Hildamaria Skrevet 3. juli 2024 #1 Skrevet 3. juli 2024 Vi holder på å skrive ektepakt og testamente. Har mine, dine og vårt barn. Klarer ikke å bestemme meg for hva jeg synes om dette med å sitte i uskiftet bo. Det er jo fint å sikre ektefellen, men samtidig er det jo litt dårlig gjort mot ungene? Man kan jo si at voksne unger bør klare seg selv, men bør ikke ektefellen det også? Jeg vet at de må skrive under, men det er en annen diskusjon. Og hvis vi skal ha så store livsforsikringer at vi kan kjøpe ut hverandres barn, vil det jo koste mange tusen i måneden. Vil gjerne ha erfaringer, fakta og synspunkt!
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #2 Skrevet 3. juli 2024 Har ikke erfaring selv. Men jeg ville sett på hvordan dette påvirker barna. Har dere andre verdier enn felles hjem som kan holdes utenfor uskifte slik at barn får arv. Hvordan er det med barna viss mann faller fra før de er myndige. Ved et ekteskap med felles barn er det viktig med uskifte også for å sørge for at gjenlevende har et hjem å ta vare på barna i. Her har jo dere fellesbarn som vil nyte godt av uskifte, samme med gjenlevende sine barn men da de barna som er kun den avdøde sine vil jo sannsynligvis ha en annen foreldre som da tar på seg ansvaret så de barna vil jo ikke få noe ut av uskifte. Jeg ville ha sikret gjenlevende ektefelle på et vis men det er ikke lov med uskifte viss man har barn fra tidligere uten at de skriver under på det selv. Hvordan det er når barna er mindreårige vet jeg ikke. Viss barna godtar uskifte ville jeg fortsatt sikret at barna fikk noe arv viss jeg falt fra ung. Anonymkode: 22760...621
Hildamaria Skrevet 3. juli 2024 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2024 Takk for svar. Både hans og mine barn er myndige, mens felles barn er under 10. Jeg har tenkt på at det går jo an å ha en avtale om å kunne sitte i uskiftet bo til felles barn er voksent i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #4 Skrevet 3. juli 2024 Jeg har flere både biologiske søsken og stesøsken. Har skrevet under på at de kan sitte i uskiftet bo. Synes absolutt ikke det er dårlig gjort. Det er det beste for dem, og vi er voksne mennesker med egne liv og trenger ikke å få kloa i noen arv fortest mulig. Mange som er gift må vel i verste fall selge boligen de bor i hvis partner dør og de ikke sitter i uskiftet bo. Jeg synes det er ganske forferdelig, og ønsker absolutt ikke at forelderen min eller ektefellen skal måtte flytte fra sitt hjem fordi vi liksom skal få arv fortest mulig. Anonymkode: 939bb...3a6 2 1
Hildamaria Skrevet 3. juli 2024 Forfatter #5 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har flere både biologiske søsken og stesøsken. Har skrevet under på at de kan sitte i uskiftet bo. Synes absolutt ikke det er dårlig gjort. Det er det beste for dem, og vi er voksne mennesker med egne liv og trenger ikke å få kloa i noen arv fortest mulig. Mange som er gift må vel i verste fall selge boligen de bor i hvis partner dør og de ikke sitter i uskiftet bo. Jeg synes det er ganske forferdelig, og ønsker absolutt ikke at forelderen min eller ektefellen skal måtte flytte fra sitt hjem fordi vi liksom skal få arv fortest mulig. Anonymkode: 939bb...3a6 Takk, det var jo egentlig litt godt å høre:) Kanskje det er jeg som overtenker bare!
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #6 Skrevet 4. juli 2024 Vi har bestemt oss for å ikke sitte i uskiftet bo. Jeg ønsker at mine barn skal arve meg når jeg faller fra, uavhengig av ham. Vi har tegnet livsforsikringer, og ja, det koster endel dessverre, men syntes det er verdt det. Noen lever til de er 72, imens andre nesten blir 100. Jeg tenker at voksne barn gjerne har barnebarn som de vil gi videre litt arv til, for å hjelpe dem inn på boligmarkedet feks. Anonymkode: 31008...020
Hildamaria Skrevet 4. juli 2024 Forfatter #7 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi har bestemt oss for å ikke sitte i uskiftet bo. Jeg ønsker at mine barn skal arve meg når jeg faller fra, uavhengig av ham. Vi har tegnet livsforsikringer, og ja, det koster endel dessverre, men syntes det er verdt det. Noen lever til de er 72, imens andre nesten blir 100. Jeg tenker at voksne barn gjerne har barnebarn som de vil gi videre litt arv til, for å hjelpe dem inn på boligmarkedet feks. Anonymkode: 31008...020 Jeg er enig med deg. Jeg tenker også at jeg ikke vil forringe arven til barna, men samtidig føler jeg at det å ikke kunne sitte i uskiftet bo forringer fellesskapsfølelsen mellom meg og mannen, og følelsen av å skape et felles hjem. Hva tenker du/dere rundt det?
nordlending Skrevet 4. juli 2024 #8 Skrevet 4. juli 2024 Sjekk om dere får livsforsikring gjennom fagforening, det er mye rimeligere.
Hildamaria Skrevet 4. juli 2024 Forfatter #9 Skrevet 4. juli 2024 nordlending skrev (32 minutter siden): Sjekk om dere får livsforsikring gjennom fagforening, det er mye rimeligere. Har livsforsikring gjennom fagforening nå, men må øke den betraktelig hvis det skal bli nok utbetalt. Hvor store forskjeller er det på forsikringselskapene? Med medlemskap i fagforening?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå