AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #1 Skrevet 3. juli 2024 Hei! Kan utleier kreve at leietaker betaler for installasjon av varmepumpe (ikke hatt før) og kreve at den står på hele tiden? Dette vil jo øke strømkostnadene mine. I tillegg har jeg merket at utleier har vært i leiligheten. Hun slår på varmepumpa,lukker vinduet og tar ut stikkontakter. Anonymkode: 0e43d...4f7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #2 Skrevet 3. juli 2024 Selvsagt ikke. Da må du kunne ta den med deg når du flytter i så fall… Hun har vært inne og slått på varmepumpa? Så den er innstallert allerede altså. Enda større grunn til at hun ikke kan kreve installasjonskostnader fra deg. Anonymkode: 302ef...ece 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #3 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hei! Kan utleier kreve at leietaker betaler for installasjon av varmepumpe (ikke hatt før) og kreve at den står på hele tiden? Dette vil jo øke strømkostnadene mine. I tillegg har jeg merket at utleier har vært i leiligheten. Hun slår på varmepumpa,lukker vinduet og tar ut stikkontakter. Anonymkode: 0e43d...4f7 Selvsagt ikke. Og du kan anmelde utleier for innbrudd. Anonymkode: 1a48c...ccb 1
Holar Skrevet 3. juli 2024 #4 Skrevet 3. juli 2024 Først så bør vi vel få vite om det er du eller huseier som har bestilt varmepumpe?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #5 Skrevet 3. juli 2024 Utleier har ikke lov til å komme uanmeldt inn i din leilighet i leieperioden. https://www.husleie.no/ressurser/artikler-om-boligutleie/inspeksjon-av-utleiebolig/ Når bør utleier utføre inspeksjon av boligen? Hvis utleier har blitt varslet om at det har oppstått akutte skader eller mangler Utleier har ikke sett boligen på lang tid Leietaker opplyser om at det er behov for vedlikehold Leietaker skal flytte ut og nye leietakere skal se boligen (hvis det er kontraktfestet) Utleier tar seg inn i boligen – I det tilfellet at leietaker er bortreist og du er litt engstelig for vannlekkasje eller frosne vannrør, tenker jeg at du kan sende en melding til leietaker og spørre om du kan låse deg inn og sjekke. En utleier kan aldri låse seg inn uten leietakers samtykke og du har heller ikke rett til å ha nøkkel til boligen. Det er helt på leietaker sin gode vilje. Hvis leietaker gir beskjed om at vedkommende ikke ønsker at utleier skal ha en nøkkel, må utleieren gi den fra seg. Det er viktig at utleier respekterer privatlivet til leietaker. Anonymkode: a78e2...a87 2
Deseo Skrevet 3. juli 2024 #6 Skrevet 3. juli 2024 (endret) Du må ikke betale for varmepumpe Endret 3. juli 2024 av Deseo 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #7 Skrevet 3. juli 2024 Mistenker at det var huseier som ønsket varmepumpe, siden hun krever at den står på hele tiden. I så fall skal selvsagt ikke du betale for den. Hun kan heller ikle kreve at den står på hele tiden, det er det jo heller ingen grunn til. Anonymkode: f96ca...668
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #8 Skrevet 3. juli 2024 Huseier som ønsker varmepumpe, ikke meg. Jeg ønsker ikke å ha den på fordi 1.den bråker og lar meg ikke sove om natta. 2.ønsker ikke høyere strømregning. Huseier har slått den på mens jeg har vært borte. Anonymkode: 0e43d...4f7
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #9 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Huseier som ønsker varmepumpe, ikke meg. Jeg ønsker ikke å ha den på fordi 1.den bråker og lar meg ikke sove om natta. 2.ønsker ikke høyere strømregning. Huseier har slått den på mens jeg har vært borte. Anonymkode: 0e43d...4f7 Er du enda i den leiligheten??? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan utleier kreve at leietaker betaler for installasjon av varmepumpe (ikke hatt før) og kreve at den står på hele tiden? Nei, det er ene og alene huseiers ansvar. Anonymkode: 7b968...3cb 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #10 Skrevet 3. juli 2024 Varmepumpe er billigere enn panelovn, men om det ikke er behov for varme nå, er det jo teit å ha den på. Anonymkode: b6160...54b
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #11 Skrevet 3. juli 2024 Er det deg igjen. Prøvd å finne ny leilighet siden sist? Anonymkode: e9928...ae6 1
newman01 Skrevet 4. juli 2024 #12 Skrevet 4. juli 2024 En varmepumpe bruker mindre strøm til å varme opp enn en panelovn. Så hvor har du det fra at strømregningen stiger? Men huseier kan ikke kreve at leieboer betaler for en slik. Akkurat som du ikke skal betale for at huseier bytter kjøkken, oppgraderer badet eller kjøper ny bil til seg selv.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #13 Skrevet 4. juli 2024 En varmepumpe er en del av bygningen, og kjøp, montering, samt service er det huseier som må stå for. Det kan derimot kontraktsfestes at den må stå på hele tiden, i likhet med varmekabler på badet, dersom det begrunnes med leilighetens innemiljø. Hvis det er et fuktig innemiljø i utleieleiligheten vil en varmepumpe bidra til å redusere luktfuktigheten, og redusere risikoen for fuktskader. Siden dette er en ny installasjon må det skrives en tilleggsavtale til leiekontrakten dersom det skal kontraktsfestes at den skal stå på hele tiden, og hvis leietaker ikke ønsker å godta et slikt krav står det leietaker fritt til å finne en annen bolig uten slike krav. Anonymkode: c320c...5dd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå