Gå til innhold

Hvorfor legger folk ut finn annonser, men ikke svarer på meldinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ofte innom Finn annonser både "gis bort" og "til salgs", og den siste uken har jeg funnet feltsenger som jeg ønsker å kjøpe siden jeg skal ha besøk, blomsterkasser til verandaen min og noen bastkurver.

Ingen av selgerne har oppgitt telefonnummer i annonsen, så må kontakte via melding i annonsen, men ingen ser meldingen eller svarer meg, og jeg blir så frustrert 😖

Jeg har sendt forespørsel på 10 annonser uten å ha fått noe svar.

Hvorfor i alle dager fjerner de ikke bare annonsen hvis varen er solgt eller gitt bort?

Hvorfor bruker de to uker på å svare på meldingen, og unnskylder seg med at de ikke har sjekket Finn appen eller ikke har lyd på meldingstjenesten?

Er de ikke interessert i å selge eller kvitte seg med varene?

Bare det siste året har jeg sikkert hatt 150 annonser ute på Finn, og ja det er slitsomt når det er mange som tar kontakt, men jeg har lyd på og svarer kjapt og fjerner annonsen nå varen er solgt eller gitt bort.

Kanskje derfor jeg bare har 10ere i anmeldelsene som folk legger igjen.

Anonymkode: b3c6b...39d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der irriterer meg også... 😡

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Var en som la ut annonse. Jeg skrev 5 minutter etter publisering at jeg ville kjøpe det i annonsen. Ingen svar, men "sett". Veldig rart.

Anonymkode: 0c41a...6b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du med en gang at du vil kjøpe varen eller stiller du en rekke spørsmål som «er den veldig slitt?» «hvor er den fra?» «hva er målene?»? 
Hvis du er sistnevnte skjønner jeg godt at selger ikke orker å svare hvis de har andre interesserte som kan gjøre em raskere handel

Anonymkode: a84aa...b31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lagt ut ting på finn, hvor jeg ikke har svart på meldinger. Det er fordi ingen av kjøperene møter kriteriene jeg har satt. Jeg skrevet i annonsen at det må hentes, og kjøpes samlet. Allikevel har alle de 20 som har sendt melding spurt om kun deler av det som er lagt ut (samlinger), kommer med skambud eller vil at jeg skal levere det til nabobyen fordi de ikke har bil eller penger til buss. Det gidder jeg ikke, da kan det like gjerne stå i boden til riktig kjøper dukker opp. 

Anonymkode: ed81a...00f

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skriver du med en gang at du vil kjøpe varen eller stiller du en rekke spørsmål som «er den veldig slitt?» «hvor er den fra?» «hva er målene?»? 
Hvis du er sistnevnte skjønner jeg godt at selger ikke orker å svare hvis de har andre interesserte som kan gjøre em raskere handel

Anonymkode: a84aa...b31

Jeg skriver at jeg er interessert i varen, ønsker å kjøpe og spør hvor de bor hen.

Noen ganger må jeg spørre om målene, da det er et relevant spørsmål

Ts

Anonymkode: b3c6b...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har selv lagt ut ting på finn, hvor jeg ikke har svart på meldinger. Det er fordi ingen av kjøperene møter kriteriene jeg har satt. Jeg skrevet i annonsen at det må hentes, og kjøpes samlet. Allikevel har alle de 20 som har sendt melding spurt om kun deler av det som er lagt ut (samlinger), kommer med skambud eller vil at jeg skal levere det til nabobyen fordi de ikke har bil eller penger til buss. Det gidder jeg ikke, da kan det like gjerne stå i boden til riktig kjøper dukker opp. 

Anonymkode: ed81a...00f

Hvis det står i annonsen at de gir bort eller selger samlet og jeg ønsker bare én ting, så tar jeg ikke kontakt

Ts

Anonymkode: b3c6b...39d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skriver at jeg er interessert i varen, ønsker å kjøpe og spør hvor de bor hen.

Noen ganger må jeg spørre om målene, da det er et relevant spørsmål

Ts

Anonymkode: b3c6b...39d

Er det kun møbler og andre store gjenstander du sender meldinger om? Hvis ikke har du svaret ditt der. 
De færreste gidder å sitte og vente hjemme på en kjøper fra Finn (som kanskje dukker opp, men antageligvis ikke til avtalt tid -hvis i det hele tatt) og avventer heller til det dukker opp en kjøper som vil ha varen tilsendt. 

Anonymkode: 58f0c...e61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt litt med Finn i det siste, får ikke varsel på mail at jeg har fått mld der inne.

Anonymkode: a505e...f8f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesentlig om varene tilbys med Fiks ferdig eller ikke. 

Mange bruker Fiks ferdig for å slippe å kommunisere. Da legger kjøper inn bud, og godtar selger det slipper man å kommunisere noe som helst. 

Har selv lagt ut med Fiks ferdig, men jeg har selv svart på annonser fordi jeg synest jo det er hyggelig og man ønsker jo å få solgt varen, men er det en populær vare kan man velge å bare vente til man får bud om man ikke ønsker å kommunisere.

Så nei, man trenger absolutt ikke å svare dersom varen blir solgt via Fiks ferdig.

En annen grunn til at du ikke får svar kan være at profilen din ser "shady" ut, dersom du ikke er verifisert, ikke har anmeldelser eller har et rart brukernavn så kan det være at folk anser deg som en useriøs kjøper.

Jeg var nære å bli scammet på Fiks ferdig, det var en ny bruker med rart brukernavn, som var verifisert, men uten faktiske anmeldelser. Først skrev vedkommende og lurte på varen fortsatt var til salg, skrev ja, men at jeg ville avvente og se om jeg fikk solgt det lokalt først. Da la vedkommende inn et bud og ble svært hissig i kommunikasjonen, sa at jeg måtte godta budet, og at vedkommende trengte produktet sånn og sånn og at jeg måtte sende raskt. Inne på Fiks ferdig snakket jeg med en på kundeservice (mulig robot?) for å spørre om dette var en seriøs kjøper da jeg ante ugler i mosen. Fikk et svar om at vedkommende var verifisert så den var seriøs, og siden den hadde lagt inn budet hadde den jo betalt for varen. Sjekket adressen som stod under budet og det var en bullshit-adresse opp i nord med et navn som mange har, typisk Anne Hansen liksom. Søkte opp adressen på Gulesider og det var ingen med det navnet som bodde der. Fikk ikke treff på mobilnummeret som var oppgitt heller. Så ingenting stemte. Spurte hvordan jeg kunne avvise budet, og da måtte jeg bare vente til kjøper trakk budet eller til det hadde gått 24 timer eller noe sånt. Skrev til vedkommende om at jeg ikke kom til å godta budet og ville vente med å selge. Da fikk jeg ok, og vedkommende trengte det fort av en helt spesielt grunn, men trakk omsider budet.

To dager senere fikk jeg melding fra Finn om at denne brukeren som jeg hadde hatt kontakt med og som hadde lagt inn bud hos meg hadde fått mange rapporter og trolig var svindel, og jeg måtte ikke kommunisere mer med vedkommende. Heldigvis hadde jeg aldri godtatt budet og jeg fikk i stedt solgt det til en seriøs kjøper med lang fartstid på Finn, gode omtaler og et søkbar navn.

Vil tippe flere har brent seg på dette og blitt skeptiske, og derfor er bruker med lang fartstid, anmeldelser og verifisering alfa og omega for å bli tatt seriøst, ellers er det fort for at du kan bli tolket som potensiell scammer.

Anonymkode: baeaa...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet med fiks ferdig i går, men så så jeg at en hadde samme varen (kaffemaskin) til bare 100 mer, men den kunne jeg strengt talt hente med en gang (hvis det passet), så annulerte fiks ferdig handelen. Meldte til han som hadde den andre varen, skrev jeg kunne hente nesten når som helst, og la med tlf.nr. Fikk svar etter 20 min om at han var hjemme fra kl 21, så da svarte jeg tekk, jeg kommer. 
Han meldte forøvrig mens jeg var på vei om at han måtte ut igjen, men satte varen utenfor. Jeg var det 21.05 og hentet varen, og vipset han… o’lykke! 
Noen ganger går det riktig så smooth som du skjønner! 

Anonymkode: 80331...a0e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det kun møbler og andre store gjenstander du sender meldinger om? Hvis ikke har du svaret ditt der. 
De færreste gidder å sitte og vente hjemme på en kjøper fra Finn (som kanskje dukker opp, men antageligvis ikke til avtalt tid -hvis i det hele tatt) og avventer heller til det dukker opp en kjøper som vil ha varen tilsendt. 

Anonymkode: 58f0c...e61

Du har ikke forstått innlegget mitt.

Jeg ser en annonse med en vare jeg ønsker, sender en melding til selger om at jeg ønsker å kjøpe den og spør når den kan hentes og hvor selger bor hen, men får ikke svar.

Ts

Anonymkode: b3c6b...39d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vesentlig om varene tilbys med Fiks ferdig eller ikke. 

Mange bruker Fiks ferdig for å slippe å kommunisere. Da legger kjøper inn bud, og godtar selger det slipper man å kommunisere noe som helst. 

Har selv lagt ut med Fiks ferdig, men jeg har selv svart på annonser fordi jeg synest jo det er hyggelig og man ønsker jo å få solgt varen, men er det en populær vare kan man velge å bare vente til man får bud om man ikke ønsker å kommunisere.

Så nei, man trenger absolutt ikke å svare dersom varen blir solgt via Fiks ferdig.

En annen grunn til at du ikke får svar kan være at profilen din ser "shady" ut, dersom du ikke er verifisert, ikke har anmeldelser eller har et rart brukernavn så kan det være at folk anser deg som en useriøs kjøper.

Jeg var nære å bli scammet på Fiks ferdig, det var en ny bruker med rart brukernavn, som var verifisert, men uten faktiske anmeldelser. Først skrev vedkommende og lurte på varen fortsatt var til salg, skrev ja, men at jeg ville avvente og se om jeg fikk solgt det lokalt først. Da la vedkommende inn et bud og ble svært hissig i kommunikasjonen, sa at jeg måtte godta budet, og at vedkommende trengte produktet sånn og sånn og at jeg måtte sende raskt. Inne på Fiks ferdig snakket jeg med en på kundeservice (mulig robot?) for å spørre om dette var en seriøs kjøper da jeg ante ugler i mosen. Fikk et svar om at vedkommende var verifisert så den var seriøs, og siden den hadde lagt inn budet hadde den jo betalt for varen. Sjekket adressen som stod under budet og det var en bullshit-adresse opp i nord med et navn som mange har, typisk Anne Hansen liksom. Søkte opp adressen på Gulesider og det var ingen med det navnet som bodde der. Fikk ikke treff på mobilnummeret som var oppgitt heller. Så ingenting stemte. Spurte hvordan jeg kunne avvise budet, og da måtte jeg bare vente til kjøper trakk budet eller til det hadde gått 24 timer eller noe sånt. Skrev til vedkommende om at jeg ikke kom til å godta budet og ville vente med å selge. Da fikk jeg ok, og vedkommende trengte det fort av en helt spesielt grunn, men trakk omsider budet.

To dager senere fikk jeg melding fra Finn om at denne brukeren som jeg hadde hatt kontakt med og som hadde lagt inn bud hos meg hadde fått mange rapporter og trolig var svindel, og jeg måtte ikke kommunisere mer med vedkommende. Heldigvis hadde jeg aldri godtatt budet og jeg fikk i stedt solgt det til en seriøs kjøper med lang fartstid på Finn, gode omtaler og et søkbar navn.

Vil tippe flere har brent seg på dette og blitt skeptiske, og derfor er bruker med lang fartstid, anmeldelser og verifisering alfa og omega for å bli tatt seriøst, ellers er det fort for at du kan bli tolket som potensiell scammer.

Anonymkode: baeaa...aee

 

Ts her

Jeg har ikke en shady profil, har kun 10er anmeldelser og er verifisert.

Anonymkode: b3c6b...39d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg skjønner meg ikke på folk som legger ut annonser på Finn og Tise, men som ikke svarer på forespørsler (med det mener jeg at jeg har lagt inn kjøpsforespørsel på den oppgitte summen på annonser merket Fiksferdig og ditto på Tise).

Prøver å få fatt i en kapselmaskin, én svarte ikke i løpet av tre døgn (Tise), så forespørselen gikk ut på tid, en annen svarte ikke (til tross for at vedkommende tilsynelatende stadig var «aktiv» på Tise), så jeg trakk tilbake forespørselen etter to døgn, og nå er det en tredje som ikke godkjenner/svarer på Finn i løpet av ett og et halvt døgn. Alle annonsene er lagt ut innenfor den siste måneden. Visste ikke at det fantes så mange sløve folk!

Anonymkode: aad3d...cb6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer alltid, bortsett fra når folk spør om ting som er spesifisert i annonsen. 

Her om dagen, skulle jeg selge en PC. Alle spesifikasjoner om PC’en sto i annonsen. Så får jeg en melding klokken 23 om kvelden: «Har den Windows 11?». Tolv timer etterpå så sender personen en ny melding kun med et spørsmålstegn. Hva med å lese annonsen og se på bildene før man sender en melding?

PC’en ble solgt dagen etter.

Anonymkode: 20d43...be1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ferie, og det tok tid før jeg svarte, og fikk melding hvorfor i hevete ligger du ut ting for salg når du ikke svarer asap. 

Da settet jeg meldingen, ønsket ikke gjøre en handel med den frekke tonen. Hadde sikkert fårr dritt tilbakemelding i ettertid. 

Men ellers enig, kjedelig og ikke få svar. 

/Dobbeltmoralsk41

Anonymkode: 29cfd...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 19.04):

Jeg er ofte innom Finn annonser både "gis bort" og "til salgs", og den siste uken har jeg funnet feltsenger som jeg ønsker å kjøpe siden jeg skal ha besøk, blomsterkasser til verandaen min og noen bastkurver.

Ingen av selgerne har oppgitt telefonnummer i annonsen, så må kontakte via melding i annonsen, men ingen ser meldingen eller svarer meg, og jeg blir så frustrert 😖

Jeg har sendt forespørsel på 10 annonser uten å ha fått noe svar.

Hvorfor i alle dager fjerner de ikke bare annonsen hvis varen er solgt eller gitt bort?

Hvorfor bruker de to uker på å svare på meldingen, og unnskylder seg med at de ikke har sjekket Finn appen eller ikke har lyd på meldingstjenesten?

Er de ikke interessert i å selge eller kvitte seg med varene?

Bare det siste året har jeg sikkert hatt 150 annonser ute på Finn, og ja det er slitsomt når det er mange som tar kontakt, men jeg har lyd på og svarer kjapt og fjerner annonsen nå varen er solgt eller gitt bort.

Kanskje derfor jeg bare har 10ere i anmeldelsene som folk legger igjen.

Anonymkode: b3c6b...39d

Altså, jeg fikk 20 henvendelser på 2 minutter da jeg la ut noe gratis mot henting. Måtte rett og slett inaktivere annonsen frem til det faktisk ble hentet, så jeg slapp flere meldinger. 

Anonymkode: ff494...2d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd det samme. Tror de legger det ut for så å glemme annonsen? Enkelte ganger glemmer de å markere som solgt, så da venter man lenge på svar på noe som ikke er tilgjengelig. Fryktelig irriterende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sender folk stadig meldinger av typen "har du den ennå", "byr -1 kr" etc.... og aldri mer tar kontakt etter svar?

Anonymkode: f2ed9...74e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg var på ferie, og det tok tid før jeg svarte, og fikk melding hvorfor i hevete ligger du ut ting for salg når du ikke svarer asap. 

Da settet jeg meldingen, ønsket ikke gjøre en handel med den frekke tonen. Hadde sikkert fårr dritt tilbakemelding i ettertid. 

Men ellers enig, kjedelig og ikke få svar. 

/Dobbeltmoralsk41

Anonymkode: 29cfd...6f1

Er det at du er på ferie en unnskyldning for ikke å sjekke finnanonnsene dine?

Anonymkode: b3c6b...39d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...