AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #1 Skrevet 3. juli 2024 Jeg tenker først og fremst på alkohol ute på byen. Jeg drikker mindre nå etter at prisene steg, det blir gjerne 1-2 enheter, før kunne det fort bli 3. Jeg har mer enn god nok økonomi til å fortsatt kjøpe 3, men prisene begynner å irritere. Hos Max burger pleide jeg å kjøpe 3 cheeseburgere for 75 kr totalt, men etter at prisen steg tidligere i år gikk jeg over til vanlig hamburger. Tror det er snakk om 66 kr totalt eller noe, isåfall legger jeg igjen 9 kr mindre. Men folk kjøper kanskje som før, så å sette opp prisene fungerer bra? Anonymkode: 8d686...eb9 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #2 Skrevet 3. juli 2024 Jeg skjønte ikke poenget med tråden. Anonymkode: fdac6...d70 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #3 Skrevet 3. juli 2024 Det er ikke mer lønnsomt for bedrifter å sette opp prisene, de setter opp prisene på utsalg fordi kostnadene øker... Anonymkode: 63fc8...316 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #4 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skjønte ikke poenget med tråden. Anonymkode: fdac6...d70 Tråden er veldig rett fram, les på nytt fra starten av. Anonymkode: 8d686...eb9 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #5 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke mer lønnsomt for bedrifter å sette opp prisene, de setter opp prisene på utsalg fordi kostnadene øker... Anonymkode: 63fc8...316 Vil tro at man setter opp prisene mer enn det kostnadene har økt. Anonymkode: 8d686...eb9 3
Bombasi Skrevet 3. juli 2024 #6 Skrevet 3. juli 2024 (endret) Å sette opp prisen er en stor fallgruve. To gode eksempler: Fotballprisen eksploderte, som endte med stort kundefall, piratmarked, konsernkrise/aksjeras og trussel om konkurs. Taxiprisene eksploderte, som endte med stort kundefall, stengte taxisentraler, mye pirattaxi og Über. Når bransjene overpriser i et forsøk på å kompensere for økte kostnader, eventuelt sørge for større fortjeneste, så kan det fort gjøre at kunder slutter å kjøpe produktet/tjenestene. Jeg har selv et par ting jeg har kuttet helt ut som følge av økte priser. Jeg alene utgjør ingen forskjell for produktet og firmaene bak, men når større kundemasser gjør det samme som meg, det er da vi ser effekten av forbrukermakten. I praksis er jeg for kundeboikott. Man skulle på en eller annen måte fått til arrangerte kundeboikotter bare for å legge press på næringene. Altfor mange næringer tar blodpriser, og slipper unna med. Endret 3. juli 2024 av Bombasi 2 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #7 Skrevet 3. juli 2024 Bombasi skrev (8 minutter siden): Å sette opp prisen er en stor fallgruve. To gode eksempler: Fotballprisen eksploderte, som endte med stort kundefall, piratmarked, konsernkrise/aksjeras og trussel om konkurs. Taxiprisene eksploderte, som endte med stort kundefall, stengte taxisentraler, mye pirattaxi og Über. Når bransjene overpriser i et forsøk på å kompensere for økte kostnader, eventuelt sørge for større fortjeneste, så kan det fort gjøre at kunder slutter å kjøpe produktet/tjenestene. Jeg har selv et par ting jeg har kuttet helt ut som følge av økte priser. Jeg alene utgjør ingen forskjell for produktet og firmaene bak, men når større kundemasser gjør det samme som meg, det er da vi ser effekten av forbrukermakten. I praksis er jeg for kundeboikott. Man skulle på en eller annen måte fått til arrangerte kundeboikotter bare for å legge press på næringene. Altfor mange næringer tar blodpriser, og slipper unna med. Helt enig. Jeg har sluttet helt med å spise og drikke ute. Øl til 130++ frister lite, da drikker jeg den heller hjemme. Anonymkode: da8c0...cd3 5
Rotemor Skrevet 3. juli 2024 #8 Skrevet 3. juli 2024 (endret) Sette opp prisene rammer alltid de mest sårbare. Det er en ekskluderende politikk du evt fremmer. Endret 3. juli 2024 av Rotemor 1 1
Bombasi Skrevet 3. juli 2024 #9 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helt enig. Jeg har sluttet helt med å spise og drikke ute. Øl til 130++ frister lite, da drikker jeg den heller hjemme. Anonymkode: da8c0...cd3 Og fordi du og flere har sluttet å spise og drikke ute, så må gjerne restauranter og utesteder ta enda mer i pris fra de som faktisk enda bruker penger der, slik at firmaene kan opprettholde vanlig drift. Når prisen øker enda mer så slutter enda flere å bruke penger der, som igjen gjør at prisen må opp enda mer. Tilslutt sitter firmaene igjen med "fiffen" av kundemassen, etter å ha utstøtt de ressurssvake og sådan skaper klasseskiller. Prisøkninger er en vond spiral. 1
Rucula Skrevet 3. juli 2024 #10 Skrevet 3. juli 2024 Vi spiser nesten ikke lenger laks etter prisøkningen 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #11 Skrevet 3. juli 2024 Rucula skrev (2 minutter siden): Vi spiser nesten ikke lenger laks etter prisøkningen Jeg spiser ikke laks pga laksenæringen, uavhengig av prisen. Anonymkode: 8d686...eb9 3
Rucula Skrevet 3. juli 2024 #12 Skrevet 3. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg spiser ikke laks pga laksenæringen, uavhengig av prisen. Anonymkode: 8d686...eb9 Ja det er jo også et godt argument 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #13 Skrevet 3. juli 2024 Bombasi skrev (1 time siden): Å sette opp prisen er en stor fallgruve. To gode eksempler: Fotballprisen eksploderte, som endte med stort kundefall, piratmarked, konsernkrise/aksjeras og trussel om konkurs. Taxiprisene eksploderte, som endte med stort kundefall, stengte taxisentraler, mye pirattaxi og Über. Når bransjene overpriser i et forsøk på å kompensere for økte kostnader, eventuelt sørge for større fortjeneste, så kan det fort gjøre at kunder slutter å kjøpe produktet/tjenestene. Jeg har selv et par ting jeg har kuttet helt ut som følge av økte priser. Jeg alene utgjør ingen forskjell for produktet og firmaene bak, men når større kundemasser gjør det samme som meg, det er da vi ser effekten av forbrukermakten. I praksis er jeg for kundeboikott. Man skulle på en eller annen måte fått til arrangerte kundeboikotter bare for å legge press på næringene. Altfor mange næringer tar blodpriser, og slipper unna med. Ble fotballene veldig dyre? Anonymkode: 69ee6...09e
newman01 Skrevet 3. juli 2024 #14 Skrevet 3. juli 2024 30 minutter siden, AnonymBruker said: Ble fotballene veldig dyre? Anonymkode: 69ee6...09e Vil tippe Bombasi siktet til fotball på TV. Koster fort 749kr/mnd for å se på Premier League 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2024 #15 Skrevet 3. juli 2024 newman01 skrev (31 minutter siden): Vil tippe Bombasi siktet til fotball på TV. Koster fort 749kr/mnd for å se på Premier League Vil tippe ab09e skjønte det men gjorde et forsøk på å være morsom Anonymkode: baaea...e6b
HW1 Skrevet 3. juli 2024 #16 Skrevet 3. juli 2024 Ofte så vil en økning i pris lønne seg, spesielt der hvor du har kostnader forbundet med hvert salg. Å kun se på brutto omsetning er en dårlig måte å se gevinst/tap av en prisendring. Ta max burger som eksempel. Du sier at du har gått for å kjøpe noe som var mindre dyrt. Men fordi max burger leverer en var som er rimeligere for dem så kan det godt hende at de fremdeles tjener like mye på deg som kunde. De har hvertfall tapt noe mindre enn 9 kr per handel. Og de som kjøper som før tjener de jo mer på.
Nutz Skrevet 3. juli 2024 #17 Skrevet 3. juli 2024 Jeg har også sluttet å bruke penger på flere ting de siste årene pga økte priser. Kino, frisør, brynsbehandling, spise/drikke ute er et par eksempler. Handlelisten min i dagligvaren har også endret seg drastisk. 2
newman01 Skrevet 3. juli 2024 #18 Skrevet 3. juli 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Hos Max burger pleide jeg å kjøpe 3 cheeseburgere for 75 kr totalt, men etter at prisen steg tidligere i år gikk jeg over til vanlig hamburger. Tror det er snakk om 66 kr totalt eller noe, isåfall legger jeg igjen 9 kr mindre Skal ikke se bort fra at Max tjener mer på at du kjøper én burger til 66kr enn 3 til 75. Det handler kun om bunnlinja
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #19 Skrevet 6. juli 2024 Det enkle svaret er at "Det kommer an på". For de fleste burgersjapper så er det nok slik at man har begrenset mulighet til å påvirke prisen i markedet slik som en monopolist har. De ligger nærmere fullkommen konkurranse, som vil si at det er fort gjort å prise seg ut om man ligger mye høyere enn prisen hos konkurrentene. Når det gjelder den generelle prisen på junk food så er det er som i andre markeder at det er tilbud og etterspørsel som bestemmer. Så en burgersjappe vil egentlig da bare være en prisfast kvantumstilpasser, eller pristaker, som enkelt forklart betyr at de ikke får gjort så mye med prisen men tilpasser sitt produserte kvantum der de har størst fortjeneste. Og det er der grensekostnaden er lik prisen. Selger de mer eller mindre enn dette kvantumet så oppnår de ikke maks profitt. Har man monopolistiske trekk, f.eks er den eneste burgersjappa i Oslo, så blir det litt annerledes fordi man kan påvirke prisen. Men det er fremdeles sånn at kundene har en marginal betalingsvilje som jeg vil tro de som driver burgersjappa har en god ide om. Og prisen vil være et resultat av denne og man vil forsøke og tilpasse seg der grensekostnaden er lik grenseinntekten (som igjen har nær sammenheng med prisen uten at jeg forklarer dette så nøye her) Så kort oppsummert: Det er ikke gitt at det lønner seg å sette opp prisen nei. Men det er ikke gitt at det lønner seg å sette ned prisen heller. Det kommer an på priselastisiteten og kostnadsstrukturen til bedriften og en del andre faktorer. Anonymkode: e2a3d...500
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå