Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om privatliv i deres forhold/ekteskap?

Er så nysgjerrig på hva folk tenker om akkurat det, for regner med det er mange meninger. :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er privatliv? Her har vi egentlig ikke noe privat, men samtidig så sjekker man ikke den andre sin telefon feks eller mailer. Handler om respekt for den andre og den som evt sender sms/mail etc. 

Mannen sin telefon er en jobbtelefon, og han har meldinger og tilganger som er private, han har aldri nektet meg å se, men jeg gjør det jo ikke. Jeg kan ha private papirer fra jobb hjemme og han ser jo ikke på de. De er private uten at vi skjuler det fra den andre. 

Anonymkode: 14940...d1f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Privatliv er utrolig viktig for meg.

Jeg vet ikke helt hva du legger i begrepet, da. Det kan jo være så mangt.

Men først og fremst, er det viktig (for meg) å ha for eksempel mobiltelefon og pc privat, holde noen samtaler og "hemmeligheter" som tilhører andre venner private, hadde jeg skrevet en dagbok hadde den også vært privat, bare loggen min på google og innleggene mine på KG er private. Å lese mine meldinger, brev, gå inn å mine sosiale medier-kontoer, er et stort overtramp over min rett til privatliv.

Det er viktig for meg å ikke bli overvåket, kontrollert eller avhørt.

Jeg trenger og alenetid som er privat, vi snakker om å bygge hus sammen og da skal jeg ha et eget privat bad. Og da mener jeg bare mitt, hvor jeg bare har mine ting, og som bare jeg bruker, hvor han "aldri" får komme inn. En woman-cave om du vil 😅

Kjæresten min vet jo det meste om meg da, jeg er en åpen bok. Men retten til og respekten for privatliv må være der.

Anonymkode: 1916d...61e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Privatliv er utrolig viktig for meg.

Jeg vet ikke helt hva du legger i begrepet, da. Det kan jo være så mangt.

Men først og fremst, er det viktig (for meg) å ha for eksempel mobiltelefon og pc privat, holde noen samtaler og "hemmeligheter" som tilhører andre venner private, hadde jeg skrevet en dagbok hadde den også vært privat, bare loggen min på google og innleggene mine på KG er private. Å lese mine meldinger, brev, gå inn å mine sosiale medier-kontoer, er et stort overtramp over min rett til privatliv.

Det er viktig for meg å ikke bli overvåket, kontrollert eller avhørt.

Jeg trenger og alenetid som er privat, vi snakker om å bygge hus sammen og da skal jeg ha et eget privat bad. Og da mener jeg bare mitt, hvor jeg bare har mine ting, og som bare jeg bruker, hvor han "aldri" får komme inn. En woman-cave om du vil 😅

Kjæresten min vet jo det meste om meg da, jeg er en åpen bok. Men retten til og respekten for privatliv må være der.

Oi, da verdsetter du privatlivet i høy grad😂 om dere ikke kan dele bad. Men for all del, ingen fordømmelse. Har bare ikke hørt om det før. 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dagboka mi er privat.

Mobilen og pc er langt på vei privat. 

Nettbanken min, bankkort ol. er privat.

Jobb-pc og innlogginger relevante for jobb er 100 % privat, han har ingen som helst tilgang. Jeg har aldri noen låne min jobb-pc, ikke en gang kolleger. 

Anonymkode: 721f7...b19

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er privatliv? Her har vi egentlig ikke noe privat, men samtidig så sjekker man ikke den andre sin telefon feks eller mailer. Handler om respekt for den andre og den som evt sender sms/mail etc. 

Mannen sin telefon er en jobbtelefon, og han har meldinger og tilganger som er private, han har aldri nektet meg å se, men jeg gjør det jo ikke. Jeg kan ha private papirer fra jobb hjemme og han ser jo ikke på de. De er private uten at vi skjuler det fra den andre. 

Anonymkode: 14940...d1f

Neida, man sjekker ikke andres mail og telefoner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dagboka mi er privat.

