Gå til innhold

Om selvinnsikt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser nå at selvinnsikt er en sjelden egenskap, at kun 10-15 % av befolkningen har det. 

Researchers confirmed in the Harvard Business Review that the majority of us are deluded about ourselves and how others experience us: “Even though most people believe they are self-aware, self-awareness is a truly rare quality: We estimate that only 10–15 percent of the people we studied actually fit the criteria.”1

https://kirstenpowers.substack.com/p/why-most-people-lack-self-awareness?r=180ck&utm_campaign=post&utm_medium=web&triedRedirect=true

Hva tenker/synes/føler dere om det? 😊 

Anonymkode: 5358b...43d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg leser nå at selvinnsikt er en sjelden egenskap, at kun 10-15 % av befolkningen har det. 

Researchers confirmed in the Harvard Business Review that the majority of us are deluded about ourselves and how others experience us: “Even though most people believe they are self-aware, self-awareness is a truly rare quality: We estimate that only 10–15 percent of the people we studied actually fit the criteria.”1

https://kirstenpowers.substack.com/p/why-most-people-lack-self-awareness?r=180ck&utm_campaign=post&utm_medium=web&triedRedirect=true

Hva tenker/synes/føler dere om det? 😊 

Veldig interessant artikkel, btw. 

AnonymBruker
Skrevet

Du vet jo hva Ibsen sier om dette, og jeg tror de fleste av oss har behov for å fortelle oss noen livsløgner.

Anonymkode: 21189...2e8

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det stemmer nok på en prikk, og at jeg selvsagt er blant de 10-15% som har det. 😉

Spøk til side, syntes det var en interessant artikkel og tror absolutt at det stemmer. Jeg vet jo med meg selv hvordan skam har bidratt til fornektelse av negative egenskaper og manglende ansvarstaking for dårlig oppførsel.

Samtidig er det jo også en viss grad av dette som er ønsket om å presentere seg bedre enn man er (social desirability bias), selv om det kanskje slår ut feil akkurat i denne sammenhengen. La oss si jeg er sårbar for kritikk, og om jeg snakket ærlig med en psykolog kunne jeg kanskje innrømmet det, mens i spørsmål i en slik studie kjenner jeg på skam over det og innrømmer det ikke, som gjør at jeg tilsynelatende har enda lavere grad av selvinnsikt. 

Self-serving bias "Nei, jeg er ikke sånn egentlig, det var bare fordi x akkurat denne gangen", og så vet andre at det er sånn jeg alltid er. Jeg har mange blinde flekker, og egentlig er det litt ubehagelig. Jeg tror det er her gode vennskap kommer inn, noen som våger å fortelle deg hvordan du er, på godt og vondt. Jeg tenker en del på hva som er negativt med meg, og jobber med det. Øke mentaliseringsevnen, se andre innenfra og se seg selv utenfra. 

Tror det også gjelder positive egenskaper, at en har en tendens til å tenke feil om hva som er positivt, ikke gi seg selv nok kred for det som er bra. Og så heller omformulere det til noe negativt fordi en er redd for å være "for mye". 

Til sist tror jeg også det handler om i hvor stor grad en kjenner andre. F.eks vil jeg tro at en gruppe ingeniører ville sett meg som for følelsesstyrt, mens introspektive, alternative følesesmennesker kanskje så meg som for intellektualiserende. Å forstå hvordan andre vurderer en innebærer å se hvordan de andre er også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...