Gå til innhold

Student som lurer på nattevakt lønn osv 💖


Anbefalte innlegg

Jeg er 20 år med studiekompetanse, som etter ett friår som voluntør i Asia, nå ønsker ett jobbår som sykepleier typ, da jeg lenge har tenkt på spesialsykepleier innenfor rus og psykiatri 🤗 derfor lurer jeg på litt mer konkrete ting som jeg syns var vanskelig å finne ved å google!

 

- hva er DIN lønn når du jobber helgetillegg og kveld / natt? Altså, ikke hvor mye du får i tillegg i årslønn, men totalt antall timelønn / sammenlagt Ila helgen / en mnd lønn om du bare jobber kveld / nattevakt osv.. 

 

-er det mulig å jobbe innenfor rus og psykiatri uten utdanningen nå i et friår? 
 

 

- ærlige meninger og tips i denne jobben taes også imot med stor takk! Anbefaler du feks en annen jobb for samme lønn? 
 

 

jeg har aldri jobbet lønnet før, bare en god del frivillig. Jeg kommer til å jobbe i Bergen område, om det har noe påvirkning. 
 

tusen takk for svar og hjelp ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber som nattevakt, jeg har ingen utdanning og har 224,- i timelønn. 

Lør/søn. tillegg: 65,- 

Nattillegg.: 100,80,- 

Morgen/kveldstillegg: 25,- 

Vær obs på at når du jobber overtid på natt så får du ikke nattillegget, kun 100% av timelønn og evt helgetillegg. 
 

En helg tilsvarer ca 13-14000 i lønn (før skatt) (fire netter) 

Anonymkode: e78dc...640

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke jobb i spesialisthelsetjenesten uten utdanning. 

Anonymkode: 8d9c7...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg jobber som nattevakt, jeg har ingen utdanning og har 224,- i timelønn. 

Lør/søn. tillegg: 65,- 

Nattillegg.: 100,80,- 

Morgen/kveldstillegg: 25,- 

Vær obs på at når du jobber overtid på natt så får du ikke nattillegget, kun 100% av timelønn og evt helgetillegg. 
 

En helg tilsvarer ca 13-14000 i lønn (før skatt) (fire netter) 

Anonymkode: e78dc...640

Tusen takk! Har alder noe å si her på lønnen? Har du tips / veiledning til hvordan søke om nattevakt / kvelds , er det egen søknad eller er det bare å si at jeg foretrekker det? 😊

nattevakt passer meg best da jeg også har frivillig arbeid på dagtid noen dager som jeg ønsker å fortsette med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Får ikke jobb i spesialisthelsetjenesten uten utdanning. 

Anonymkode: 8d9c7...ecd

Okei, tusen takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du kan få jobb som ringevikar, men fast stilling uten utdanning får du nok ikke. Det at du bare er 20 år kan nok også spille inn, der jeg jobber ønsker de helst at man er litt eldre, da det kan være ganske heftig med utagering og psykisk uhelse. Kan hjelpe å ha litt livserfaring når man skal takle den type adferd.  

Anonymkode: 0051c...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mulig du kan få jobb som ringevikar, men fast stilling uten utdanning får du nok ikke. Det at du bare er 20 år kan nok også spille inn, der jeg jobber ønsker de helst at man er litt eldre, da det kan være ganske heftig med utagering og psykisk uhelse. Kan hjelpe å ha litt livserfaring når man skal takle den type adferd.  

Anonymkode: 0051c...7d1

Tusen takk☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tenkt å jobbe ett år som sykepleier?

Anonymkode: 4f88f...318

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har tenkt å jobbe ett år som sykepleier?

Anonymkode: 4f88f...318

Hei, nei jeg har nå friår for å jobbe, og ønsker å søke på sykehjem / eldrehjem. Mtp at jeg har frivillig arbeid noen dager i uken ser jeg for meg helst kveldsvakter. Jeg skal studere sykepleien etter jeg har prøvd det ut dette året om det er noe for meg:) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver "jobbe som sykepleier ". Du kan jo ikke jobbe som sykepleier hvis du ikke er det. Så du ønsker å jobbe ufaglært et år og kanskje bli sykepleier. 

Anonymkode: 4f88f...318

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du skriver "jobbe som sykepleier ". Du kan jo ikke jobbe som sykepleier hvis du ikke er det. Så du ønsker å jobbe ufaglært et år og kanskje bli sykepleier. 

Anonymkode: 4f88f...318

De fleste andre her forsto godt hva jeg mente :) jeg tror også du egentlig forstår hva jeg mener her altså. Om du trenger med teskje, så ja jeg er ikke sykepleier, jeg ønsker jobb på ett bygg som kalles sykehjem/eldrehjem you name it, for å teste ut om yrket er noe for meg å studere, som er planen min:) har du videre noe relevant til mitt egentlige spørsmål? 
det er stor etterspørsel på sykepleiere flere steder, så jo jeg vet om flere som utfører mye av samme arbeidsoppgaver som en utdannet sykepleier uten utdanningen!:) 


ellers fin kveld videre til deg!🥰

Endret av Begr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde du ville jobbe innenfor rus/ psykiatri, men om du tenker sykehjem e.l så er ikke alderen din noe problem. 

Anonymkode: 0051c...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner til som jobber på sykehjem er ikke helt ufaglærte. Flere er sykepleierstudenter, har fagbrev ol. Å sette en som kun har videregående skole til å passe på syke og sårbare mennesker vil jeg anse som uforsvarlig praksis

Anonymkode: 9366f...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De jeg kjenner til som jobber på sykehjem er ikke helt ufaglærte. Flere er sykepleierstudenter, har fagbrev ol. Å sette en som kun har videregående skole til å passe på syke og sårbare mennesker vil jeg anse som uforsvarlig praksis

Anonymkode: 9366f...af5

Jobbet på sykehjem da jeg var student. Vi hadde mange som bare hadde gått helsefag på vgs som jobbet der. Må man ha folk så må man ha folk. 
 

Anonymkode: 28ef9...8ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor mangel på folk i helsesektoren. Jobber som leder i et bofellesskap med psykisk utviklingshemmede. Der ønsker man i utgangspunktet at nattevakter skal ha fagbrev som helsefagarbeider (eventuelt vpl/spl - men de er dyrere, og vi ønsker å heller bruke de på dag/kveld). Man er ofte alene på jobb på natt på boliger med psykisk utviklingshemmede.
 

I enkelte tilfeller kan man jobbe som tilkallingsvikar uten utdanning på natt, men da kommer det an på personen (tar man ansvar, klarer å ta egne avgjørelser, ringer legevakt ved behov, kjenner brukerne godt). Kommer også an på om brukerne har mye medisiner eller sykdommer som krever kompetanse. På et sykehjem går man som regel flere sammen på natt, hvor minst en er sykepleier eller vernepleier. Da kan de andre være ufaglært. 
 

Det er bare å ringe/sende Mail til leder der du vil jobbe for å høre om de har behov. Mest sannsynlig får du komme til en prat og får jobb som tilkalling, deg mangler alltid folk..

Anonymkode: 2f80d...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er stor mangel på folk i helsesektoren. Jobber som leder i et bofellesskap med psykisk utviklingshemmede. Der ønsker man i utgangspunktet at nattevakter skal ha fagbrev som helsefagarbeider (eventuelt vpl/spl - men de er dyrere, og vi ønsker å heller bruke de på dag/kveld). Man er ofte alene på jobb på natt på boliger med psykisk utviklingshemmede.
 

I enkelte tilfeller kan man jobbe som tilkallingsvikar uten utdanning på natt, men da kommer det an på personen (tar man ansvar, klarer å ta egne avgjørelser, ringer legevakt ved behov, kjenner brukerne godt). Kommer også an på om brukerne har mye medisiner eller sykdommer som krever kompetanse. På et sykehjem går man som regel flere sammen på natt, hvor minst en er sykepleier eller vernepleier. Da kan de andre være ufaglært. 
 

Det er bare å ringe/sende Mail til leder der du vil jobbe for å høre om de har behov. Mest sannsynlig får du komme til en prat og får jobb som tilkalling, deg mangler alltid folk..

Anonymkode: 2f80d...d1b

Tusen takk for svar! Da forstår jeg mye mer og hva jeg skal søke etter 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De jeg kjenner til som jobber på sykehjem er ikke helt ufaglærte. Flere er sykepleierstudenter, har fagbrev ol. Å sette en som kun har videregående skole til å passe på syke og sårbare mennesker vil jeg anse som uforsvarlig praksis

Anonymkode: 9366f...af5

Nå så jeg ikke for meg å vere alene med syke og sårbare nei, men lurte på om noen visste om det var mulig at en student kan ta kvelds og nattevakter :)  Dessverre er det også slik at helsesektoren skriker etter bemanning for tiden, jeg har venniner som har tatt nattevakter sammen med andre sykepleiere, som feks studerer noe helt annet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo åpenbart ikke jobb som sykepleier om du ikke er utdannet som sykepleier? Regner med du mener at du tenker jobb som ufaglært innenfor helsevesenet. Da er lønnen rundt 200-230kr i grunnlønn etter hvor du søker jobb + ca 30-40% i nattetilegg + 30-40% i helgetilegg.

Anonymkode: 04654...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begr skrev (15 timer siden):

Jeg er 20 år med studiekompetanse, som etter ett friår som voluntør i Asia, nå ønsker ett jobbår som sykepleier typ, da jeg lenge har tenkt på spesialsykepleier innenfor rus og psykiatri 🤗 derfor lurer jeg på litt mer konkrete ting som jeg syns var vanskelig å finne ved å google!

 

- hva er DIN lønn når du jobber helgetillegg og kveld / natt? Altså, ikke hvor mye du får i tillegg i årslønn, men totalt antall timelønn / sammenlagt Ila helgen / en mnd lønn om du bare jobber kveld / nattevakt osv.. 

 

-er det mulig å jobbe innenfor rus og psykiatri uten utdanningen nå i et friår? 
 

 

- ærlige meninger og tips i denne jobben taes også imot med stor takk! Anbefaler du feks en annen jobb for samme lønn? 
 

 

jeg har aldri jobbet lønnet før, bare en god del frivillig. Jeg kommer til å jobbe i Bergen område, om det har noe påvirkning. 
 

tusen takk for svar og hjelp ❤️

Det går an å jobbe innen psykiatri uten utdanning ja, men er vel noe lettere for å få jobbe der om man er mann eller litt eldre 20. Men du kan jo prøve å få ekstrajobb der,du taper Ikke på å prøve. Evt kan du søke deg til bo og miljø tjeneste innen psykiatri evt en skjermet avdeling på sykehjem.  Blir ikke fast da, men som ringevikar. 

Anonymkode: d0fbe...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du får jo åpenbart ikke jobb som sykepleier om du ikke er utdannet som sykepleier? Regner med du mener at du tenker jobb som ufaglært innenfor helsevesenet. Da er lønnen rundt 200-230kr i grunnlønn etter hvor du søker jobb + ca 30-40% i nattetilegg + 30-40% i helgetilegg.

Anonymkode: 04654...024

Om du leser hele innlegget mitt og andre svar forstår du jo veldig godt hva jeg mener 😀😀😀 selvfølgelig tror jeg ikke at jeg får jobb som sykepleier uten sykepleierutdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...