Gå til innhold

Lønner det seg å kjøpe og selge igjen etter et par år i Bergen sentrum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier en toroms på 55 kvadrat veldig sentralt i Bergen sentrum, med gåavstand til det meste.

Har fått tilbud om å kjøpe leiligheten jeg bor i, men er i tvil da jeg ikke vet hvor lenge jeg ønsker å bo akkurat her, men folk sier til meg at jeg må slå til siden jeg slipper flere interessenter og eventuell budrunde, og heller selge igjen om et par år og kjøpe meg noe større.

Er det lønnsomt å kjøpe og selge igjen om et par år med tanke på fortjeneste?

Anonymkode: b269c...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på beliggenhet, standard på leiligheten og om du har uteplass, parkering, heis, boder e.l. Du får høyst sannsynlig igjen det du betalte, men det er ikke sikkert du tjener masse. 

Anonymkode: bdb01...c9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått takst enda og vet ikke hva fellesutgiftene blir på.

Det er trekkfullt om vinteren siden bygården er over hundre år gammel, dårlig isolert og 3,5 m opp til taket, men har nabo under meg.

Beliggenheten er spot on med utsikt over sentrum og sjøen.

Har veranda men den er uten sol og mot bakgården.

Parkering er i sone, men det er stille og rolig og ikke trafikk utenfor.

Det tar meg 5 minutter opp i Fjellveien/ Sandviksfjellet og 6-7 minutter til Bryggen

Ts

Anonymkode: b269c...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid det er lønnsomt å selge etter bare 2 år. Det avhenger såklart hvordan markedet er om 2 år (ingen vet), om det trengs oppgraderinger du kanskje ikke har tenkt på, og hvor hardt du nedbetaler på lånet. Megler koster fort 100 000 +, så det er også noe å ha i bakhodet. 

Husk at reklamasjonsretten din minskes i forhold til feil og mangler ved boligen siden du allerede bor der. Greit å ha i bakhodet/sjekke ut. 

Anonymkode: 565ad...d51

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det stor en artikkel i BA om leieboliger som skal selges, er det en av de du har? I så fall kommer det jo an på om det er en av de som er totalrenovert og hva prisen blir på. Ser for øvrig i artikkelen at flere av leilighetene skal beholdes for utleie til kommunen, i så fall bør du få greie på hvilke leiligheter det er snakk om, og hvordan de ligger plassert ifht din egen. Ville ikke hatt kommunale leiligheter tett på, det blir nesten garantert bråk + forringer når du skal selge. 

Anonymkode: bdb01...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at det også kan være dok.avgift ved kjøp, avhengig av om det er selveier eller noe annet. Dok.avgift ved kjøp +meglerkostnader ved salg kan ødelegge mye fin profitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 10.54):

Ser det stor en artikkel i BA om leieboliger som skal selges, er det en av de du har? I så fall kommer det jo an på om det er en av de som er totalrenovert og hva prisen blir på. Ser for øvrig i artikkelen at flere av leilighetene skal beholdes for utleie til kommunen, i så fall bør du få greie på hvilke leiligheter det er snakk om, og hvordan de ligger plassert ifht din egen. Ville ikke hatt kommunale leiligheter tett på, det blir nesten garantert bråk + forringer når du skal selge. 

Anonymkode: bdb01...c9c

Ja det er i den bygården.

Det er ingen rusmisbrukere eller kriminelle som bor i de kommunale leilighetene, men helt "vanlige" folk.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo kostbart med kjøp og salg. Er det selveier og dok.avg? Megler + forsikring, fotograf og takst kommer på 130 k her. Kjøper jeg blir det ny forsikring+dok.avg(hvis selveier), og inkl flyttehjelp vil det for meg utgjøre rundt 200-250 k. Ila 24 mnd er det over 10 k i mnd. For å ikke snakke om alt stresset rundt flytting, kjøp-salg og kjøp igjen😬

Anonymkode: f9670...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2024 den 10.42):

Jeg leier en toroms på 55 kvadrat veldig sentralt i Bergen sentrum, med gåavstand til det meste.

Har fått tilbud om å kjøpe leiligheten jeg bor i, men er i tvil da jeg ikke vet hvor lenge jeg ønsker å bo akkurat her, men folk sier til meg at jeg må slå til siden jeg slipper flere interessenter og eventuell budrunde, og heller selge igjen om et par år og kjøpe meg noe større.

Er det lønnsomt å kjøpe og selge igjen om et par år med tanke på fortjeneste?

Anonymkode: b269c...8c4

Statistisk? Kanskje ! Som noe skriver det handler mye om når du legger ut boligen for salg igjen, rentene akkurat da, kjøpere, beliggenhet og kvaliteter. Så hvordan vet du at du får kjøpt denne til en grei pris i markedet uten budrunde ? Det kan hende du betaler for mye uten dette. Det er ikke gitt at når du kjøper dette til en pris selger setter er det markedet er villig til å betale. Du tar en stor sjanse på akkurat det. Så skal megler inn i bildet, dokumentavgift skal betales og dette er penger du må ha inn i igjen i form av prisstiging i markedet for at det skal lønne seg. Nei det er ikke så enkelt som dine venner sier, det kan gå begge veier. Dette får du aldri en fasit på før du selger igjen. Da kan du se oppgjøret, tiden  som har gått og om det har gått i pluss eller tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...