Gjest gjest1 Skrevet 15. februar 2006 #1 Skrevet 15. februar 2006 Jeg aner ikke hvor det passer å legge denne tråden, så jeg prøver her. Jeg tenkte jeg skulle høre litt om det er noen her inne som har noe å si om Sandnes. Er det et ok sted? Eller er det kun en forstad til Stavanger uten eget særpreg? Er det ålreite restauranter og bra kaféliv der? Kan en urban sjel overleve der et år, eller passer det bedre for de som trives på bygda? Hva med barnehagedekning? Ja, i det hele tatt. Jeg lurer på mye. Er det noen med førstehåndskjennskap som vil fortelle litt?
Gjest King James Skrevet 15. februar 2006 #2 Skrevet 15. februar 2006 Sandes er bare en by man kjører igjennom på vei til Stavanger Men det er en by det bor tross alt ca 35.000 mennesker der. Etter min efaring er det en kjedelig by men nå har jeg tross alt bare vert der noen få ganger og da bare for og gå innom en butikk på vei opp til hytta. Og en gang i sentrum som virker kjedlig.
Arkana Skrevet 15. februar 2006 #3 Skrevet 15. februar 2006 Sandes er bare en by man kjører igjennom på vei til Stavanger Det kommer vel an på hvem du spør. Samboeren min er fra Stavanger og vil nok være veldig enig med deg, men ikke si det høyt til en Sandnesbu. Men det er en by det bor tross alt ca 35.000 mennesker der. ← Tja, Sandnes er faktisk Norges 9. største by med 58 000 innbyggere. Ellers skal jeg ikke si så mye om Sandnes siden jeg bare har vært der noen få ganger (hvis vi ser bort fra turer til Kvadrat, Norges største kjøpesenter). Personlig synes jeg Stavanger er både koseligere og en penere, rett og slett en flott by, mens Sandnes er litt... ja, kjedelig kanskje? Men alt er jo pakket så tett sammen borti der at jeg tror du uten problemer kan bo i Sandnes et år. Har du behov for litt byliv er Stavanger bare et steinkast unna likevel.
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2006 #4 Skrevet 15. februar 2006 Jeg synes Sandnes er en ganske kjekk by, og hadde uten tvil klart å bo der selv om jeg er et såkalt bymenneske. Spesielt med tanke på at det bare tar ca ti minutter med tog til Stavanger.
Sniglå Skrevet 15. februar 2006 #5 Skrevet 15. februar 2006 Jeg liker nå Sandnes, men så er jeg jo født og oppvokst der, så jeg vet ikke om jeg har lov til å uttale meg
mixci Skrevet 15. februar 2006 #6 Skrevet 15. februar 2006 Hah! Som ekte Siddis, så er Sandnes verre enn minste bygda en eller annen plass. Byen har sikkert sjel for dem som har bodd der hele livet sitt, men jeg ser ingen sjel der.. I det hele tatt.. Utelivet kan ikke måle seg med Stavanger sitt, men igjen, Stavanger sitt er ikke det beste det heller... Det bor mange folk i Sandnes, men byen/downtown er ikke særlig mye å skryte av. Da ville jeg heller brukt penger på å komme meg til Kvadrat eller Stavanger. Ellers så er jo Sandnes mer en bondeby enn en storby synes jeg. Men hvis du elsker å sykle, så er Sandnes plassen for deg.. Det er jo tross alt Norges sykkelby..............
Væren Skrevet 15. februar 2006 #7 Skrevet 15. februar 2006 Jeg har bodd både i Stavanger og Sandnes, og har nok helt klart mest forhold til Stavanger som bysentrum. Ellers har Sandnes utviklet seg veeeeeldig mye etter at vi flyttet derfra for 18 år siden! Det er godt utvalg i butikker / kjøpesenter og spisesteder og alt man trenger i en by, så det bør absolutt gå veldig bra an å leve der ett år! Og enda lengre! Langgata er ei koselig gågate. Det er fin gjestehavn med utesteder rundt havna. Flott om sommeren! Og så er det 10 minutter til Stavanger som jo klart er en storby i forhold. Midt i mellom finner du Kvadrat, som vel fortsatt er landets største kjøpesenter, IKEA, Biltema ( ) og mye mer! Og så er det ikke langt til Kongeparken som er supert om sommeren, mange kjekke attraksjoner. Litt lengre nord, over fjorden, ligger Rogalands hovedstad og den flotteste byen av alle; Haugesund. Det går også an å komme seg dit på ca 2,5 timer fra Sandnes! Og barnehagedekningen bør vel være rimelig god, vil jeg tro - uten at jeg vet noe om dette. Og så sier de ikke "Sandnes" om byen sin, men "Sanniss" eller noe sånt! Ikke sant, Sniglå?
