Gå til innhold

5-åringen min...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vår yngste på 5år, har hatt avførings problemer siden han var 1 år. Han har i perioder fått Duphalack for dette drikken sin, litt hver dag over lengre perioder. Han har aldri avførig mer enn hver 3.dag, og og noen ganger, - som f.eks igår - vår det over en uke siden sist!!! Han finner på de mest utrolige unnskyldninger for å slippe å gå på do: "Gud sitter oppi himmelen og ler av meg", osv... Vi har vært hos fastlegen flere ganger, som mener dette ikke er noe problem :sur: ! Men barnet vårt hikstegråter hver gang han er på do og må "det han må", fordi det gjør forferdelig vondt. 2 ganger har vi satt klyster på ham... :tristbla: . Noen som kan fortelle meg hva vi kan gjøre???

Endret av ~MALIN~
Videoannonse
Annonse
Skrevet

... jeg gir datter jorghourt med svisker i hverdag! Prøv

Skrevet

Om avføringen er hard og klumpete vil det gjøre vondt å gå på toalettet, så det er kanskje ikke så rart at han gruer seg?

Youghurt med svisker er et godt råd. Prøv også i innføre riktig mengde fiber i kosten, slik at magen har noe å jobbe med. Her gjelder det å finne den gyldne middelvei, for mye blir like galt som for lite....

Væske er også viktig. Om avføringen blir for tørr blir det hardt å få det ut.

Om han blir sår/sprekker kan det kanskje være en ide å smøre ham litt før toalettbesøk for å forhindre nye rifter?

Mosjon blir også anbefalt for magen og fordøyelsen sin skyld, men til en 5-åring er det neppe det som er problemet.

Bare husk at det tar tid før nye kostvaner gir varig effetkt på tarmen. Alfort ofte prøver men noe for kort tid til at det gir ha effekt.

Ønsker dere lykke til! Og jeg synes det er litt rart at dere ikke har fått bedre hjelp av legen! Kanskje helsesøster kan være litt mere behjelpelig?

Skrevet

Er det frykten for do'en som en problemet eller er det bæsjingen han er redd for, at det skal gjøre vondt? Er do'en kan kanskje bleie være løsningen og la han bæsje i den? Er det frykten for at det skal gjøre vondt å bæsje så må det jo væer n løsning å få avføringen så "bløt" som mulig. Svisker avføringsmidler eller liknende. Og du, finn en fastlege som tar problemet på alvor eller som er villig til å sende dere videre til en spesiallist eller til utredning på sykehuset.

Skrevet

Husker sønnen til søstra mi hadde samme problemet.

Løsningen ble at hun premierte dobesøkene..

Det hjalp.. Men gutten gråt sine vemodige tårer hver gang han måtte bæsje... Ikke en gang klyster hjalp.. :S

Skrevet

Enig i tipset om svisker og fiber som hjelper tarmen og gjør bæsj litt bløtere.

Men husk at ingen bør gå mer enn fem dager mellom hver gang de har avføring (og i hvertfall ikke over en uke uten å bæsje). En fastlege som ikke tar det alvorlig bør byttes ut. Selv om vi har en fastlege, betyr ikke at vi ikke kan gå til andre leger.

Skrevet

Helsestasjonen hadde mange gode råd da jeg hadde samme problemet med min datter. Hun var riktignok yngre, men likevel, det er kanskje forsøket verdt.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Foreldrene mine hadde samme problemet med meg da jeg var liten. Jeg holdt meg fordi det gjorde vondt - jeg sprakk og blødde, og når jeg holdt meg i flere dager, så ble avføringen hard igjen og hele greia gjentok seg. De gav med diverse ting som skulle hjelpe på konsistens og "hastighet", og det hjalp litt, men det som funka til slutt var å ta en prat og forklare at når man holder seg, så blir bæsjen hard, og da gjør det vondt.

Skrevet

Dessverre så er det noen av oss som sliter litt med å gå på do, og å gå hver 3-5 dag er slett ikke uvanlig. Når det går en uke eller mer, så er det slitsomt, og ikke minst vondt. Jeg har prøvd alt som går an å prøve, og har funnet et råd her på KG som virker. Jeg har lett etter tråden, men finner den ikke igjen.

Uansett så var det en som skrev at barnet hadde problemer med å gå på do, og de var inne på sykehuset og fikk hjelp der. Man skal gå regelmessig på do, gjerne etter måltid, man skal drikke nok væske, bevege seg nok, og spise fiberrik mat.

Om jeg ikke husker helt feil, så stod det at man skulle gjøre følgende:

Når man går på do, så skal man sette seg ned, og så skal man vippe overkroppen ned mot knærne 7 ganger, så skal man trykke, deretter vippe 7 ganger til osv.

Jeg gjør i alle fall dette, og det fungerer ganske så bra.

Håper dette kan hjelpe :)

Skrevet

Hvis du har sånne bekymringer ville jeg oppsøkt helsesøster istedenfor å spørre på forum. Du får så mange og til dels motstridende råd, og helsespørsmål som bekymrer deg syns jeg du skal gå til rett instans med. Lykke til! :klem:

Skrevet

Jeg regner med at siden dette har vart over såpass mange år, har du prøvd det meste av både mat, medisiner og råd og tips.

Tips fra meg er en krakk. Som man setter bena på, så man på en måte får et ekstra ¨strekk¨, så avføringen kan gli litt lettere. Det kan være et problem med hard avføringen, at den stopper opp i en liten knekk man har noen få cm inn i endetarmen, og det å få bena opp, kan strekke denne knekken ut litt. Dette er forresten særdeles effektivt hvis man er plaget med gassansamlinger, bare sånn i en bisetning.

Likeså tenker jeg litt på dette med avledning. Hvis barnet ditt stresser og kaver seg opp under toalettbesøk, er dette med på å gjøre at muskulaturen trekker seg sammen, ergo blir det vanskeligere å komme på do. Hva med et spill han virkelig liker, ala gameboy o.l, eller et eller annet som kan få han til å tenke på noe helt annet enn smerten og vondten. Mage/tarmmassasje mens toalettbesøket pågår kan også være en idè. Sirkulære bevegelser med klokken, i rolige bestemte bevegelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...