galt med kroppen... 

Anonymkode: 6b47c...813

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har kraftig helseangst. Og det du beskriver er helt etter boka for oss som lider av dette. Det beste du kan gjøre er å anerkjenne problemet men, ikke sykdommene som hen påberoper seg å ha. Hypokondri er en sykdom i seg selv og vi som lider av dette får altså helt ekte symptomer på sykdommer, disse symptomene samt overbevisningen om at man er syk-gjør at det er nærmest umulig å tenke at dette "bare" er angst. En feiloppfatning av Hypokondri er at vi tror at vi er syke og derfor begynner å få/tenke på oss symptomer. Men, det er faktisk motsatt. Vi starter med å få symptomer på ting ut av det blå, ofte bare fordi at av og til gjør kroppen rare ting. Men, vi tror derfor at vi er alvorlig syke og setter kroppen vår i full alarmberedskap, alle systemer fyrer og da har vi det gående. Alt vi kjenner på blir bare værre og værre for vi klarer ikke å slappe av. Jeg har hatt så ille helseangst i perioder at jeg har har hatt vanskeligheter med å gå (trodd jeg har vært nevrologisk syk), hatt problemer med å se (trodd jeg har hatt øyesykdommer). All angst handler i bunn og grunn om frykt for noe man ikke kan kontrollere. Jeg gikk til psykolog og har fått gode verktøy til å håndtere angsten min, det går aldri 100% over, men på en skala fra 1-10 hvor nivået lå på 9 før, så er det på 3 nå, og derfor betraktelig bedre. Det er synd at den du skriver om ikke vil gå til psykolog men, kanskje hen er så fanget i angsten at det pr nå ikke har noen hensikt heller. Prøv å les bøkene til Ingvard Wilhelmsen og prøv å Google litt på nett. Det finnes masse litteratur og hjelp for dette men, det er et stort tema så man må lete litt.

Anonymkode: e95e2...079

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fortelle han at selv om han går til psykolog (eller annen behandler) så betyr ikke det at han aldri får lov å dra til fastlegen mer. De to tingene utelukker ikke hverandre. Man kan få behandling for angst og fremdeles oppsøke lege hvis man tror man er syk. Greia er bare det at etter å ha fått behandling for helseangsten så vil han forstå bedre når han har angst og når han faktisk er syk. Det føles faktisk helt fantastisk for noen som har hatt helseangst og jeg vil anbefale det på det sterkeste.

Anonymkode: d33a0...e61

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...