Gå til innhold

Mannen hjelper ikke til


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske frustrert nå, og trenger råd. Jeg hadde en massiv fødselsdepresjon med førstemann, og det tok fem år før jeg i det hele tatt turde tanken på et nytt barn. Han har hele tiden vært pådriver for et barn til. Derfor var jeg så tydelig på at jeg forventer at han stiller opp hvis vi skulle ha et barn til. Vi har til og med gått til jevnlige samtaler hos Familiesenteret og familievernkontoret for å forberede oss til den nye babyen skulle komme. Han er nå blitt en måned, og mannen hjelper ikke til.
 

Han velger heller å bedrive idrett med kompiser, game eller se på tv. De gangene han tar babyen er når han sover, og med en gang han er våken er det jeg som må styre og stelle. Han kan ofte også selv sovne uavhengig av tid på døgnet. Om nettene når det er hans tur våkner han ikke, og jeg må aktivt vekke han noe som gjør at jeg ikke har sovet mer enn fire timer siden jeg var høygravid. En ny fødselsdepresjon er på vei, og jeg føler meg totalt sviktet fordi han lovte meg å hjelpe til mer denne gangen (han skal til og med ha mye av fellespermen for å egt avlaste meg). Kan noen gi meg tips, før jeg smeller rett i veggen igjen? Vi krangler og han blir bare mer og mer selvsentrert 😣

Anonymkode: e39bd...f1e

  • Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier han når du snakker med han om det?

Anonymkode: 4c172...e16

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han velger heller å bedrive idrett med kompiser, game eller se på tv. De gangene han tar babyen er når han sover, og med en gang han er våken er det jeg som må styre og stelle. Han kan ofte også selv sovne uavhengig av tid på døgnet. Om nettene når det er hans tur våkner han ikke, og jeg må aktivt vekke han noe som gjør at jeg ikke har sovet mer enn fire timer siden jeg var høygravid. En ny fødselsdepresjon er på vei, og jeg føler meg totalt sviktet fordi han lovte meg å hjelpe til mer denne gangen (han skal til og med ha mye av fellespermen for å egt avlaste meg). Kan noen gi meg tips, før jeg smeller rett i veggen igjen? Vi krangler og han blir bare mer og mer selvsentrert 

Anonymkode: e39bd...f1e

Hvorfor trodde du det ville bli annerledes etter nummer to? 

Anonymkode: 3370e...07f

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ligger i at du mener han må hjelpe til. Man hjelper til om man er på besøk, i sitt eget hjem er man medansvarlig for familien. 

Konsentrer deg om deg og barnet og det som må gjøres, og la resten være. Forvent at han gjør sin del, ikke gi etter. Ikke ros ham for det, ikke gjør det for ham. Om idet funker må du gå hardere til verks og si at du ikke orker mer og be om separasjon. 

Ikke vær moren hans, vær partneren og forvent innsats. 

Anonymkode: afcbc...16f

  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor trodde du det ville bli annerledes etter nummer to? 

Anonymkode: 3370e...07f

Ja, klandre henne, det er bra. 

Anonymkode: afcbc...16f

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, klandre henne, det er bra. 

Anonymkode: afcbc...16f

Andre kvinner trenger lese det.

Funker han ikke før nummer 1 - han funker i alle fall etterpå - og kommer i alle fall ikke til å plutselig begynne å funke med nummer 2. 

Anonymkode: efe75...b97

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Andre kvinner trenger lese det.

Funker han ikke før nummer 1 - han funker i alle fall etterpå - og kommer i alle fall ikke til å plutselig begynne å funke med nummer 2. 

Anonymkode: efe75...b97

- Mannen har selv lovet å bidra, TS sier han var pådriveren for nr.2

- løpet er ikke kjørt selv om gubben bidro lite med første baby, min mann var MYE mer involvert med vårt andre barn enn første.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen, TS, det der hadde jeg aldri tilgitt han. Ikke én gang, men TO ganger har han sviktet deg OG barnet sitt. Det er ikke barnets beste at mor krasjer i veggen og at han driter i å prøve å avverge det.

Anonymkode: 9326c...91b

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er ganske frustrert nå, og trenger råd. Jeg hadde en massiv fødselsdepresjon med førstemann, og det tok fem år før jeg i det hele tatt turde tanken på et nytt barn. Han har hele tiden vært pådriver for et barn til. Derfor var jeg så tydelig på at jeg forventer at han stiller opp hvis vi skulle ha et barn til. Vi har til og med gått til jevnlige samtaler hos Familiesenteret og familievernkontoret for å forberede oss til den nye babyen skulle komme. Han er nå blitt en måned, og mannen hjelper ikke til.
 

Han velger heller å bedrive idrett med kompiser, game eller se på tv. De gangene han tar babyen er når han sover, og med en gang han er våken er det jeg som må styre og stelle. Han kan ofte også selv sovne uavhengig av tid på døgnet. Om nettene når det er hans tur våkner han ikke, og jeg må aktivt vekke han noe som gjør at jeg ikke har sovet mer enn fire timer siden jeg var høygravid. En ny fødselsdepresjon er på vei, og jeg føler meg totalt sviktet fordi han lovte meg å hjelpe til mer denne gangen (han skal til og med ha mye av fellespermen for å egt avlaste meg). Kan noen gi meg tips, før jeg smeller rett i veggen igjen? Vi krangler og han blir bare mer og mer selvsentrert 😣

Anonymkode: e39bd...f1e

TS, nøyaktig hva er argumentasjoen hans for at han skal bidra så lite som mulig, mens du gjør alt? Tar han seg av det eldre barnet eller er det du som har ansvar for begge? 

- Tenk deg om, hva skjer hvis han fortsetter slik? SKal han plutselig bli superpappa når minste er større og "enklere" ¨ha med å gjøre? 

- ikke føl deg forpliktet til å bli hos noen som unner deg så lite, tenk på alle årene du ikke kaster bort på en egoistisk fjott. 

 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dratt til legen og sykemeldt meg så han kunne overtatt permisjonen også hadde jeg bare reist! Skrevet en lapp om at jeg gidder ikke mer. Leid hotell eller airbnb og blitt borte leeenge. Hadde blokkert han hvis han prøvde å finne meg eller ikke lot meg være. Ja, det høres urealistisk ut når man har et småbarn og en baby men, det finnes de fedrene som må ta vare på babyer og småbarn helt alene fordi mor er syk, eller død. Så det går ann. Nå har du vært alvorlig deprimert før uten at han har forstått alvoret og nå begynner det snart igjen. Det kan faktisk bli farlig hvis det går for langt.

Anonymkode: fdfdb...8e2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke bare sviktet deg en gang, men TO ganger. Du blir ødelagt med en sånn mann. Tror aldri jeg ville klart å tilgi min samboer noe slik. 

Anonymkode: 064c4...416

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde dratt til legen og sykemeldt meg så han kunne overtatt permisjonen også hadde jeg bare reist! Skrevet en lapp om at jeg gidder ikke mer. Leid hotell eller airbnb og blitt borte leeenge. Hadde blokkert han hvis han prøvde å finne meg eller ikke lot meg være. Ja, det høres urealistisk ut når man har et småbarn og en baby men, det finnes de fedrene som må ta vare på babyer og småbarn helt alene fordi mor er syk, eller død. Så det går ann. Nå har du vært alvorlig deprimert før uten at han har forstått alvoret og nå begynner det snart igjen. Det kan faktisk bli farlig hvis det går for langt.

Anonymkode: fdfdb...8e2

Dette er en dårlig idé med tanke på barna. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du reise vek? Besøke foreldrene dine eller en vennine? Så du får lit avlastning og han kansje får tenkt seg om. Uasnet støter jeg forslaget om samtale på familievern kontoret eller med jordmor. En nødløsning kan vøre at du sykemelder deg og reiser vek slik at han må ta ansvar! 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjelpe til..? Er det ikke like mye hans unger?!?? Bare det at forventningsnivået ditt ligger på at han skal «hjelpe til» og det at du tar til takke med en lovnad om å «hjelpe til mer», viser egentlig bare at du allerede har tapt.

Han har for lengst skjønt at han kan gjøre som han vil uten at det får konsekvenser. Dette kommer aldri til å bli bedre.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melus skrev (15 minutter siden):

Dette er en dårlig idé med tanke på barna. 

Hvorfor det? Han er ikke slem med barna utifra innlegget, bare giddalaus. Hvis ts reiser bort så MÅ han ta ansvar for de og kan se hvordan det er, tipper pipen får en annen lyd da. Det er jo ikke sånn at hun forlater barna sine hos fremede, de er sammen med sin far.

Anonymkode: fdfdb...8e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor det? Han er ikke slem med barna utifra innlegget, bare giddalaus. Hvis ts reiser bort så MÅ han ta ansvar for de og kan se hvordan det er, tipper pipen får en annen lyd da. Det er jo ikke sånn at hun forlater barna sine hos fremede, de er sammen med sin far.

Anonymkode: fdfdb...8e2

Hvordan tror du det er for to små barn at mamma plutselig blir vekke? Tydeligvis er hun hoved-omsorgspersonen til barna, hun kan ikke bare reise fra de. Faren må klare å bidra med sin del uten at hun trenger å reise vekk! 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått mange gode råd over her. Tråden kommer snart til å bli overlesset med råd om å prate med ham slik og sånn og på den rette måten. 

Du har allerede sagt ting tydelig og må forholde deg til det han gjør, ikke det han sier.

Forvent handling NU. Skjer ikke det (og det har det jo egentlig ikke gjort) så må du forholde deg til det.. 

Sannsynligvis får du tre barn de nærmeste årene.

Anonymkode: aa066...f52

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...