Gå til innhold

Jord til såing av plen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tatt bort ca 6kvm med heller i hagen. Ønsker bare plen. Der ble det et nedsøkk på ca 5 cm på hele området. Var på plantasjen for å få veiledning angående hva slags jord til å fylle opp dette «hullet»,  samt gressfrø. Jeg endte opp med plantejord, som jeg har lagt utover, og oppdsger etterpå at jeg må ha sandholdig jord. Finner ikke utav hva slags sandholdig jord jeg skal ha, evt hva slags sand jeg kan blande inn i den jorda jeg har. Har lest at det finnes toppdressing, men forstår det sånn at dette er oppå eksisterende plen, og ikke ment for å fylle 5 cm i høyden. Noen som kan hjelpe meg her? 😊

Anonymkode: df06c...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror det vil gå helt fint med den jorda du har. Vi fikk iallefall et bra resultat da vi fikset noen deler av plenen med det i fjor.

Anonymkode: acd6f...a77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vanligste er å kjøpe plenjord i "løsvekt" når man skal ha større mengder. 

Anonymkode: 8daed...525

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dressjord kan brukes, det er bare dyrt

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du ikke ha sandholdig jord til en sånn reparasjon. Gress vokser i det aller meste, så lenge jorda ikke pakker seg pga. Tråkk. 
Jord med sand har bedre bæreevne enn ren mold/organisk jord. Sandkornene bidrar til å opprettholde porøsitet, slik at røttene har tilgang til vann og luft. 
Men jo høyere andel sand, jo raskere vaskes næring ut, samt at det tørker fortere. 
Sandholdig jord er viktigst der plenen har høy belastning og tråkk. (Golfbaner, skole, offentlige parker.)

Du kan fint toppdresse med sand om du vil. Man kan bare blande inn litt sand i jorden man har lagt ut og rake det inn. Men det viktigste er å så, gjødsle og vanne -så får gresset fart. 😊

Anonymkode: dfaa6...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt plantejord til å fylle igjen et bed midt på plenen. Det funka fint.

Bare pass på at du tråkker det godt til og fyller på flere ganger, og gjerne vann godt så det synker sammen. Plantejord er gjerne "luftig", så den må gjøres mer kompakt. Og så hjelper det på når plenen begynner å vokse. 

Anonymkode: c3820...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...