Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2006 #1 Del Skrevet 15. februar 2006 Hei! Jeg smakte en veldig god kake i et selskap. Det var en fromasj/ostekake på nøttebunn med gult gelelokk. Noen som har oppskrift på noe liknende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 15. februar 2006 #2 Del Skrevet 15. februar 2006 Du kan søke inne på det søte liv.no Du kan også bare bruke en vanlig otekakeoppskrift og bytte ut bunnen med nøttebunn. F.eks denne med bringebær, hvis du lager nøttebunn, steker du ov avkjøler den først før du legger den på fat, med ringen rundt. Bringebær ostekake Bunn 1 pk Kornmo kjeks 90 g smør, smeltet 2 ts kanel Evt, to-tre ss melis hvis du vil ha søt bunn. Fyll ca ½ dl vann 6 plater gelatin 250 g naturell kremost 1 pk rømme(gjerne lett rømme) ¾ dl sitronsaft smak godt til, kan trenges litt mer 11/2 dl melis/sukker 3 dl fløte pisket 250 g frosne/ferske bringebær 2 ss melis ekstra 1. Knus kjeksen i hurtigmikseren og bland med det smeltede smøret og kanelen. Ha alt i en rund form(ca 24 cm) og trykk godt ned. Sett i kjøleskapet til den er fast. (Bruker å sette ringen til formen, ikke bunnen, rett påserveringsfatet og sette hele greia i kjøleskapet) 2. Pisk kremosten med håndmikser og tilsett sitronsaft og sukker. Pisk til blandingen er glatt og sukkeret oppløst. 3.Pisk kremen og bland i kremost blandingen. 4.Ha bringebær og det ekstra sukkeret i hurtigmikseren, moses. 5. legg gelatinplatene i kalt vann til de er myke ca 5 min. klem ut vannet og varm dem opp i ca ½ dl vann til platene er smeltet. Bland 1/3 av gelatinen i bringebærene og resten i kremostblandinga rør godt så gelatinen blir jevnt fordelt. Hell først ½ kremostbl. over bunnen, ha så i bringebærene og resten av kremostblanidnga. Lag et virvelmønster med en slikkepott/skje i fyllet og sett i kjøleskapet i minst 5 timer eller natten over.. Jeg bruker å pynte med hele bær eller roseblader. Kan og bruke annen frukt eller bær, har selv lagd den med både jordbær og aprikoskompott. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå