Gå til innhold

Har angst for at barnet mitt er sykt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 2 åring som har hatt en forstørret lymfekjertel på halsen i omtrent 3 uker. Han har vært syk med forkjølelse, men er frisk nå. Den går fortsatt ikke ned og ved googlesøk kommer kreft opp da det kan ha forstørret lymfekjertel som symptom. Han er jo ikke syk lenger så hvorfor er den ennå stor? 

Har ikke vært sånn bekymret for noe alvorlig før, men det kom plutselig opp nå og jeg er skikkelig engstelig. Har legetime om 3 uker, men lurer jo som en gal i mellomtiden. 

Har andre hatt barn med forstørret lymfekjertler uten noe forklaring og hvordan gikk det? Han har hatt mye feber av og på siden i vår. 

Anonymkode: a3e79...766

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke spør her... bestille lege time imorgen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er HELT normalt at lymfekjertler kan være forstørret en god stund etter en infeksjon. Siden du har googlet har du sikkert også lest at det er mange grunner til at man kan ha forstørret lymfekjertler uten at det er kreft? Det er nemlig det vanligste.

Anonymkode: 7431a...e5c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (11 minutter siden):

Ikke spør her... bestille lege time imorgen 

Jeg skrev jo at jeg har time om 3 uker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du bekymret så ring lege kontoret i morgen og få en hastetime, så kan legen sikkert berolige deg. Ikke gå rundt i 3 uker om du er så bekymret

Anonymkode: e22a9...021

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppdaget en forstørret lymfekjertel uten noen årsak som feks forkjølelse når mitt barn var ca like gammelt. Sendte en melding til legen, fikk beskjed om å se det an i 5 uker, dersom den ikke var borte til da skulle jeg bestille time, så ville de følge det opp. For vår del trakk den seg tilbake etter 3-4 uker om jeg ikke husker feil. Aldri tenkt noe mer på det før nå. 

Dersom barnet ditt er i grei form og det ikke skjer noe spesielt, så kan du veldig fint se det an til legetimen om 3 uker tenker jeg. Dersom barnet blir sykt igjen, eller blir i dårligere form, så bestiller du en time tidligere for en sjekk. Men det er altså veldig vanlig at de vokser når de har bekjempet en infeksjon, og det er jo nettopp jobben til en lymfekjertel. 

Anonymkode: 16e9c...114

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg oppdaget en forstørret lymfekjertel uten noen årsak som feks forkjølelse når mitt barn var ca like gammelt. Sendte en melding til legen, fikk beskjed om å se det an i 5 uker, dersom den ikke var borte til da skulle jeg bestille time, så ville de følge det opp. For vår del trakk den seg tilbake etter 3-4 uker om jeg ikke husker feil. Aldri tenkt noe mer på det før nå. 

Dersom barnet ditt er i grei form og det ikke skjer noe spesielt, så kan du veldig fint se det an til legetimen om 3 uker tenker jeg. Dersom barnet blir sykt igjen, eller blir i dårligere form, så bestiller du en time tidligere for en sjekk. Men det er altså veldig vanlig at de vokser når de har bekjempet en infeksjon, og det er jo nettopp jobben til en lymfekjertel. 

Anonymkode: 16e9c...114

Takk for dette svaret 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en 2 åring som har hatt en forstørret lymfekjertel på halsen i omtrent 3 uker. Han har vært syk med forkjølelse, men er frisk nå. Den går fortsatt ikke ned og ved googlesøk kommer kreft opp da det kan ha forstørret lymfekjertel som symptom. Han er jo ikke syk lenger så hvorfor er den ennå stor? 

Har ikke vært sånn bekymret for noe alvorlig før, men det kom plutselig opp nå og jeg er skikkelig engstelig. Har legetime om 3 uker, men lurer jo som en gal i mellomtiden. 

Har andre hatt barn med forstørret lymfekjertler uten noe forklaring og hvordan gikk det? Han har hatt mye feber av og på siden i vår. 

Forstørrede lymfeknuter er helt normalt før, under og etter sykdom. 

2åringer gjerne mye småsyke og pjusk - noe som også er helt normalt. 

Går de ikke ned av seg selv innen noen uker uten ny sykdom - så be om en sjekk hos lege eller legevakt. 

Anonymkode: ffaad...0f7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har barn med forstørret lymfeknute. Mulig den kom med kyssesyken. Kulen har hvertfall vært der i mange år ❤️ Vi foreldre må slite med bekymring, dessverre. Pga ventetider om sommeren ville nok jeg gått privat, om dere har mulighe til det, rett og slett fordi jeg ville unngå å gruble så lenge. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn ble undersøkt med ultralyd for å sjekke en slik kul som han hadde hatt en stund. Det var ingenting farlig. Legen sa at når de er så små så er de egentlig aldri friske/virusfrie, så det er helt normalt å ofte ha forstørret lymfekjertel. Mest sannsynlig er det ingenting farlig, men behold timen dere har fått så dere kan få den undersøkt.

Anonymkode: c1d18...b12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi opplevde det samme etter en runde korona tidligere i år. Vi snakket med en lege som sa at vi ikke trengte å bekymre oss før det hadde gått 3 mnd. Etter en heftig sykdomsrunde kunne lymfekjertler være hovne i rundt 8 uker.

Anonymkode: 04b4a...d0b

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde hovne lymfeknuter «hele tiden» som barn. Husker det godt selv også! Mamma var redd i starten, men etterhvert var det bare greia mi. 

Som voksen har jeg det «aldri», så selv om jeg var full av dem som barn, så blir jeg stressa når de dukker opp en gang i jubelåret nå 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...