mixci Skrevet 15. februar 2006 #8 Skrevet 15. februar 2006 Sist jeg hørt noen si Sanniss var når Sibbe(bedre kjent som Kristian Valen) sang om Sandnes. De jeg kjenner som bor der sier mer eller mindre Sanness.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2006 #9 Skrevet 15. februar 2006 58.000 skal si jeg var på jorde med innbygger tallet.
Sniglå Skrevet 15. februar 2006 #10 Skrevet 15. februar 2006 Og så sier de ikke "Sandnes" om byen sin, men "Sanniss" eller noe sånt! Ikke sant, Sniglå? ← Mjjooo...Kanskje noen. Men så har jeg blitt beskyldt for å snakke litt penere enn de skikkelig inngrodde Sandnes-beboerne. (Sikkert fordi jeg ikke har bodd der på noen år, og fordi jeg har vokst opp med en far fra Bergen og en mor fra Kristiansand :rosasmil:)
Væren Skrevet 15. februar 2006 #11 Skrevet 15. februar 2006 Kanskje mange! Men det er bare koselig, da!
Gjest Tristessa Skrevet 15. februar 2006 #12 Skrevet 15. februar 2006 Sandnes er... Sandnes for meg. Nå er jeg født og oppvokst i Stavanger, så jeg synes at Sandnes er som en kuriositet å regne egentlig. Ser man vekk fra havneområdet, synes jeg Sandnes ligner som hvilken som helst mindre by i Norge. Kjipt og kjedelig. Sorry!
mixci Skrevet 15. februar 2006 #13 Skrevet 15. februar 2006 Heeeeeeeeeeeeeeeeelt enig.. Ser ikke gleden i havneområdet heller jeg.. Setter meg heller på brygga i Vågen i Stavanger med jordbær og moreller fra Torget :D Iiiiih!! Gleder meg til sommeren :D
Væren Skrevet 15. februar 2006 #14 Skrevet 15. februar 2006 Men nå handlet det vel om Sandnes - og ikke Stavanger? Jeg er jo enig i at det er mye mer atmosfære i havna i Stavanger enn det er i Sandnes, men prøvde bare å trekke fram noe fint om byen. Og jeg synes nå det er et pluss at byen ligger til sjøen, da...
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2006 #15 Skrevet 15. februar 2006 Alle de jeg kjenner fra Stavanger sier Sandnes er stedet Gud glemte og fanden forlot, men jeg vet ikke jeg, for har ikke vært der
mixci Skrevet 15. februar 2006 #16 Skrevet 15. februar 2006 Jamen vi vil jo ikke si noe fint om Sandnes Kom til Stavanger
Gjest Ninakanin Skrevet 15. februar 2006 #18 Skrevet 15. februar 2006 58.000 skal si jeg var på jorde med innbygger tallet. ← http://no.wikipedia.org/wiki/Sandnes Ja du var det faktisk
vilde Skrevet 15. februar 2006 #19 Skrevet 15. februar 2006 Sandnes er på størrelse med Drammen, de konkurrerer hvert år om hvem som havner først på lista når det gjelder innbyggertall. Det er endel cafeer der, Norges største handlesenter (Kvadrat) og har det som andre byer på denne størrelsen har. En helt oki plass å bo det!
Arkana Skrevet 15. februar 2006 #20 Skrevet 15. februar 2006 (endret) Slettet, skrev feil. Endret 15. februar 2006 av Arkana
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå