Gå til innhold

Når er det normalt at han frir?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vært sammen i litt over 1 år, samboer i ca 6 mnd. Vi har det utrolig godt sammen, og vi har begge avklart at vi har lyst til å gifte oss. 

Jeg har gjort det tydelig at han må fri om vi skal gifte oss - jeg er veldig tradisjonell der.

Jeg har også gjort det tydelig at det er selvsagt alt for tidlig enda, samtidig må det ikke gå mer enn 3 år for jeg vil ikke være en gammel brud (sagt med humor altså, jeg er ikke en diktator 🤣). Vi spøker/flørter ofte med hverandre at vi er mann og kone, så vi har begge et avslappet forhold til alt dette. 

Ideelt sett så tenker jeg at vi bør ha vært samboere i 2-3 år før han kan fri, for da kjenner vi hverandre veldig godt og bør ha gått gjennom de viktigste fasene for å se at vi står støtt sammen. 

Hvordan var det for dere og hvordan gjorde han det? Jeg håper han har tenkt til å slå på stortromma og gjøre noe superromatisk han vet jeg liker - og at han klarer å gjøre det på en tidspunkt jeg minst venter det 🥰

Til dere som mener det er likestilling på sånt siden vi lever i 2024; jeg trenger ikke deres mening om det 😉 Vi har et veldig lite A-4 forhold, men enkelte ting synes jeg mannen skal gjøre, og det er ikke noe noen kan si for å få meg til å forandre mening om det 😉

Anonymkode: 3a0a8...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har sagt det ene og det andre, men vet du om han i det hele tatt ønsker å gifte seg? Svært mange ønsker ikke det i disse dager.

Anonymkode: 795e5...5e0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har sagt det ene og det andre, men vet du om han i det hele tatt ønsker å gifte seg? Svært mange ønsker ikke det i disse dager.

Anonymkode: 795e5...5e0

Ja, jeg spurte han rett ut om dette ganske tidlig i dating, og han bekreftet at han godt kunne tenke seg det. Vi har snakket om temaet mange ganger og er enige om at vi vil gifte oss. Har til og med snakket om hva slags bryllup vi vil ha 😊 

Ts 

Anonymkode: 3a0a8...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg spurte han rett ut om dette ganske tidlig i dating, og han bekreftet at han godt kunne tenke seg det. Vi har snakket om temaet mange ganger og er enige om at vi vil gifte oss. Har til og med snakket om hva slags bryllup vi vil ha 😊 

Ts 

Anonymkode: 3a0a8...2ed

Huff.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stakkars mann 

Anonymkode: f4159...e47

Indeed.

Anonymkode: 795e5...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det passer han.

Forøvrig senk forventningene angående hvordan frieri vil skje, for da blir du ikke skuffa.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forlovet oss i 1991. Giftet oss i 2011. Skilt i 2019. Er vel ingenting som er vanlig innenfor dette temaet.

Anonymkode: a21af...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, du høres ut som du kan bli en skikkelig Bridezilla.

Anonymkode: a21af...b69

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde vært sammen 2 1/2 år før han fridde, samboere i 1 1/2 år. Rolig, romantisk frieri på hytta, kun oss to. Helt perfekt. Kunne aldri tenkt meg å bli fridd til foran folk, og det kjenner han meg heldigvis godt nok til å vite. Nå har vi vært sammen i 5 år, gift i ett🥰

Anonymkode: c1b27...8b2

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å senke forventningene! Sjansen er stor for at du blir skuffet når du har så mange tanker om når, hvor og hvordan han skal gjøre det

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kommandert han til å fri fordi det er mannens ansvar. Sagt at det ikke må gå mer enn 3 år, men at man skal være samboere i 2-3 år, og har med det diktert  hvilket 6 måneders vindu han har på å få ut fingeren. 

Det er ikke et frieri, det er en bestillingsordre. 

Anonymkode: 2c5a3...d04

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Når det er vanlig at han frit? I Norge: etter 4 år, eller etter 10 år sammen og barn.

 

I andre land: innen det har gått et år. 

Anonymkode: 685f6...e0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vært sammen i litt over 1 år, samboer i ca 6 mnd. Vi har det utrolig godt sammen, og vi har begge avklart at vi har lyst til å gifte oss. 

Jeg har gjort det tydelig at han må fri om vi skal gifte oss - jeg er veldig tradisjonell der.

Jeg har også gjort det tydelig at det er selvsagt alt for tidlig enda, samtidig må det ikke gå mer enn 3 år for jeg vil ikke være en gammel brud (sagt med humor altså, jeg er ikke en diktator 🤣). Vi spøker/flørter ofte med hverandre at vi er mann og kone, så vi har begge et avslappet forhold til alt dette. 

Ideelt sett så tenker jeg at vi bør ha vært samboere i 2-3 år før han kan fri, for da kjenner vi hverandre veldig godt og bør ha gått gjennom de viktigste fasene for å se at vi står støtt sammen. 

Hvordan var det for dere og hvordan gjorde han det? Jeg håper han har tenkt til å slå på stortromma og gjøre noe superromatisk han vet jeg liker - og at han klarer å gjøre det på en tidspunkt jeg minst venter det 🥰

Til dere som mener det er likestilling på sånt siden vi lever i 2024; jeg trenger ikke deres mening om det 😉 Vi har et veldig lite A-4 forhold, men enkelte ting synes jeg mannen skal gjøre, og det er ikke noe noen kan si for å få meg til å forandre mening om det 😉

Anonymkode: 3a0a8...2ed

Hører ut som han kan få kalde føtter....Hadde han villet fri hadde han gjort det nå!

Man vet fort når man finner sitt livs kjærlighet!

Anonymkode: 8ac9e...8be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du har kommandert han til å fri fordi det er mannens ansvar. Sagt at det ikke må gå mer enn 3 år, men at man skal være samboere i 2-3 år, og har med det diktert  hvilket 6 måneders vindu han har på å få ut fingeren. 

Det er ikke et frieri, det er en bestillingsordre. 

Anonymkode: 2c5a3...d04

Og likevel har hun forventninger om romantikk😂

Anonymkode: 795e5...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sammen i 2009, samboere i 2010, forlovet i 2019, gift i 2022.

(Barn i 2017 og 2018). 

Jeg har alltid ville blitt gift, men det var ikke så viktig for mannen (han har skilte foreldre med mye konflikter, mine har alltid vært gift), så jeg hadde egentlig tatt et  valg  om å la giftedrømmen være en drøm. Samboeren,  og etterhvert barna ble viktigere enn å oppfylle den drømmen. Men det var en hyggelig overraskelse når da 2åringen langt oppå fjellet kom tuslende med en ring og prøvde å spør om mamma ville gifte seg men pappa. Og så ventet vi videre med bryllup til ungene skulle bli så store at de også ville huske og få glede av dagen.

Veldig lite tradisjonelt med andre ord. 

Anonymkode: 7a970...a1e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo litt på alder dette her, mener jeg. 
Vi ble sammen 2016, flyttet inn sammen i 2020, kjøpte leilighet i 2021. Han fridde i 2022, og vi giftet oss nå i 2024. 

Begge født i 2000, så for oss hadde det vært ganske tidlig å gifte seg etter 2-3år (hadde jo kun vært 18-19 år da)

 

Men, jeg var en sånn som snakket mye om bryllup og presset det litt frem selv- og jeg angrer på det i dag. Jeg begynte å droppe hint om at han kunne godt fri snart rundt 2021 når vi kjøpte leiligheten, men han hørte aldri på meg. Han fant ut selv i 2022 etter bursdagen sin at han ville fri, for da var han klar for det. Så tok vell ca 1 måned etter han hadde bursdag til han fridde. Det kommer når det kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi møttes da jeg var 23, flyttet sammen da jeg var 25, fikk første barn da jeg var 30, kjøpte hus da jeg var 32. Fremdeles ikke noe frieri. Så da "fridde" jeg selv, for mer enn 10 år gadd jeg ikke å vente. 

Det er min versjon av "når er det normalt at han frir". 

Og PS: Dersom dere allerede har blitt enige om å gifte dere, så er dere teknisk sett forlovet alt.

Anonymkode: 93319...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er best å bli forlovet etter 2 år, bodd sammen eller ei. Da burde man kjenne hverandre godt nok til å vite om man er kompatible eller ikke. Om man ikke ønsker å gifte seg med partneren etter to år der grunnen er at man er usikker/vil bli bedre kjent så kan det tyde på at det ikke er riktig. (sett at man generelt har et ønske om ekteskap, dette gjelder ikke de som ikke vil gifte seg uansett). 

Grunner til å vente med ekteskap selv om man er sikker kan være barn fra tidligere forhold, avstandsforhold på grunn av studier, ene eller begge parter har vært gift før, begge/ene parten er under 20, alvorlig sykdom enten hos en av dere eller i nær familie og lignende tilstander. Om man venter på grunn av disse tingene trenger ikke det å bety at noe i relasjonen er galt. Ekteskap er ikke en like stor forpliktelse som det å få barn sammen. 

For å være sikker på at man er klar for å gifte seg, uansett alder og lengde på forholdet, burde dere gå grundig gjennom grunnverdiene dere har i livet. Vil dere ha barn? Hvis ja, hvor mange? Skal dere ha felles økonomi? Om ikke kan det være lurt å skrive en ektepakt eller særeie om dere vil eie verdi hver for dere. Alt som tjenes inn i løpet av ekteskapet skal deles i to ved skilsmisse i et standard ekteskap. Hvor vil dere bo? Hvordan skal kontakten med begge sine familier være? Hva skal dere bruke penger på, og hvordan vil dere tilbringe fritiden deres? 

Her ble vi gift ca 2 år etter at vi ble sammen, kjent hverandre i 2,5 år. Vi står stødig siden vi har snakket grundig sammen før ekteskap, og vet akkurat hva den andre forventer, tenker, ønsker og vil i livet. Om du vil ha en spesifikk type stil å ringen eller et konkret materiale burde du vise han preferansene dine på forhånd. Prisen blir alt etter hva man selv ønsker å bruke, men greit at ringen er holdbar siden det er et hverdagssmykke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han begynte å snakke om det når jeg ble gravid. Vi ble gravid tidlig i forholdet. Akkurat et år etter vi møttes så fridde han. 6 mnd etter det så var vi gift. Fortsatt gift. 21 år no. 

Anonymkode: 7be6c...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fridde etter at vi hadde vært sammen i 10 mnd, kjent hverandre i 3 år. Flyttet inn med henne etter bryllupet. 

Anonymkode: 2a684...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...