Gå til innhold

Vaskerom, kan jeg bruke smartpanel?


Linda1972

Anbefalte innlegg

Pusser opp vaskerommet, men budsjettet holder ikke til baderomsplater. Og jeg orker ikke jobben med å fjerne gammel tapet (den er delvis ødelagt, og kan ikke males). 

Jeg har lyst til å bare smekke opp smartpanel, evt. male det med våtromsmaling. Noen som har gjort dette? 

Vet at smartpanel ikke anbefales til våtrom, med vi tørker ikke klær der inne, og har en luftavfukter stående. Har kondenstørketrommel, så litt fukt kan det bli. Har aldri opplevd vaskerommet som fuktig, på de 20 årene vi har bodd der. 

Gode råd ønskes 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lam du fint gjøre! Vaskerom har ikke så mye fuktighet.

Jeg har hatt det tidligere og var veldig fornøyd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (11 minutter siden):

Det lam du fint gjøre! Vaskerom har ikke så mye fuktighet.

Jeg har hatt det tidligere og var veldig fornøyd 

Så godt å høre at det funker, takk for svar! 

Hadde du bare smartpanel, eller malte du med våtromsmaling oppå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linda1972 skrev (7 timer siden):

Så godt å høre at det funker, takk for svar! 

Hadde du bare smartpanel, eller malte du med våtromsmaling oppå? 

Jeg hadde bare panel og lufteluke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God informasjon her: https://www.dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/13/vi/13-15

Har du sluk i rommet? Da er det aller viktigste tett gulv, riktig fall mot sluk og at smartpanelet avsluttes 2,5cm over gulvet.

Har du vask i rommet? Da ville jeg hatt en plate bak for å unngå vannsøl, eventuelt malt med våtromsmaling i 0,5m rundt vasken, ref. tegning. (Male alt med våtromsmaling kan da nesten være like greit.)

Hvis det ikke er sluk eller vask, kjør på med smartpanel og vanlig maling. Da kan du regne rommet som et "tørt rom med vaskemaskin" og ikke et våtrom 😊

"Hva menes med vaskerom? Er det krav til at vaskemaskinen står i våtrom?

Med "vaskerom" menes et rom som har som hovedfunksjon å brukes til vask, det vil si tilrettelagt for vask av klær for hånd, drypptørk eller lignende som gir vannsøl i rommet. Et rom som er tiltenkt plassering av vaskemaskin, blir dermed ikke nødvendigvis et vaskerom, hvis rommets hovedfunksjon er noe annet, for eksempel kjøkken. Dersom det klargjøres for vaskemaskin på et rom som ikke er våtrom, utløses det krav om overløp eller tilsvarende sikring mot fuktskader (automatisk lekkasjestopper) etter § 15- 5."

Anonymkode: 3ce90...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at du maler platene med maling som tåler vannsøl. Vi hadde smartpanel på vaskerom, i gang og på toalettrom der vi bodde før, og med en gang det ble en dråpe som ble hengende (vannsprut) så svall platen og det bulet litt ut akkurat der vanndråper hadde vært. Ble veldig fint når vi hadde hund som ristet seg etter tur i regnvær, og når vi skulle bytte varmtvannsbereder på vaskerommet. Og ikke minst bak vasken på toalettrommet 🙈 

Heldigvis oppdaget vi det før det ble for ille og vi fikk malt opp alt og satt opp sprutsone bak vaskene. 

Anonymkode: 48e99...2d7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...