AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #1 Skrevet 3. juli 2024 Vi har en treåring som var tidlig ute med å prate. Problemet er bare at han prater kanskje 80 % østlandsdialekt og 20 % vår egen dialekt… tror det har dels å gjøre med at han har lært mye språk gjennom barne-tv, samt at han har en pedagogisk leder i barnehagen som er fra Oslo. Jeg vet ikke om dette er normalt og noe han vil vokse av seg? Dere som hadde småbarn som la om til en annen dialekt enn deres egen, når gikk det over, og gjorde dere noen tiltak for det eller gikk det seg til av seg selv? Anonymkode: a3b62...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #2 Skrevet 3. juli 2024 Helt normalt. Jeg har hele livet snakket en dialekt hjemme, og en annen i bhg/skole/jobb/med venner etc.. Barna mine gjør det samme- og blander mye når de er små. For noen går det seg til, for noen blir det som meg og mine søsken som bytter mellom dialekter hele livet. Anonymkode: 2055d...fcd 1
Regnbuefisk Skrevet 3. juli 2024 #3 Skrevet 3. juli 2024 Vi har gjort det vanskelig for ungene på dialektfronten 😂 jeg er østlending, far er trønder og vi bor i Bergen. Eldstemann her var også tidlig ute med å prate, og snakket min dialekt helt perfekt. Det varte frem til ca 3,5 år, da ble påvirkningen fra bhg sterkere, og han la om til skikkelig brei bergensk ila noen uker. Vi lo godt av dette sjokket. Det roet seg igjen med tiden, og nå har han endt opp med å snakke som de "pene" bergenserne. Han sier fortsatt "J" i steden for "r" da, så vi er spente på om han lander på skarre- eller rulle-r.. Jeg vet jo ikke hvor gammelt ditt barn er, men hadde ikke stresset med det. Det aller vanligste er at barna ender opp med den dialekten de hører mest, altså den flesteparten i bhg/skole snakker. 1 2
minister-mio Skrevet 3. juli 2024 #4 Skrevet 3. juli 2024 Barna har snakket dialekten i nærmiljøet hele tiden. Mye mer naturlig det enn at de snakker min 1
Arkana Skrevet 3. juli 2024 #5 Skrevet 3. juli 2024 Barnet snakker 80% østlandsk, men er det sånn å forstå at dere ikke bor på østlandet? Barn snakker som oftest den lokale dialekten og ikke foreldrenes dialekt. Påvirkning fra andre er absolutt mulig, kanskje han gjør det bevisst fordi han liker dialekten han hører i barnehagen? Uansett er det nok bare midlertidig, det kommer til å gå seg til jo mer han hører den lokale dialekten. Selv er jeg nordlending, mannen vestlending og vi bor på østlandet og barna har alltid pratet dialekten her vi bor. Da de var helt små (før skolealder) hadde de innimellom enkeltord fra oss og jeg tror den ene skarret litt også, men ellers har de ikke vært nevneverdig påvirket av vår dialekt. 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #6 Skrevet 3. juli 2024 Her prater gutten skikkelig landingsdialekt, jentungen prater blanding av landing, Vestfold og Solør Anonymkode: da9ee...e8d
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #7 Skrevet 3. juli 2024 «problemet»? La barna snakke den dialekten de vil til enhver tid er vel det eneste rette. Anonymkode: a7b47...c36
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #8 Skrevet 3. juli 2024 Det går seg til. Lett og bli forvirret 🤭 Her snakker jeg en «lett» vestlandsvariant, far har breid og gammeldags hardangerdialekt, besteforeldre snakker trøndersk og favoritten/primær i barnehagen er fra Setesdal - så barnets dialekt var et komplett kaos i starten ved 1-3 års alder. Det var «laoe» (hardanger; låve), «bannjan» (trøndersk; banan) og flere Setesdalsord jeg aldri forstod i skjønn forening 😂 Nå er han 5 år og snakker ganske likt som meg og andre her vi bor. Med unntak av enkelte hardangerord fra far da naturligvis Anonymkode: 90da9...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #9 Skrevet 3. juli 2024 Barn snakker vel som regel dialekten de bor Anonymkode: be131...498 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #10 Skrevet 3. juli 2024 Jeg snakket svensk da jeg var på den alderen, inspirert av svensk TV. Det går over, hehe. Anonymkode: b7c2f...c18 2
Sententia Skrevet 3. juli 2024 #11 Skrevet 3. juli 2024 Alle tre barna har sagt hue til lue i barnehagetiden pga en ansatt 🤣 yngstemann sier fortsatt ægg og måse, blant annet. husker ikke når det har blitt borte for de andre, men nå snakker de som oss voksne. Stort sett. Litt «penere», bare. Mer avslepen dialekt.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #12 Skrevet 3. juli 2024 Regnbuefisk skrev (4 timer siden): Vi har gjort det vanskelig for ungene på dialektfronten 😂 jeg er østlending, far er trønder og vi bor i Bergen. Eldstemann her var også tidlig ute med å prate, og snakket min dialekt helt perfekt. Det varte frem til ca 3,5 år, da ble påvirkningen fra bhg sterkere, og han la om til skikkelig brei bergensk ila noen uker. Vi lo godt av dette sjokket. Det roet seg igjen med tiden, og nå har han endt opp med å snakke som de "pene" bergenserne. Han sier fortsatt "J" i steden for "r" da, så vi er spente på om han lander på skarre- eller rulle-r.. Jeg vet jo ikke hvor gammelt ditt barn er, men hadde ikke stresset med det. Det aller vanligste er at barna ender opp med den dialekten de hører mest, altså den flesteparten i bhg/skole snakker. Morsomt! Jeg er bergenser, mannen er trønder og vi bor i Oslo. Vår på 3,5 år har snakket østlandsk hele veien😅 Anonymkode: a6a35...3af
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #13 Skrevet 4. juli 2024 Jeg er fra Nordland, mannen fra Vestlandet og vi bor i Troms - eldstemann har snakket østlending hele livet og er tenåring nå. Som i TS' tilfelle hadde han en bhg-ansatt han var knyttet til som var østlending, så min teori er at han var omgitt av tre helt ulike dialekter blant sine nærmeste, så han tok bare en tilfeldig da han begynte å snakke. 😅 Trodde det kom til å gå over når han begynte på skolen i det minste, men nei da. Han snakker nok litt mer lokal dialekt nå enn før, men han har fortsatt tydelig østlandspreg over dialekten, veldig snålt. Anonymkode: 11f3d...45e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #14 Skrevet 4. juli 2024 Mannen er fra Nordland og jeg fra Sør-Vestlandet, men vi bor Bergen. Gutten vår snakket nordlandsdialekt da han var liten.. men bergensdialekten har tatt over etterhvert som han ble eldre. Anonymkode: 32209...405
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #15 Skrevet 4. juli 2024 Det vanligste er vel å snakke slik de snakker der man bor. Mamma og pappa er fra Bergen, men jeg er vokst opp på Østlandet og har alltid snakket østlandsk/dialekten der vi bodde. Men jeg vet om familier i Bergen der kun ett av fire barn snakker østlandsk, mens resten av familien snakker bergensk. Var visst en som var veldig glad i paw patrol eller noe 😂 Anonymkode: 15853...72c
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #16 Skrevet 4. juli 2024 Jeg ble dialektforvirret som liten pga en mor fra Østlandet og en far fra Bergen og har aldri lagt meg på bare en dialekt, jeg har dialektsuppe🫣 det er ytterst få som tror meg når jeg sier at jeg er født og oppvokst i Bergen! Anonymkode: 5a325...730
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #17 Skrevet 4. juli 2024 Sententia skrev (13 timer siden): Alle tre barna har sagt hue til lue i barnehagetiden pga en ansatt 🤣 yngstemann sier fortsatt ægg og måse, blant annet. husker ikke når det har blitt borte for de andre, men nå snakker de som oss voksne. Stort sett. Litt «penere», bare. Mer avslepen dialekt. Jeg sier også hue, ægg og måse 🤣 Hvilken dialekt snakker dere selv da, siden barnet kunne vært Lofotværing? 🙂 Anonymkode: 7b155...d09
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #18 Skrevet 4. juli 2024 Barna vokste opp i Sverige- de første årene snakket de svorsk. Selv vokste jeg opp på Østlandet med far sørlending og mor nordlending og det ga meg kun bare bredere språkforståelse. Jeg holdt meg til lokal dialekt hele livet. Anonymkode: 87457...d54
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #19 Skrevet 4. juli 2024 Helt enig. Her i nord brukes østlandsdialekt bokmål som pedagogisk språk i barnehager og skoler, vanner ut våre flotte dialekter. Forlang at det brukes dialekt i barnehagene! Anonymkode: bb549...f8e 2
Sententia Skrevet 4. juli 2024 #20 Skrevet 4. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg sier også hue, ægg og måse 🤣 Hvilken dialekt snakker dere selv da, siden barnet kunne vært Lofotværing? 🙂 Anonymkode: 7b155...d09 Fredrikstaddialekt 🤣 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå