Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hele graviditeten synes det har vært ubehagelig med kommentarer på magen min, men har jo «håndtert» det greit. Det jeg nå synes er vanskelig er at vi har fått vite at baby er ganske langt under snittet på vekst og magen min er egentlig ganske liten og ligger langt under kurven. Dette har jo folk hengt seg veldig opp i og kommenterer derfor nå hele tiden. Har de siste to ukene vokst litt mer over magen (er i uke 34) og får nå så mange kommentarer på dette og at «nå er vel baby normal», «tror ikke baby er så liten jeg», «nå har du blitt svær», «du er jo ikke så liten nå lenger». Synes kommentarene er ubehagelige, for det hjelper jo ikke at folk synes magen har vokst når baby ikke vokser 😅 

Altså hva svarer man på slike kommentarer? Blir så satt ut, synes det er så ubehagelig at det er så innmari fokus

Anonymkode: b3be4...1ae

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

«Ok» 

ikke gi sånne kommentarer noe oppmerksomhet 

Anonymkode: cfd68...500

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen forslag: 

-Du, nå er det nok kommentarer om magen og størrelse på baby

-Det var en merkelig ting å si

-Jeg synes ikke du skal kommentere andres kropp

Problemet her er vel at du har akseptert det så lenge og folk kanskje tenker det er helt greit eller morsomt til og med, at de bryr seg. Neste gang så bare si fra med en gang at du ikke ønsker slike kommentarer. 

Skjønner godt at du blir drittlei! 

Anonymkode: 147f2...c9f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også mange kommentarer på liten mage. Nå var heldigvis min baby estimert til å bare være så vidt under snittet (anslått til 3,3 kg ved termin) men man blir jo lei av stadige kommentarer. Jeg tror det beste er å si at du har fått veldig mange kommentarer på magen og ikke ønsker flere, sånn helt kort og rett frem.

Anonymkode: e7a62...2f7

AnonymBruker
Skrevet

"Kan du la vær å kommentere min kropp".

Det sier jeg. Og jeg er ikke gravid, bare feit. 

Anonymkode: 8bd62...c9b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så mange råd, men forstår deg godt. Tror en del damer som er ferdig med å få barn mimrer gjennom å snakke med/om gravide. Så du får prøve å trøste deg med at det er en litt feilslått måte å vise interesse for deg og barnet ditt, selv om de godt kunne gjort det på en annen måte... 

Jeg jobbet i butikk som gravid, og fikk gjerne høre at jeg hadde liten mage fra en kunde, mens neste lurte på om det var tvillinger. Og så har du dem som lurer på om magen har droppet, og vil gjette når fødsel starter. Eller de som mener at de kan se på formen til magen om det er gutt eller jente. Jeg tror den ene kunden min håpet at jeg kunne dra opp t-skjorta, så hun kunne se skikkelig 😅

Nå er det jo mye mer enn baby i magen, både fostervann og morkake tar mye plass. Så at noen skal kunne si noe om størrelsen på baby gjennom klærne dine blir jo ganske dumt. Kanskje du bare må være ærlig om at du synes det er litt vanskelig, siden baby er liten? Ellers får du styre samtalen over på noe annet, som hvordan formen er, eller spørre dem hvordan de selv hadde det i graviditeten (hvis de har barn). Alle kan uansett ikke ligge midt på kurven ❤️ 

Anonymkode: 419e6...dac

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det bare godteri

"Ikke gravid" 

Anonymkode: 2eebb...4ce

AnonymBruker
Skrevet

Ja ser jaggu du har lagt deg ut litt siste uka også

Spiste en ekstra burger i går

Har ikke vært på do på 4 dager 

Hva angår det deg? 

Når ble det greit å kommentere på andres kropper? 

Anonymkode: 897d6...0ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hele graviditeten synes det har vært ubehagelig med kommentarer på magen min, men har jo «håndtert» det greit. Det jeg nå synes er vanskelig er at vi har fått vite at baby er ganske langt under snittet på vekst og magen min er egentlig ganske liten og ligger langt under kurven. Dette har jo folk hengt seg veldig opp i og kommenterer derfor nå hele tiden. Har de siste to ukene vokst litt mer over magen (er i uke 34) og får nå så mange kommentarer på dette og at «nå er vel baby normal», «tror ikke baby er så liten jeg», «nå har du blitt svær», «du er jo ikke så liten nå lenger». Synes kommentarene er ubehagelige, for det hjelper jo ikke at folk synes magen har vokst når baby ikke vokser 😅 

Altså hva svarer man på slike kommentarer? Blir så satt ut, synes det er så ubehagelig at det er så innmari fokus

Hva med å svare at kropper og babyer komme ri alle mulige størrelser og varianter. Min kropp er slik nå. (Og ferdig snakka). 

Noen har store mager andre ar mindre mager, uansett hva som er på innsiden så er alt normalt. Det er jo ikke bare baby men også  forsterbarn som fyller opp på innsiden. 

Selv om det ikke er alltid like lett, prøv å la være å bry deg om folks ufølsomme og dumme komentarer.

Anonymkode: 1ac91...c0b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre virker det som at gravid kropp er «allemannseie» og alle har noe de vil ha sagt. Her har jeg fått alle slags kommentarer fra «tjukka» til at jeg ser ut som «et sugerør med ei ert inni». Hvis du føler deg komfortabel med å si ifra, så er det jo fint å gjøre det på en saklig måte. Synes det var fint det noen over her skrev om at gravide kropper er ulike, og slik ser man nå ut. Likevel har jeg selv oppdaget at man får så mye kommentarer at for meg er det uaktuelt å konfrontere alle. Har funnet ut at det beste er å åpne ørekanalene og la kommentarene gå inn det ene øret og ut det andre. Tenker særlig at den diskusjonen ikke er å ta med de man har sporadisk kontakt med, men at dersom det er noen du har hyppig kontakt med og som gnager med de samme kommentarene så bør du jo kunne si at dette er noe som bekymrer deg og som du ikke ønsker fokus på. 

Anonymkode: 89476...96c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du kan jo slutte å ta deg nær av det og heller tenke at de sier dette for å prøve å være snille.  Dette er small talk. De ønsker å vise interesse de ønsker å vise at de bryr seg. I tillegg så ønsker de å betrygge deg om at dette går bra. Det er faktisk ikke så lett å vite hva en skal si til folk som sliter eller har et problem. Noen ganger kommer ting feil ut. Så gi folk litt slack og tenk at dette kommer fra et snilt sted. 

Anonymkode: 4f3f5...060

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan jo slutte å ta deg nær av det og heller tenke at de sier dette for å prøve å være snille.  Dette er small talk. De ønsker å vise interesse de ønsker å vise at de bryr seg. I tillegg så ønsker de å betrygge deg om at dette går bra. Det er faktisk ikke så lett å vite hva en skal si til folk som sliter eller har et problem. Noen ganger kommer ting feil ut. Så gi folk litt slack og tenk at dette kommer fra et snilt sted. 

Og forøvrig. Hadde jeg kommet til skade for Å si «oj så flott mage du har» eller «nå ser det ikke ut som du har lenge igjen» til en venninne og hun hadde svart så frekt som enkelte foreslår i denne tråden så hadde jeg ikke giddet å være venn med denne personen lenger. Og ja jeg har vært gravid to ganger

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og forøvrig. Hadde jeg kommet til skade for Å si «oj så flott mage du har» eller «nå ser det ikke ut som du har lenge igjen» til en venninne og hun hadde svart så frekt som enkelte foreslår i denne tråden så hadde jeg ikke giddet å være venn med denne personen lenger. Og ja jeg har vært gravid to ganger

Det er jo litt forskjell på å si "oj så flott mage du har" og "nå ser det ikke ut som du har lenge igjen" da. Det er jo ikke i tvil om at det første er et kompliment uansett hvor man er i svangerskapet, mens det andre er ikke et kjempekompliment om man har fått stor mage allerede i uke 27 😅 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En lærepenge til deg er å ikke dele så mye medisinsk informasjon med andre. For de prøver jo bare å trøste deg, ikke å kommentere på magen din.

Jeg ville bare svart at jeg får god oppfølging fra legen, og de skal ikke bekymre seg.