Mobilen og pc er langt på vei privat. 

Nettbanken min, bankkort ol. er privat.

Jobb-pc og innlogginger relevante for jobb er 100 % privat, han har ingen som helst tilgang. Jeg har aldri noen låne min jobb-pc, ikke en gang kolleger. 

Kun IT-mannen som for trykke på min jobb-pc bortsett fra meg. Men veldig naturlig at jobb-pc er privat, men så har ikke jeg noe «privat» på jobb-pc. Da det er full innsikt i hva du har på pc for sjefer og it-avdeling. Så om du lagrer private bilder etc. er de ikke lengre «private».

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er ingenting privat, men det betyr ikke at vi har behov for å vite alt. Vi går for eksempel aldri inn på hverandres telefoner eller sosiale medier, men hvis det skulle være nødvendig, så hadde ikke det vært noen Big deal. Blant annet trengte jeg å finne en mail som ble sendt til mannen min. Mannen min var ikke hjemme og mailen måtte videresendes raskt, så da fikk jeg beskjed om å gå inn på hans mail og sende den videre. Jeg leste ikke noen andre mailer, skummet heller ikke gjennom kontakter eller temaer, for jeg var kun interessert i denne ene mailen.

Slik har vi hatt det i 25 år. Skulle en av oss plutselig begynne å vokte telefonen, eller bytte kode og passord på ting, så hadde nok ting endret seg ganske drastisk. Da blir noe skjult med vilje og da vil man gjerne komme til bunns i hvorfor.

Anonymkode: 94bd2...58b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi går ikke inn på den andres telefon med mindre den andre sier vi skal, har ikke hverandres passord og heller ikke tilgang til hverandres pc’er (jobb-pc’er). 

Dersom han f.eks. er bortreist, har jeg ikke behov for å vite hva han gjør til en hver tid eller hvem han er sammen med. Jeg opplyser heller ikke nødvendigvis hvem jeg er sammen med eller skal treffe, med mindre han spør. 

Det eneste jeg krever er litt oversikt over hva han har på konto og at han faktisk setter noe inn på sparekonto, fordi pengene sitter fort litt løst om han synes han har mye på konto. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hos oss er ingenting privat, men det betyr ikke at vi har behov for å vite alt. Vi går for eksempel aldri inn på hverandres telefoner eller sosiale medier, men hvis det skulle være nødvendig, så hadde ikke det vært noen Big deal. Blant annet trengte jeg å finne en mail som ble sendt til mannen min. Mannen min var ikke hjemme og mailen måtte videresendes raskt, så da fikk jeg beskjed om å gå inn på hans mail og sende den videre. Jeg leste ikke noen andre mailer, skummet heller ikke gjennom kontakter eller temaer, for jeg var kun interessert i denne ene mailen.

Slik har vi hatt det i 25 år. Skulle en av oss plutselig begynne å vokte telefonen, eller bytte kode og passord på ting, så hadde nok ting endret seg ganske drastisk. Da blir noe skjult med vilje og da vil man gjerne komme til bunns i hvorfor.

Anonymkode: 94bd2...58b

Jeg skjønner aldri hvordan folk kommer oppi disse situasjonene. Min mann kommer neppe i en situasjon hvor han må akutt må gå inn på og hastesende mine mailer videre, for det kan jeg jo gjøre raskere selv og nesten hvor som helst fra med 2 tastetrykk på mobilen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fervidol skrev (48 minutter siden):

Oi, da verdsetter du privatlivet i høy grad😂 om dere ikke kan dele bad. Men for all del, ingen fordømmelse. Har bare ikke hørt om det før. 😊

Jeg så et intervju med en som hadde vært gift i hundre år og og ble spurt hva som var hemmeligheten til et langt ekteskap - svaret var "separate bathrooms" :D 

Handler ikke om at jeg ikke kan dele bad egentlig, mer om at jeg nok kunne vært særboer, men han vil absolutt være samboer. Så da blir det litt kompromiss, jeg vil ha et "eget" rom, som er mitt, som jeg kan trekke meg tilbake til når jeg trenger alenetid, og som også på en måte er litt privat. Tror ikke det er så uvanlig, ikke om man har stort hus. Om det er man caven, hobbyrommet, snekkerboden.. Jeg liker meg tilfeldigvis på badet, så kan jeg ligge der i badekaret og nappe kjønnshår og klemme hudormer og farge øyenbryn og vaske menskoppen min i fred. Gjøre mine "sære singelvaner" som ikke akkurat er hemmelige, men likevel litt private, eller noe man vil gjøre alene. 

Men så har du jo også selve tronen på badet da, toalettet, det heter jo faktisk "privé" for privat på fransk. Der er jeg nok litt privat. Noen setter seg jo ned for å drite mens den andre pusser tennene, jeg er ikke der for og si det sånn. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner aldri hvordan folk kommer oppi disse situasjonene. Min mann kommer neppe i en situasjon hvor han må akutt må gå inn på og hastesende mine mailer videre, for det kan jeg jo gjøre raskere selv og nesten hvor som helst fra med 2 tastetrykk på mobilen. 

Helt vanlig situasjon her hos oss, men så har min mann alvorlig dysleksi. Han kan gjerne åpne mail og lese dem, men om kompleks informasjon vil han gjerne ha bekreftelse fra meg om at han har forstått alt riktig, og så ber han gjerne meg svare. 

Kommunikasjon med venner trenger han ikke dette. De vet om hans dysleksi. 

Anonymkode: 467da...8c8

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mobilene våre er private. Mine fortrolige samtaler muntlig og skriftlig med mine venninner er private. Hva jeg bruker mitt overskudd av penger på er privat. Dvs at jeg ikke skal stå til rette for en mann om hva jeg kjøper for mine penger.

Anonymkode: 35726...21f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er kjærester og er egentlig lite «off limit». Tlf er privat i den forstand at vi ikke sniker på hverandres tlf eller pc. Nå har han bare jobb ting på pc så ikke noe spennende 😜

Men vi åpner stadig tlf ved siden av hverandre uten å tenke over det. Han har til og med lagret mail og passord på min pc🤷🏻‍♀️ Har ikke slått meg å logge inn eller sjekke hans Mail. 

Handler om tillit og respekt. 

Anonymkode: a657f...a59

Skrevet

Dette med privatliv har gradvis endret seg med barnas alder. For 20 år siden var jeg takknemlig hvis jeg fikk gå på do alene, eller uten at noen ropte på meg (fire barn).

I dag vil jeg være på badet alene, men aksepterer at noen vil hente noe hvis jeg dusjer. Vi låser aldri noen dører.

Ellers deler vi det vi ønsker å dele av informasjon, tanker og følelser. Vi er individuelle personer med ulike behov. 
Mobil og PC er helt privat. Det samme med evt post, papirer etc.

Vi skjuler ingenting og har ingenting å skjule. Det handler om respekt for oss, uten at jeg har noen negative tanker om de som deler alt. Folk er forskjellig.

Skrevet

Jeg vil ha privatliv på do! 🤣 han har aldri fått lov til å se på når jeg er på do. Det har i løpet av alle årene vært på hengende håret et par ganger, som da jeg fødte og han satt i rommet vedsiden av 😉 men da har jeg bedt han om å snu seg, putte fingrene i ørene og aldri snakke om det igjen! 🤣

Ellers er jeg enige med andre som nevner telefoner, pc eller slike ting. Jeg husker en gang jeg fortalte ei venninne en personlig ting på messenger, også svarte mannen hennes for hun hadde ikke logget av Facebook på pcen! Jeg husker jeg ble helt satt ut, ikke bare fordi han hadde lest det jeg skrev, men i tillegg svarte! Han var bare helt rolig i forhold til det "Hei, det er x, y er ikke her akkurat nå...." Jeg har aldri fortalt henne noe personlig på melding igjen!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...