Gå til innhold

Lønn som kontormedarbeider/lønnsansvarlig/HR

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber i en bedrift som ikke er offentlig. Jeg har ingen å sammenligne meg med, da alle andre på kontoret er ledere. Jeg jobber ikke offentlig. Jeg har jobbet i bedriften i under ett år og har fagbrev innen kontorfaget. 

De over meg tjener alt fra 650k+ og er som sagt ledere. Andre ansatte jobber «på gulvet»/turnus. De som jobber turnus følger vi tariff på, og de får selvsagt da tillegg for kveld/natt osv, og er umulig å sammenligne meg med de også.

Jeg tjener per nå ca 440 i året, men forventer å øke til 460 mtp hvordan tariff-forhandlinger går ellers. Vi har lik tariff som offentlig sektor. 

Jeg har en del ansvar da jeg er ansvarlig for alt administrativt rundt ansettelser/onboarding/offboarding. Da kontrakter, turnussystemet vårt, andre tilganger, bestillinger osv, samt ansiennitetsberegning, sluttattester osv. Ansvaret har økt på gradvis siden jeg startet, men alt var beskrevet i annonsen (blir brukt litt som potet). Jeg har i tillegg hovedansvar for lønnskjøring, da i form av anvisning av timer/rette feil, lage bilag ved eventuelle feil fra tidligere lønnskjøring, besvare spørsmål fra ansatte og ikke minst gjennomgang av lønnsforslaget sammen med leder.

Jeg vurderer å ta videreutdanning (bachelor økadm) da jeg frykter at fagbrev vil gjøre det vanskelig å finne ny jobb senere selv om jeg får mye erfaring. De fleste er jo ute etter folk med bachelor i dag. Jeg ser også at lønnen min er noe jeg ikke helt trives med på sikt. I tillegg er det en del kjøring til/fra jobb (som forventet da jeg valgte en jobb langt unna). Arbeidsplassen begynner å bli ganske avhengig av meg. 

Er det noen som har lignende jobb som kan si noe om hva de mener om lønnen min? Er det urimelig av meg å be om lønnsforhøyelse om et halvt års tid? Er det frekt? Hva kan jeg be om? Jeg kunne tenkt meg å ligge på 550, og er da enda mer enn 100k unna de som er ledere. Jeg kunne hatt en jobb med langt mindre ansvar en annen plass med samme lønna som jeg har i dag. Vil bare ha litt innspill. 

Har forøvrig fem års ansiennitet. 

Anonymkode: 964fb...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som ufaglært høres det helt greit ut syns jeg.

Anonymkode: 07102...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som ufaglært høres det helt greit ut syns jeg.

Anonymkode: 07102...681

Jeg har fagbrev i kontorfaget - ikke ufaglært

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde sendt lønnskrav til lederen din, med begrunnelsen i alt ansvaret og alle oppgavene du har - og mestrer godt! Hadde lagt inn 520.000, tenker det er greit uten noen akademisk grad. Men, det aller beste er om du får tilbud om annen stilling med høyere lønn, da er de ofte raske på labben i å gi deg tilsvarende eller høyere lønn om de vil beholde deg. 

Anonymkode: d2bfc...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser organisasjonen ut?

Er du den eneste ikke-lederen der du er? Mens et antall andre jobber på et lavere nivå, under administrasjonen? I samme selskap?

Tariffavtale? Hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hunmedham skrev (1 minutt siden):

Hvordan ser organisasjonen ut?

Er du den eneste ikke-lederen der du er? Mens et antall andre jobber på et lavere nivå, under administrasjonen? I samme selskap?

Tariffavtale? Hvilken?

Vi er en del av en større organisasjon. Bare hos vår del er vi om lag 100 ansatte, under 10 er en del av administrasjon/ledelse. Jeg er den eneste ikke-lederen, ellers er det de som jobber ute «på gulvet». Vi har samme som KS har, hvor fagarbeidere har 415, jeg er plassert i fagbrev og 1-årig fagskole, på 437 pr år. Neste over meg er bachelor. Det er kun jeg og de på gulvet som følger garantilønn/lønnstillegget her. Ledelsen har varierende lønn, men minste er på 650, høyeste er rett under millionen. De under jobber i samme selskap, og de over også. 
Vet andre med min utdannelse og erfaring gjerne har mer sekretær-lignende jobber med mindre ansvar, men samme lønn. Jeg vet også at jeg blir satt stor pris på, får mye skryt og er godt strukturert, samt at jeg er ganske sikker på at sjefen vil gjøre en del for å holde på meg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hos oss som er et privat regnskapskontor, har utdannede uten autorisasjon og praksis fra 540 000,- til 600 000,- i mnd. De uten utdanning, med lang erfaring har mer. Etter arbeidsoppgavene dine og ansvaret så ville jeg lagt meg på 540 000,- eller mer, men om ledelsen ser verdien er jo en annen sak..

Anonymkode: 23c18...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kollektive, lokale lønnsforhandlinger - og er du i så fall en del av disse forhandlingene? Selv om du ikke skulle være organisert ville du kanskje kommet innunder tariffavtalens omfangsbestemmelser og slik bli en del av lønnssystemet der. Jeg kjenner ikke avtalen og vet ikke om den vil være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du helt ny i arbeidslivet? Isåfall, men bare fagbrev og lite erfaring høres lønnen ok ut. 

Det er ikke realistisk at du skal ha bare 100 000 lavere lønn enn en leder. 

Anonymkode: 6bf21...994

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også «kun fagbrev». 

Da jeg startet i selskapet jeg jobber i ble jeg satt på admin (kontor) lønnsstige med 8 års ansiennitet -  mener det var rundt 550.000,- i året.  
Denne har nok steget nå (dette er 2 år siden, og trinnene stiger med inflasjon hvert år. 

Anonymkode: d8253...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns du skal be om det du ønsker. Argumenter så godt du kan ut i fra hva som vektlegges i bedriftens lønnspolitikk. Husk, det verste du kan få til svar er nei. Det er ikke verre enn det. Stå opp for deg selv! Heia! 

Anonymkode: 608ea...7d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg syns du skal be om det du ønsker. Argumenter så godt du kan ut i fra hva som vektlegges i bedriftens lønnspolitikk. Husk, det verste du kan få til svar er nei. Det er ikke verre enn det. Stå opp for deg selv! Heia! 

Anonymkode: 608ea...7d9

Signerer dette. Du får ingen ting uten å be om det. Ikke tenk at det er "frekt".

Lønna du har i dag høres lav ut i forhold til ansvar.

Heier på deg.

Anonymkode: 5acae...57c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hos oss som er et privat regnskapskontor, har utdannede uten autorisasjon og praksis fra 540 000,- til 600 000,- i mnd. De uten utdanning, med lang erfaring har mer. Etter arbeidsoppgavene dine og ansvaret så ville jeg lagt meg på 540 000,- eller mer, men om ledelsen ser verdien er jo en annen sak..

Anonymkode: 23c18...8ab

Det var lønnen sin, det! :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Anbefaler at du skaffer deg en utdannelse. Med utdannelse og en jobb innen HR/lønn tjener man lett 700-900 000,-, i alle fall i Oslo-området. 

Anonymkode: f8270...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes lederlønningene her var veldig lave. Hvilken bransje er dette?

Anonymkode: 83300...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du har lav lønn, særlig når det virker som du har en del ansvar, og at bedriften er avhengig av deg. Be om mer! Det vil koste dem mye mer å erstatte deg, så jeg synes ikke det er urealistisk. 

En bachelor er heller ingen dum tanke. 

Anonymkode: 69f2a...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er kontormedarbeider i privat sektor, ganske likt ansvarsområde som det du beskriver, har fagbrev i resepsjonsfaget og over 10 års ledererfaring, som dog ikke er relevant for jobben jeg gjør idag.

Har 700.000,- i året.

Gikk ned i stilling (fra leder i annen privat sektor, til «bare» medarbeider nå) og gikk opp i lønn. Anser meg som veldig heldig, samtidig som jeg er den på kontoret med absolutt lavest lønn.

Anonymkode: e2391...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...