Anonymkode: 0bafa...db8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde også reagert på det. Men jeg vil tro at de de frekkeste kommentarene folk foreslår her, heller er myntet på dem som sier "oj, nå er du diger!" eller "du trenger ikke spise for to selv om du har baby i magen, det kan bli vanskelig å bli kvitt det der etterpå" (som en venninne av meg fikk høre i mitt påhør). Eller "hihi, du er like bred som lang nå. Altså, det er jo sykt!". Den siste var til meg, og jeg ble ikke fornærmet, fordi han som sa det er en tøysete type, jeg vet han tøyset og var fascinert av at magen stod rett ut og han vet nok rimelig godt at jeg syns det er greit, men jeg tenker en virkelig skal kjenne sitt publikum for å si sånt.

Men når en får mye kommentarer som kjennes ubehagelig, eller en blir lei, så syns jeg en skal svare akkurat det. F.eks. om en har vært bekymret for liten mage og liten vekst, si at det. Så skjønner folk hvordan disse kommentarene påvirker. Mye av det er smalltalk, og forsøk på å vise interesse. 

Jeg var bekymret for fødsel av stor baby pga, stor mage ifht. min egen størrelse. Jeg er veldig lav, og magen så voldsom ut. Til tider lå jeg våken om natten med frykt for at babyen skulle sitte fast i bekkenet under fødsel. Så jeg sa i fra til folk som kommenterte at fødsel måtte bli vanskelig når jeg var så liten og magen og sikkert babyen så stor. De sa det stort sett av omsorg, men det hjalp ikke meg, heller motsatt, og det sa jeg fra om på en høflig måte. 

Anonymkode: a92ef...cb8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Cumberbitch skrev (10 minutter siden):

Det er jo litt forskjell på å si "oj så flott mage du har" og "nå ser det ikke ut som du har lenge igjen" da. Det er jo ikke i tvil om at det første er et kompliment uansett hvor man er i svangerskapet, mens det andre er ikke et kjempekompliment om man har fått stor mage allerede i uke 27 😅 

Spiller ingen rolle. Man svarer ikke vennene sine så frekt som det det foreslås her. For det de sier er ikke ment frekt. Man har litt takhøyde. I værste fall så

må man bare svare sannheten. Nemlig at en blir litt lei seg når folk kommenterer så stor en har blitt hele tiden feks. Men man har litt folkeskikk selv om man er gravid! Man er ikke verdens navle

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

1. Du later som om ingen sa noe. Endre tema, overse dem, snu deg mot sidemannen. Hev deg over den. Gjentas den? Vær tydelig med kroppsspråk på at du hører, men altså velger å ignorere. Ikke-konfronterende, men alle bortsett fra de mest tette i nøtta tar hintet og justerer adferd rimelig raskt.

2. Du tiltaler det. Normal høflighet inkluderer ikke å la folk være uhøflige verken mot deg eller i din nærhet. Det er faktisk MER høflig å si «det var stygt sagt» eller «sånt sier man ikke» enn å svare og så gå og gremme seg. Å justere uønsket adferd hos andre voksne er noe voksne må gjøre. Ellers fortsetter den voksne, og da kan det går utover dem som ikke kan ta tak - barn eller svake.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spiller ingen rolle. Man svarer ikke vennene sine så frekt som det det foreslås her. For det de sier er ikke ment frekt. Man har litt takhøyde. I værste fall så

må man bare svare sannheten. Nemlig at en blir litt lei seg når folk kommenterer så stor en har blitt hele tiden feks. Men man har litt folkeskikk selv om man er gravid! Man er ikke verdens navle

Men «sannheten», som du så fint sier det, er jo ikke at ts er «lei sånne kommentarer». Sannheten er at slike kommentarer ikke holder seg innenfor normal høflig adferd. Så om ts skulle være ærlig? Da ville hen sagt «du, slike ting sier faktisk ikke normalt høflige mennesker til andre. Sier du det som hersketeknikk? Eller har du bare ikke tatt deg bryet med å lære normal folkeskikk?» 

Det er den rene sannheten. Om vi nå er opptatt av den. Og når vi er borti det: om den som mottar frekke kommentarer skla ha «takhøyde»: Hvrofor skal ikke avsender ha den samme takhøyden? Å påpeke at frekke folk er frekke er dessuten faktisk helt ok.

Anonymkode: 25c16...f98

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

1. Du later som om ingen sa noe. Endre tema, overse dem, snu deg mot sidemannen. Hev deg over den. Gjentas den? Vær tydelig med kroppsspråk på at du hører, men altså velger å ignorere. Ikke-konfronterende, men alle bortsett fra de mest tette i nøtta tar hintet og justerer adferd rimelig raskt.

2. Du tiltaler det. Normal høflighet inkluderer ikke å la folk være uhøflige verken mot deg eller i din nærhet. Det er faktisk MER høflig å si «det var stygt sagt» eller «sånt sier man ikke» enn å svare og så gå og gremme seg. Å justere uønsket adferd hos andre voksne er noe voksne må gjøre. Ellers fortsetter den voksne, og da kan det går utover dem som ikke kan ta tak - barn eller svake.

Men «sannheten», som du så fint sier det, er jo ikke at ts er «lei sånne kommentarer». Sannheten er at slike kommentarer ikke holder seg innenfor normal høflig adferd. Så om ts skulle være ærlig? Da ville hen sagt «du, slike ting sier faktisk ikke normalt høflige mennesker til andre. Sier du det som hersketeknikk? Eller har du bare ikke tatt deg bryet med å lære normal folkeskikk?» 

Det er den rene sannheten. Om vi nå er opptatt av den. Og når vi er borti det: om den som mottar frekke kommentarer skla ha «takhøyde»: Hvrofor skal ikke avsender ha den samme takhøyden? Å påpeke at frekke folk er frekke er dessuten faktisk helt ok.

Amen!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei det er ikke sannheten som du så fint sier det. De aller fleste av sånne kommenterer kommer av et forsøk på small talk og å spørre om noe som interesserer mottakeren. Det er IKKE ment frekt. Og selv om du som mottaker synes det er frekt fordi du er nærtagende om egen kropp så er det IKKE ok å være frekk tilbake. En kan si «du jeg blir faktisk litt lei meg av sånne kommenterer fordi…» men en skal ikke bedrive voksen kjeft. Om jeg hadde fått sånne svar så hadde jeg kuttet deg tvert som venn. 

det er ikke vanlig med frekke kommenterer til gravide. Det er gravide som synes ting er frekt fordi det er sårt. 
jeg har vært gravid to ganger og ja folk sa ting som «nå har du ikke lenge igjen ser jeg» og «du har jo ikke lagt på deg SÅ mye» osv. kunne ikke falt meg inn å bli sur på det. En svarer ikke venner som forsøker å være hyggelige og gi inntrykk av at de bryr seg med «det var stygt sagt».  Sånne folk trenger man ikke som venner

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tar meg heller ikke nær av det. Spør om tips til hva jeg skal svare, fordi jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal svare på de kommentarene. Handler ikke om at jeg blir lei meg. Skjønner ikke helt hvorfor du «angriper» meg med å tro at jeg tror det verste og at folk mener å være slemme, for jeg skjønner at de mener godt, og jeg spør om tips til hva jeg kan svare nettopp fordi jeg ikke vet hva jeg skal svare på det lenger. Jeg har ingen tanker om å svare frekt, jeg bare sliter med å svare på det.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En lærepenge til deg er å ikke dele så mye medisinsk informasjon med andre. For de prøver jo bare å trøste deg, ikke å kommentere på magen din.

Jeg ville bare svart at jeg får god oppfølging fra legen, og de skal ikke bekymre seg.

Anonymkode: 0bafa...db8

Er ganske vanskelig å ikke dele med folk at jeg er gravid og folk ser jo selv at magen er liten, handler ikke om at jeg har lagt ut. Når folk begynte å kommentere at jeg var liten og spurte om babyen vokste som den skulle, da svarte jeg ganske nøyaktig det du foreslår, bare at jeg nevnte at baby er litt mindre enn gjennomsnittet i tillegg til det du skrev. Så lærepenge synes jeg vel var et spesielt ord å bruke

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...