AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #1 Skrevet 3. juli 2024 Gått på antidepressiva Escitalopram Actavis over flere år, men lenge trappet veldig gradvis ned, gått lenge på lav dose og sluttet helt da jeg har vært på et godt sted en god stund. Etpar ukers tid etter slutt har jeg nå blitt ekstra trøtt og tar veldig lett til tårene når jeg f.eks leser nyheter og ekstra lettrørt når jeg ser på tv. Regner med at dette har en sammenheng? Noen som har erfaringer å dele med å ha gått lenge på antidep og så sluttet? Anonymkode: 4c826...e2b
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #2 Skrevet 3. juli 2024 Antidepressiva av SSRI-typen gjør gjerne et innhogg i topper og bunner, og når du slutter er det ikke unaturlig at du blant annet tar lettere til tårene rett og slett fordi mange følelser blir mer uttalte. Jeg brukte antidepressiva i mange år, og selv om jeg knapt gråter noen gang kjente jeg også mer på denne typen ting etter avslutning. For ordens skyld: Jeg er usikker på om jeg hadde vært i live uten å ha brukt antidepressiva, så dette er ikke noe forsøk på å snakke ned betydningen av dem. For meg, og mange andre, har antidepressiva vært langt mer til nytte enn til skade. Men at det også kan ta noen av toppene er ikke helt ukjent. Trøttheten kjente jeg ikke noe mer på, men det kan vel tenkes at man kan bli mer utmattet av å "føle mer" generelt. Eller det kan være tilfeldig, for all del. Anonymkode: 1c6d7...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #3 Skrevet 3. juli 2024 Jeg har brukt Cipralex i 18 år, derav ett år uten medisin. Jeg opplever mye mer energi av medisinen, det kan derfor være årsaken til at du nå føler deg trøtt. Jeg opplevde seponeringstiden som en berg og dalbane av følelser som var svært krevende å komme igjennom. Mange ganger har jeg seponert for å forsøke å slutte helt, men har startet opp igjen fordi impulskontroll kombinert med depresjon ble ikke til å holde ut. Å lettere bli rørt er vanlig. Jeg ble ekstremt introvert og gikk mye inn i meg selv med tanker og minner. Naturen ble flottere, livet mer dypt og dystert.. Jeg er nå tilbake på Cipralex og har det mye bedre med meg selv. Anonymkode: 29fb3...0f6
Kalevala Skrevet 3. juli 2024 #4 Skrevet 3. juli 2024 Hvorfor startet du på medisinen den gangen, var det en depresjon eller lignende? Hadde du hatt symptomer lenge, eller gjentatte ganger? Hvorfor sluttet du nå, var det etter avtale med lege? Du trenger ikke svare altså, det er mest til hjelp for deg selv. Noen har tilbakevendende depresjoner, blir bedre av medisinen, og får tilbakefall når man slutter. Noen må stå på antidepressiva resten av livet. Det er omtrent som med annen kronisk sykdom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå