Gå til innhold

Tror du på ett helvete etter døden/evig fortapelse?


Anbefalte innlegg

On 7/3/2024 at 10:53 PM, AnonymBruker said:

Den dagen man dør så blir det det samme som før man ble født, absolutt ingenting.

Ingen anger, ingen lidelse, ingen frelse, ingen glede.

Anonymkode: 671e3...276

Så i følge deg får Jimmy Saviles handlinger ingen konsekvenser, og man kan derfor overgripe seg mot utallige barn så lenge man er mektig nok til å ikke bli tatt?

Mao var også glad i småjenter.

Da foretrekker jeg å tro på den kristne versjonen, der begge to råtner i helvete.

Anonymkode: 756a5...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 21.24):

Religion ja, men spiritualitet er noe annet enn religion og det skjønner du bedre når du våkner mere opp ;)

Anonymkode: 53606...943

Våkner opp ??

Driver du reklame for Jehovas vitner ?
Spiritualitet er bare religion på et litt mer intenst og manisk nivå……

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Surpomp said:

Våkner opp ??

Driver du reklame for Jehovas vitner ?
Spiritualitet er bare religion på et litt mer intenst og manisk nivå……

Jeg er ingen jehovas vitner.
Les gjerne om det her: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4957758/

Anonymkode: 53606...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke svar på det, fordi ingen mennesker vet. Det kan være som du sier i tittel "helvette/evig fortapelse".. at helvette ér en evig fortapelse. Og fortapelse i den forstand at det finnes et annet sted for etter den jordiske død, men de som har levd et særdeles dårlig liv blir for evig fortapt/ikke kommer dit.

Selv om de da ikke er bevisst i den evige fortapelsen, er den likevel evig.

Å tro at noen som har tatt seg umaket med å skape et sted for evig tortur, høres så ondsinnet ut at jeg legger det i kategorien blasfemi.

Anonymkode: bba3e...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vampyrinnen Janne skrev (På 6.7.2024 den 9.20):

Jeg er så utrolig redd.

Det er en forferdelig ting å lære folk opp til å tro. Jeg trodde også på det en gang. I alle fall var jeg åpen for at det kanskje var sant.

Den beste kuren er å lese litt om hvordan religionene oppstod. Hvordan de bare spinner videre på enda eldre fortellinger fra øst og vest.

Jeg tror du er en smart person. Bruk det og hjelp deg selv ♥️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 23.00):

Jeg tror ikke at det er så enkelt at det er himmel eller helvete. Men siden så mange som har nær døden-opplevelser forteller at man får se hele livet sitt når man dør, så vil jo de som ikke har behandlet andre bra få en hardere dødsprosess enn de som har vært gode mot andre. Man får kjenne på vondheten man evt. har forårsaket andre. 

Anonymkode: 611e8...9d0

Det som er galt med de menneskene i første omgang er at de ikke ser sin egen ondskap. Tror ikke de får mer selvinnsikt av å dø…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vampyrinnen Janne skrev (På 6.7.2024 den 9.20):

Jeg er så utrolig redd.

Det skal du ikke være. :) Som kristen tror jeg at Gud når alt og alle. Det er helt ulogisk å tenke seg at Gud ville tillatt mennesker havne i helvete om det hadde eksistert.  Det er jo så tilfeldig hvem som blir kristne. Om du vokser opp i en aktivt troende familie så er sjansen stor for at du beholder det livssynet som voksen. Men om du vokser opp i en ateistisk familie som stadig vekk fornekter Gud så beholder du sannsynligvis den overbevisningen som voksen også. Og hva med alle som ikke har hørt om Gud?  Eller de som har blitt presentert budskapet i 2 timer på en leirskole en gang og aldri mer? Det ville vært hinsides urettferdig om disse skulle bli sendt til et helvete. 

Anonymkode: 23b47...28c

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 22.40):

Jeg er redd for å havne i helvete etter døden,de kristne sier vi kommer ditt, vi som ikke er frelst.

Anonymkode: ef535...9c1

De kristne sier mye rart. Hvis det finnes en Gud, så tviler jeg sterkt på at Gud er så "ondsinnet" som kristne vil ha det til. Jeg tror ikke på at man MÅ være kristen for å komme til himmelen. Jeg mener det at hvis man lever livet sitt som vanlig - at man er hyggelig, hjelpsom, snill, empatisk osv - så trenger man ikke å være bekymret for at man skal havne i helvete. Jeg tror også på karma og at de som har gjort både stygge og onde ting i livet, vil få det de fortjener etter døden.

Jeg synes de kristne maler et ganske så stygt bilde av hva som vil skje, hvis du ikke tror på Gud. Det er liksom "my way or the highway". Det er rett og slett nesten en sånn overlegen holdning. En gang vi var på familiehytten, så kom det et par kristne på døren og de sa det at hvis man ikke tror på Gud, så vil man brenne i helvete for evig. De leste en tekst fra et blad de hadde med seg og det handlet om barn(!) som brente i helvete...

Jeg tror ikke nødvendigvis på Gud, men jeg tror det finnes en høyere makt. Og jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn vi noen gang vil få vite. 

Endret av Kittykat
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helvete er et nytt liv på jorden.

Anonymkode: 53606...943

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 22.40):

Jeg er redd for å havne i helvete etter døden,de kristne sier vi kommer ditt, vi som ikke er frelst.

Anonymkode: ef535...9c1

Hvis du er redd for dette må jo du også være troende da.. eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig tror jeg ikke på det, jeg er et oppegående menneske!

Anonymkode: f1617...18a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 22.40):

Jeg er redd for å havne i helvete etter døden,de kristne sier vi kommer ditt, vi som ikke er frelst.

Anonymkode: ef535...9c1

Hvem er frelst? 

Anonymkode: 8cb0b...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kittykat skrev (27 minutter siden):

døren og de sa det at hvis man ikke tror på Gud, så vil man brenne i helvete for evig. De leste en tekst fra et blad de hadde m

Vet du hva de tilhørte? Har opplevd noe lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Sadberg skrev (1 minutt siden):

Vet du hva de tilhørte? Har opplevd noe lignende

Mulig det var Jehovas Vitner. Tror de leste en tekst fra et blad kalt fyrtårnet e.l. Det er noen år siden. 

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 22.07):

Så i følge deg får Jimmy Saviles handlinger ingen konsekvenser, og man kan derfor overgripe seg mot utallige barn så lenge man er mektig nok til å ikke bli tatt?

Mao var også glad i småjenter.

Da foretrekker jeg å tro på den kristne versjonen, der begge to råtner i helvete.

Anonymkode: 756a5...c99

Ikke meg du siterer, men.

Døden er selvsagt slutten på alt, for oss alle, så hverken de to du nevner eller andre jævler som har forgrepet seg på barn eller gjort andre grusomme ting møter noen konsekvenser etter døden.

At du bedriver ønsketenkning om det motsatte forandrer jo ikke faktum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Er kristen, men ikke frelst. Tror på helvete, men klarer ikke å like det. 

Anonymkode: bb428...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Er kristen, men ikke frelst. Tror på helvete, men klarer ikke å like det. 

Anonymkode: bb428...9be

Er du kristen så er du vel frelst? Vet du ikke at 'Han frelste oss' og at det eneste du behøver å ha tillitt til DET. At det er 'ferdig'. Det var jo det Han sa og da redningsaksjonen var over så reiste Han jo opp igjen og venter på at vi skal tro det. Tror du ikke at Han er frelseren da? Da er du jo ikke kristen, men tror du det så er du jo kristen selv om du ikke 'føler' det slik døgnet rundt. 

Behøver du å tro på helvete i grunnen om det er slik at du er frelst? Det er vel ingen grunn til at du skal bekymre deg så mye for det når vi vet at det var nettopp det Han reddes oss fra ved å sikre deg fra å få noen straff i og med at den tok Han? 

Jeg er ikke helt sikker på det med helvete jeg heller, det jeg forstår er at ordet fortapelse er at det handler om at Gud mister oss/at vi er tapt fordi vi ikke tar i mot tilbud om frelsen som jo betyr redning på godt norsk og å tro - som igjen betyr å ha tillitt til Jesus og Gud om at vi er reddet, og DET er jo alt Han ber om; Han ber oss IKKE om å tro på helvete, men Hans Sønn!!! Kankje vi bare ikke skulle overtenke, men lytte til det gode budskapet Han har sagt vi skal tro på; at det faktisk er sant at vi er frikjent fordi Han rett og slett ordnet det slik for oss. Gud hadde ikke sendt Jesus hvis tanken var at vi skulle havne i helvete. Tanken Hans var faktisk å sikre oss å ikke havne der. Helvete er et sted utenfor Guds nåde, et sted hvor Guds kjærlighet ikke kommer til, der er du jo ikke om du har ryggen vendt fra det stedet og blikket vendt mot Jesus vel. Det har du jo! 

Endret av Lawyam
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 19.55):

Hvilket «hotell» da? Jeg elsker Grong😎

Anonymkode: 28fa0...778

Det er vel bare et? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...