Bacteria Skrevet 18. juli #61 Del Skrevet 18. juli AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 14.17): Det finnes ikke svar på det, fordi ingen mennesker vet. Det kan være som du sier i tittel "helvette/evig fortapelse".. at helvette ér en evig fortapelse. Og fortapelse i den forstand at det finnes et annet sted for etter den jordiske død, men de som har levd et særdeles dårlig liv blir for evig fortapt/ikke kommer dit. Selv om de da ikke er bevisst i den evige fortapelsen, er den likevel evig. Å tro at noen som har tatt seg umaket med å skape et sted for evig tortur, høres så ondsinnet ut at jeg legger det i kategorien blasfemi. Anonymkode: bba3e...108 Helt enig. Er agnostiker selv. Tror helvete er funnet opp av folk som ville skremme andre til lydighet. Tror både kristendommen og islam forfekter tanken om helvete. Ser JV bringes opp her. De tror ikke på et helvete. Tror ikke helvete er en ting innen jødedommen heller. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enda1anonymbruker Skrevet 18. juli #62 Del Skrevet 18. juli 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #63 Del Skrevet 19. juli Når vi dør slutter vi å eksistere. Enkelt og greit. Anonymkode: af952...7c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #64 Del Skrevet 19. juli Sidsel skrev (På 4.7.2024 den 21.06): Kristne sier strengt tatt litt forskjellig. Noen er universialister og tror at alle kommer til himmelen, noen tror at man møter Jesus når man dør, og får da en siste sjanse til å omvende seg, noen tror at de som ikke tror bare dør, så er det ferdig for dem, og noen tror at de ufrelste går til helvete. Bibelen er ikke så veldig tydelig på det der. Personlig tror jeg ikke at det er noe etter døden for de ufrelste, de bare dør og det er det. Når det er sagt så vet jeg jo at Gud mer enn gjerne vil frelse deg og! Hva er det som gjør at du ikke er frelst? Bibelen beskriver døden som en søvn. Ordet helvete står ikke i Bibelen og dukket først opp flere hundre år etter at Bibelen ble fullført for å etablere læren om evig straff. Å påstå at en Gud straffer noen i evig pinsel for synder begått 70-80 år her på jorda er gjort av mennesker som ønsker total makt over folk. Dessverre adopterte Kristendommen denne løgnen. Anonymkode: a1a49...8c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #65 Del Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 22.40): Jeg er redd for å havne i helvete etter døden,de kristne sier vi kommer ditt, vi som ikke er frelst. Anonymkode: ef535...9c1 Nei. Skrekkpropaganda for å tvinge folk inn i et trossamfunn så makta kan holde folket kuet. Anonymkode: 8e3aa...06a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa30 Skrevet 19. juli #66 Del Skrevet 19. juli Ja det tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #67 Del Skrevet 19. juli Troen på Helvete kommer fra en feil i oversettelsen fra gammelgresk til engelsk som ble gjort for mange århundrer siden. Den koine greske betydelsen av ordet for de dødes verden var Hades fra gresk mytologi i de opprinnelige biblene på gresk og det er bare en skyggeverden hvor de døde bor. Jesus dro ned til Hades da han døde og frelste de som var der og det er dødsriket han har nøklene til. Den engelske oversettelsen minner om det norrøne ordet for Hel etter den norrøne dødsgudinnen som tok til seg de som døde av sykdom og ikke på slagmarken. Vikingene var som kjent ofte i England og etterlot låneord. Det et bare Djevelen som skal kastes i ild men den katolske kirke spant masse videre på misforståelsen ved oversettelsen for de kunne tjene store penger på avlat og det å skape frykt. Konklusjon: Kristne som tror på Helvete kan ikke nok om Bibelen eller Septuaginta som er den eldste greske versjonen vi har. Forøvrig anbefaler jeg å lese de gnostiske evangelier fra Dødehavsrullene som muligens i følge noen forskere er enda eldre enn evangeliene. Disse snakker om at vi må finne vårt indre, guddommelige Selv og inneholder helt andre Jesu-ord. Anonymkode: 7b18b...88f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #68 Del Skrevet 21. juli Jeg tror ikke på et helvete eller evig fortapelse. Alle er mennesker og i en yngre fase av sjelsutviklingen vår gjør vi alle feil. Jeg tror dermed mer på karma. Anonymkode: 53606...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 21. juli #69 Del Skrevet 21. juli Nei, jeg tror på religiøsr fanatikere som elsker å skremme folk for å kunne kontrollere dem. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #70 Del Skrevet 21. juli Tror på et liv før døden. Ingenting etter. Anonymkode: ad281...fe2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #71 Del Skrevet 21. juli Nei, jeg tror ikke på et helvete eller evig skjærsild. Jeg tror på godhet i mennesker❤️ ingen vet hva som kommer etter døden, eller om det er noe der i det hele tatt. Anonymkode: 6077d...705 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 21. juli #72 Del Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 22.40): Jeg er redd for å havne i helvete etter døden,de kristne sier vi kommer ditt, vi som ikke er frelst. Anonymkode: ef535...9c1 Nei det tror jeg ikke. Når vi dør så tror jeg det blir som før vi ble født…. Ingen ting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #73 Del Skrevet 21. juli Nei, jeg tror ikke på et evig helvete. Kun en ond Gud ville skape mennesker som er laget slik at de lever liv der de enten velger feil handlinger eller tror feil ting for deretter å bli torturert i all evighet. Jeg tror ikke på slik ekstrem ondskap. Jeg tror du «møter deg selv» når du dør og må stå til ansvar for egne valg og handlinger. At du må jobbe deg gjennom det for å lære og å utvikle deg. Jeg tror på opphold i «himmelen» og reinkarnasjon. Anonymkode: b77c2...361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli #74 Del Skrevet 21. juli AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 0.51): Troen på Helvete kommer fra en feil i oversettelsen fra gammelgresk til engelsk som ble gjort for mange århundrer siden. Den koine greske betydelsen av ordet for de dødes verden var Hades fra gresk mytologi i de opprinnelige biblene på gresk og det er bare en skyggeverden hvor de døde bor. Jesus dro ned til Hades da han døde og frelste de som var der og det er dødsriket han har nøklene til. Den engelske oversettelsen minner om det norrøne ordet for Hel etter den norrøne dødsgudinnen som tok til seg de som døde av sykdom og ikke på slagmarken. Vikingene var som kjent ofte i England og etterlot låneord. Det et bare Djevelen som skal kastes i ild men den katolske kirke spant masse videre på misforståelsen ved oversettelsen for de kunne tjene store penger på avlat og det å skape frykt. Konklusjon: Kristne som tror på Helvete kan ikke nok om Bibelen eller Septuaginta som er den eldste greske versjonen vi har. Forøvrig anbefaler jeg å lese de gnostiske evangelier fra Dødehavsrullene som muligens i følge noen forskere er enda eldre enn evangeliene. Disse snakker om at vi må finne vårt indre, guddommelige Selv og inneholder helt andre Jesu-ord. Anonymkode: 7b18b...88f Takk for interessant innlegg! Anonymkode: b77c2...361 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #75 Del Skrevet 25. juli vampyrinnen Janne skrev (På 6.7.2024 den 6.19): Jeg har sett han under jorda, djevelen, jeg er utrolig redd for å dø, jeg vet det blir grusomt for meg og for meg er paradiset på jord. Hvor under jorda har du sett djevelen, mener du? Har du gravd deg ned et stykke for å finne han? Har du gjort så mange grusomme ting at du tenker at det er der du havner? Anonymkode: aca3f...28e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli #76 Del Skrevet 25. juli AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 11.41): Nei, jeg tror ikke på et evig helvete. Kun en ond Gud ville skape mennesker som er laget slik at de lever liv der de enten velger feil handlinger eller tror feil ting for deretter å bli torturert i all evighet. Jeg tror ikke på slik ekstrem ondskap. Jeg tror du «møter deg selv» når du dør og må stå til ansvar for egne valg og handlinger. At du må jobbe deg gjennom det for å lære og å utvikle deg. Jeg tror på opphold i «himmelen» og reinkarnasjon. Anonymkode: b77c2...361 Gud er ikke ond, mennesker er onde. Derfor vil man havne i helvete, altså et sted hvor en er fraværende fra Gud om man benekter Hanas eksistens. Anonymkode: 71ded...8ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 26. juli #77 Del Skrevet 26. juli AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 11.44): Takk for interessant innlegg! Anonymkode: b77c2...361 Dessverre var innlegget ikke rett: AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 0.51): Troen på Helvete kommer fra en feil i oversettelsen fra gammelgresk til engelsk som ble gjort for mange århundrer siden. Dette er altså helt feil. De siste par århundrene fvt. hadde grekerne begynt å tro at du fikk din belønning eller straff etter døden. I løpet av det første århundre evt. ble denne greske ideverdenen tatt opp i kristendommen og utviklet til ideen om Himmel og Helvete, i stedet for et guds rike her på jorda, som Jesus i følge evangeliene spådde, men som jo ikke kom. Så troen kommer på ingen måte av en oversettelsesesfeil fra gammelgresk til engelsk. Troen på Helvete var kristen doktrine i mange århundrer før Bibelen ble oversatt til engelsk første gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli #78 Del Skrevet 26. juli visp skrev (På 3.7.2024 den 22.44): Jeg tror på et helvete før døden. Om det er til noe hjelp:) Haha jeg og. Og karma. Anonymkode: ca484...c69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Etk Skrevet 26. juli #79 Del Skrevet 26. juli Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå