Gå til innhold

Rengjøringsgebyr ved hytteleie - må man "vaske" litt selv likevel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har leid hytte nå i starten av sommerferien med rengjøringsgebyr inkludert i prisen. Hva er vanlig praksis når dette er inkludert?
Har fått en infomail fra utleier hvor det står at det skal støvsuges, alle overflater skal vaskes over, tallerkner, glass etc må være rengjort etc. 

Det kan virke som det er en forventing om at man likevel har gjort en grovrengjøring selv. Er dette vanlig?
Stusset litt over dette, da rengjøringsgebyret var 1000 kr. 

Anonymkode: 7aebc...9e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig. Du betaler for vask jo. Da vi leide ei hytte med rengjøring inkludert, vasket vi opp etter å ha laget middag, kastet søppel og that's it. 

Anonymkode: 4771f...cab

• Liker 5
Skrevet

Du tar med alt av søppel og sørger for at kjøkkenbenken er ok. Dvs ikke søl utover benkeplata. Du har betalt for utvask.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det skal støvsuges og alle overflater skal vaskes over, er det vel allerede æ rengjort?

Det vanlige er at man tar oppvasken og rydder opp etter seg og at renholderen vasker rent.

Anonymkode: 52389...b2b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har leid på Airbnb flere ganger, alltid med rengjøring inkludert. 

Har alltid etterlatt stedet ryddig og pent. Aldri latt oppvask stå igjen, rer opp sengene, kaster søppel, vasker enkelt over kjøkkenbenken osv slik som jeg vil ha det ryddig hjemme. 
Å etterlate det rent er respektfullt og viser jo at man er takknemlig for oppholdet. 

Har dog aldri fått infoskriv om at det må støvsuges/vaskes e.l når rengjøring er inkludert.. 

Anonymkode: 88285...c79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har selv sluttet med airbnb da utleiere begynte å kreve alt mulig og foretrekker nå hotell. Ble lei av slike lister og rare måter å gjøre ting på. Mitt siste leieforhold hadde en såpass innviklet rutine at jeg måtte kontakte utleier 3 ganger for å forstå hvordan hun mente ting skulle gjøres. Hun hadde topp score men for meg var dette siste gang jeg leide noe ferie hjem privat.

Anonymkode: 01173...a1f

• Liker 2
Gjest jegerrinne
Skrevet (endret)

Vanlig er nå at en vasker opp glass,kopper osv enn har brukt, og rer opp seng og tar med seg søppel. Er i hvertfall det vi gjør når vi har leid sted med vask . Rydder opp etter oss. Så det ser pent ut

Endret av jegerrinne
AnonymBruker
Skrevet

Leiger ut hytter, og malen er att alt av overflater skal vere tatt, alt utenom gulv,- det spørs hva byrå som "driver" hyttene, er det hytter som typisk retter seg mot utenlandske turister typer Novasol, så er dette malen for vask. Andre som mer uavhengig av byrå, kan nok ha andre regler. 

Men her er rengjøringsgebyr kun på 500, og "bakt" inn i selve leien, - og tro meg, må stortsett gå over alt uansett, for glor en litt nærmere finner jeg alltid ett eller anna. - jeg er sjelden streng på vasken, bare jeg ser de har prøvd, men vær obs på att enkelte kan vere utrolig strikse på dette..

Anonymkode: d6c1c...bb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel vanlig at man skal ta oppvasken, tømme søppel og evt ta av sengene. Men støvsuge/vaske alle overflater? Nei, det hadde jeg ikke gått med på. Hadde funnet et annet sted. 

Anonymkode: be9f2...02e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde en gang at de trakk i depositumet fordi de mente det var mer møkkete enn man kunne forvente. Vi hadde betalt 1.800 kr i utvask, og da gadd jeg faktisk ikke gjøre noe mer enn oppvask og tømme søppel. Men det var visst ikke bra nok.. Vi er helt normalt renslige, så det var virkelig ikke skittent på kjøkkenet eller noe da vi dro. 

Jeg foretrekker hotell. Føler (særlig siste par årene), at utleiere ikke helt skjønner hva det innebærer å leie ut. Mange er nok tvunget til å leie ut pga økonomi om dagen. 

Anonymkode: d5c28...d03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...