Gå til innhold

Er blitt svindlet via Finn /betaling har skjedd med Vipps. Hvordan finne vedkommende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Vit en ting.

Finn driter i det. 

Anonymkode: 693c4...4a8

Jeg regner ikke med at de gjør noe, det er derfor jeg ønsker å finne vedkommende selv

Anonymkode: b47eb...96f

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har søkt i skattelistene, og finner vedkommende der. Står ikke adresse, bare hvilken kommune det er snakk om. Det er et litt spesielt navn, tyder på utelands opprinnelse med med - nilsen f.eks.  Det er typisk for folk som vil unngå å bli diskriminert basert på opprinnelse. Jeg trodde først jeg kommunisert med en norsk person, før jeg fant ut hele navnet.  Jeg har funnet en knytning til en perifer person jeg kjenner til i mitt område, samtidig er postnr på skattetaten på et helt annet sted, men skal fortsette å lete. 

Nå må du gi deg...

Hadde sympati for deg før jeg leste denne kommentaren. 

Anonymkode: c2a71...cc3

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nå må du gi deg...

Helt  enig. Enten er dette en «skap debatt» tråd, eller så er ikke ts helt frisk. For å  personforfølgelse noen på denne måten, uansett svindel, er langt unna normalen. 

Anonymkode: 23f42...b2d

• Liker 1
AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå må du gi deg...

Altså, jeg nevnte det fordi jeg er kjent med praksis og kan utfra det fulle navnet peile inn ca bakgrunn. Ikke av rasistiske grunner, men pga kjennskap til dette via  kollegaer og og i øvrig bekjentskapskrets. Det er fordi et "norsk" navn i utgangspunktet kan fremstå som mer tillitvekkende og er en form for kapital ved f.eks jobbsøking, leiemarked eller som i mitt tilfelle, ved kjøp og salg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Altså, jeg nevnte det fordi jeg er kjent med praksis og kan utfra det fulle navnet peile inn ca bakgrunn. Ikke av rasistiske grunner, men pga kjennskap til dette via  kollegaer og og i øvrig bekjentskapskrets. Det er fordi et "norsk" navn i utgangspunktet kan fremstå som mer tillitvekkende og er en form for kapital ved f.eks jobbsøking, leiemarked eller som i mitt tilfelle, ved kjøp og salg. 

Jeg snakker ikke om rasisme, men om fordommer og generaliseringer. 

Les kommentaren din en gang til. Du har en holdning "typisk utlending å svindle, nordmenn svindler aldri". 

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt  enig. Enten er dette en «skap debatt» tråd, eller så er ikke ts helt frisk. For å  personforfølgelse noen på denne måten, uansett svindel, er langt unna normalen. 

Anonymkode: 23f42...b2d

Det er ikke personforfølgelse, jeg ønsker å få identitet bekreftet for å ta det videre rettslig. Siden slike saker normalt blir henlagt, vil jeg ikke uten videre godta at man skal kunne svindle folk på den måten, uten noe som reaksjon. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker

Hvis brukeren har en aktiv Finn-profil der andre brukere har lagt inn vurderinger: Send en forespørsel til en håndfull av disse der du forklarer saken og spør om de har en adresse på vedkommende.

Anonymkode: 13f67...e67

• Liker 1
AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Les kommentaren din en gang til. Du har en holdning "typisk utlending å svindle, nordmenn svindler aldri". 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis brukeren har en aktiv Finn-profil der andre brukere har lagt inn vurderinger: Send en forespørsel til en håndfull av disse der du forklarer saken og spør om de har en adresse på vedkommende.

Anonymkode: 13f67...e67

Bruker er nå blitt slettet, så ikke mulig å se vurderinger

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da har jeg uttrykt meg dårlig eller blitt feiltolket. Jeg personlig innehar ingen spesielle fordommer mot utlendinger som sådan. Vil heller si det handler om god forståelse og inngående kjennskap til ulike kulturer og forskjellig "mindset". Jeg er en del av et internasjonalt miljø og vi snakker åpent om våre oppfatninger/evt misoppfatninger oss imellom. Det er interessant og lærerikt og motvirker nettopp "dårlige" holdninger. Men fakta er at på bakgrunn av dette, vil jeg agere ulikt i forskjellige situasjoner basert på den kunnskapen.  Jeg har også hjulpet flere av mine utenlandske  kollegaer og venner i kraft av min kapital som nordmann, fordi de selv har kommet til kort og derav trengte et "norsk" alibi.

• Liker 1
AnonymBruker

Har du kontaktet Vipps? Mulig de kan sperre vedkommede ute? Kanskje ikke når nummeret er ute av drift da men. 

Lå det en mailadresse knyttet til Finn-kontoen hans, kan du sende melding/varsel om at du går til forliksrådet der? Eller den var kanskje slettet.. 

Antar du har gjennomsøkt sosiale medier? 

Er bildene fra annonsen tatt fra nettet (gjør bildesøk), eller kan du laste dem ned og se i geolokasjon hvor det er tatt? Last ned bildet, høyreklikk, gå på properties/egenskaper, i en av fanene der er det GPS-koordinater - gitt at det er tatt med denne egenskapen slått på.

Jeg synes ikke stalking for å finne ut hvem det er, er langt utenfor normalen, jeg hadde gjort det samme, funnet adressen og meldt fra om at det blir sak i forliksrådet.

Jeg er litt sånn "some you win, some you lose" i livet, men akkurat sånne ting blir jeg også irritert av, av prinsipp. Jeg har blitt svindlet tre ganger og fikk pengene tilbake, men da har jeg brukt paypal og kredittkort. Lett å være etterpåklok her, men du bør ikke bruke debetkort nesten til noe som helst på nett.

Anonymkode: d7a89...6b8

• Liker 1
AnonymBruker

Du kan be om informasjon/personopplysninger fra folkeregisteret via Altinn. Jeg ble svindlet og hadde da navn og telefonnummer, men manglet adresse. Sendte inn skjema via altinn og fikk utlevert folkeregistrert adresse. 

Anonymkode: 85461...a75

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk forresten min sak behandlet og har fått erstatning ila noen år. Men min svindler var anmeldt av flere, større sjanse for at politiet tar saken da.

Anonymkode: 85461...a75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...